WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Shoppingagent liknande skript (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=22134)

krille83 2007-07-05 00:44

Vet någon om det finns något gratisskript passande en shoppingagent liknande prisjakt, pricerunner mfl?

Antar nästan att det inte finns. Har provat söka på bla hotscripts men vet knappt vad jag ska söka efter...
Att hämta information jag behöver till sidan är inga problem, men jag skulle behöva något liknande som en grund att bygga vidare på.

Såja, nu kan ni dumförklara mig :)

edit: glömde, är ute efter ett skript i php.

krille83 2007-07-08 20:38

ok, jag antar att ingen känner till något liknande :(

grazzy 2007-07-09 16:32

Det beror ju mycket på hur avancerad lösning du vill ha, på Boksson har vi tex byggt alltihopa via php. När en bok skall prisjämföras så anropas pris-check-filerna via ajax, de kollar sedan först cachen och sedan remote via file_get_contents och lite regexps bara. Det finns mjukvara för att automatiskt skapa prisagenter, där du kan point'n'klicka fram script genom att klicka vilket fält du vill hämta tex. Det är inget jag själv har erfarenhet av tyvärr.

Ett annat alternativ om du kräver lite högre prestanda är att koda en server-side daemon som tar emot anrop via ett eget protokoll och som multitrådat på servern anropar de externa datakällorna. Detta kräver betydligt mer av utvecklaren men ger potentiellt sett bättre resultat (ajax är ju kanske inte något man vill förlita sig på i alla lägen).

Edit: länkarna.

jonny 2007-07-09 17:00

Nackdelen är ju att en redesign av en av "källorna" förmodligen leder till att scriptet slutar fungera. Eller är det nån som har en riktigt bra lösning på det också?

grazzy 2007-07-09 17:17

Du kan alltid skriva mer eller mindre smarta script. Om du kodar på dom-modellen och ber om body->table[2]->tr[12]->td->data så är det ju nästan alltid kört så fort de bara pillar på sidan. Om du däremot kan hitta någon \"bra\" identifierare, typ ett klassnamn eller liknande så brukar man kunna komma undan en redesign också.

Tex;
- Identifera element med klass/id = \"data\".
- Strippa html.
- Verifera att värdet är någorlunda relevant genom att kolla om det är numeriskt eller har en viss beräknad/uppskattad längd.

Daniel.st 2007-07-09 17:37

Vissa butiker kan ju erbjuda en lista på artiklar och priser i xml för den här typen av tjänster.

krille83 2007-07-09 18:14

Tack för alla svar!

Jag måste ha förklarat mig lite dåligt, hämta information (priset) som kommer att visas på sidan är faktiskt det jag inte har problem med.

Utan jag var mer ute efter något som visar och ställer upp datan, typ ordnar efter pris osv. Kanske även en admindel för att enkelt lägga till alla text osv för nya företag.

nifer 2007-07-30 18:19

Krille: Det är själva struktureringen av data som tar tankekraft och enormt med tid..

Google gör det helt automatiskt med Froogle, men det är inte direkt en optimal lösning.

//Jonas

krille83 2007-07-30 21:34

Tack för alla svar. Har faktiskt byggt upp en lösning nu som baseras på wordpress! Men det verkar fungera riktigt bra, sen så blir det inte lika avancerat som tex prisjakt, men med det jag jämför så behövs det inte riktigt...

nifer 2007-08-02 13:18

Citat:

Originally posted by krille83@Jul 30 2007, 21:34
Tack för alla svar. Har faktiskt byggt upp en lösning nu som baseras på wordpress! Men det verkar fungera riktigt bra, sen så blir det inte lika avancerat som tex prisjakt, men med det jag jämför så behövs det inte riktigt...
Lycka till!

Det finns absolut en marknad för nischade agenter :D

//Jonas


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson