WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Ipred-lagen, idag träder den i kraft (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=36069)

aDonis 2009-04-01 00:23

Ja då kom den dagen vi alla väntat på,Ipred-lagen träder i kraft idag alltså och gör det möjligt för branschorganisationer att kräva internetleverantörer på information om misstänka fildelares IP-nummer.

Tror ni den olagliga fildelningen kommer upphöra eller påverkas överhuvudtaget?
Hur gör ni som fildelar i fortsättningen? (Säger inte att jag gör det...)
Vad är det som gäller? VPN? Oneswarm?

Jon A 2009-04-01 00:30

Jag firade det hela med att tanka nya Färjan

xpower 2009-04-01 00:38

Citat:

Ursprungligen postat av aDonis
Tror ni den olagliga fildelningen kommer upphöra eller påverkas överhuvudtaget?

Upphöra helt kommer den ju verkligen inte att göra, kommer säkert minska lite lite lite men inte mycket.
Har frågat en hel del vanliga internet användare som även ladda ner lite film och musik då och då... ingen visste vad IPRED innebär.

Citat:

Originally posted by -aDonis@Apr 1 2009, 00:23

Hur gör ni som fildelar i fortsättningen? (Säger inte att jag gör det...)

Jag fildelar (Kommer jag få halva WN's moral f*nskap på mig nu?) men för min del blir det väl VPN.

Citat:

Ursprungligen postat av aDonis
Vad är det som gäller? VPN? Oneswarm?

VPN. Oneswarm tror jag inte kommer slå igenom direkt.

patrikweb 2009-04-01 00:39

Minska kommer den inte att göra i det stora hela, folk kanske är lite försiktiga första tiden sedan blir det som "vanligt".

Skulle även gissa att mer anonyma VPN tjänster kommer att säljas.

"Mina" bredbandskunder har jag en proxy för som dom kan använda fritt att surfa via som inte loggar något alls.

tartareandesire 2009-04-01 01:10

Det gäller ju att de inte ligger på latsidan från start så att folk blir lite rädda. Annars kommer lagen nog tyvärr vara ganska verkningslös.

pokerstjärna 2009-04-01 01:37

Risken är nog minimal att åka dit. Tanka på!

Andesh 2009-04-01 07:46

Vi får se vad rättspraxis blir.

Eventuellt kan det komma att räcka med att skylla ifrån sig mha ett öppet WLAN.

Och eftersom det är en civilrättslig handling så är det inte otänkbart att hemförsäkringen gäller.

jomper 2009-04-01 07:47

Inte för att jag vet vad det har på WN som nyhet att göra, men de flesta bolag anser att deras rättsskydd täcker Ipred-ärenden. Länsförsäkringar verkar vara tveksamma.

gummianka 2009-04-01 08:34

Införandet av lagen från och med idag kommer troligtvis inte att minska fildelningen speciellt mycket, den avgörande frågan är väl hur den kommer tillämpas, jag tror absolut att resultatet av lagen i slutändan kommer vara synligt, troligtvis i markant minskad fildelning, men jag kan också se en risk där lagen, om den tillämpas fel av rättighetsinnehavarna, kan innebära ett underminerat förtroende för både rättighetsinnehavarna och rättsväsendet, som då resulterar i...ja...??

Björklund 2009-04-01 08:48

Citat:

Originally posted by patrikweb@Apr 1 2009, 00:39
"Mina" bredbandskunder har jag en proxy för som dom kan använda fritt att surfa via som inte loggar något alls.
Som du kanske vet så går den mesta fildelning inte till genom "surfning".

Johan_S 2009-04-01 09:04

April april! Nej just ja, det är visst ett riktigt och seriöst förslag. Kommer nog dyka upp flera tjänster för VPN och liknande.

gummianka 2009-04-01 09:18

Citat:

Originally posted by Johan_S@Apr 1 2009, 09:04
April april Nej just ja, det är visst ett riktigt och seriöst förslag. Kommer nog dyka upp flera tjänster för VPN och liknande.


Absolut, men för dom flesta "vanliga" användare så tror jag dels inte man har den kompetensen eller den kunskapen som krävs, och framförallt så tror (hoppas) jag att det finns en moralisk spärr, man kan dölja/byta nummerplåtar på bilen också för att undslippa fartkameror, men man vet att grundbeteendet är fel, och det blir inte mindre fel för att man försöker dölja det...

Jag hörde en ganska bra sak på radio igår, där dom sa att om man nu är orolig för dom effekter som lagen kan ha så kan man ju faktiskt bara följa lagen, så är det inga problem...det FINNS en jättefara för den som har ett oskyddat trådlöst nätverk, men annars fungerar ju den lösningen ypperligt...

Johan_S 2009-04-01 09:32

Citat:

Ursprungligen postat av gummianka
Citat:

Ursprungligen postat av Johan_S
April april Nej just ja, det är visst ett riktigt och seriöst förslag. Kommer nog dyka upp flera tjänster för VPN och liknande.



Absolut, men för dom flesta "vanliga" användare så tror jag dels inte man har den kompetensen eller den kunskapen som krävs, och framförallt så tror (hoppas) jag att det finns en moralisk spärr, man kan dölja/byta nummerplåtar på bilen också för att undslippa fartkameror, men man vet att grundbeteendet är fel, och det blir inte mindre fel för att man försöker dölja det...

Jag hörde en ganska bra sak på radio igår, där dom sa att om man nu är orolig för dom effekter som lagen kan ha så kan man ju faktiskt bara följa lagen, så är det inga problem...det FINNS en jättefara för den som har ett oskyddat trådlöst nätverk, men annars fungerar ju den lösningen ypperligt...

Jo du har nog helt rätt. Undrar om det finns möjlighet att driva en snabb VPN helt finansierad med reklam, finns nog en stor efterfrågan på en enkel lösning "på problemet". Spännande och se vad som händer om några månader!

Jonas 2009-04-01 12:05

Citat:

Originally posted by Andesh@Apr 1 2009, 07:46
Vi får se vad rättspraxis blir.
Eventuellt kan det komma att räcka med att skylla ifrån sig mha ett öppet WLAN.
Och eftersom det är en civilrättslig handling så är det inte otänkbart att hemförsäkringen gäller.


NIX! Du kan inte skylla på Öppet WLAN, eftersom det är personen som har uppkopplingen som är direkt ansvarig.
Står du på abonnemanget så är det du som är ansvarig och som kommer att få smällen.

patrikweb 2009-04-01 12:14

Citat:

Ursprungligen postat av Jonas
Citat:

Ursprungligen postat av Andesh
Vi får se vad rättspraxis blir.
Eventuellt kan det komma att räcka med att skylla ifrån sig mha ett öppet WLAN.
Och eftersom det är en civilrättslig handling så är det inte otänkbart att hemförsäkringen gäller.


NIX Du kan inte skylla på Öppet WLAN, eftersom det är personen som har uppkopplingen som är direkt ansvarig.
Står du på abonnemanget så är det du som är ansvarig och som kommer att få smällen.

Nja, lag och avtal är skilda saker. Du är ansvarig för anslutningen mot internetleverantör och det avtal som finns skrivet.

patrikweb 2009-04-01 12:16

Citat:

Ursprungligen postat av jonasb76
Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb
Mina bredbandskunder har jag en proxy för som dom kan använda fritt att surfa via som inte loggar något alls.

Som du kanske vet så går den mesta fildelning inte till genom "surfning".

Nej jag vet, har även en PPTP server uppe som test som är fri att använda för hela internet. Som börjat dras en del trafik via sista dygnen nu.

Anders Larsson 2009-04-01 12:28

Frågan är om upphovsrättsinnehavarna vågar dra någon inför domstol?

Tänk scenoriot där de stämmer någon som fildelat X antal verk, och antingen får ett fånigt lågt skadestånd utdömt, eller inte lyckas fälla personen alls.

I så fall har de förbrukat hela sitt vi-kommer-att-stämma-dig-om-du-inte-upphör-med-fildelning-kort.

Vad tror ni, vågar de chansa? Det kan ju givetvis bli tvärt om också, och de faktiskt lyckas få någon dömd "ordentligt".

gummianka 2009-04-01 12:33

Citat:

Originally posted by Anders Larsson@Apr 1 2009, 12:28
Frågan är om upphovsrättsinnehavarna vågar dra någon inför domstol?
Tänk scenoriot där de stämmer någon som fildelat X antal verk, och antingen får ett fånigt lågt skadestånd utdömt, eller inte lyckas fälla personen alls.
I så fall har de förbrukat hela sitt vi-kommer-att-stämma-dig-om-du-inte-upphör-med-fildelning-kort.
Vad tror ni, vågar de chansa? Det kan ju givetvis bli tvärt om också, och de faktiskt lyckas få någon dömd "ordentligt".

Det är väl klart dom vågar, vad har dom att förlora menar du ? Självklart får den första domen en prejudicerande effekt men det är klart att dom måste försöka...

ziggytoxic 2009-04-01 12:37

Det bästa är nog för tillfället att hyra en egen server där man installerar en VPN-server, så som OpenVPN, eller använda en SSH-tunnel och skyffla all sin trafik därigenom. Fördelen är också att man inte delar sin VPN-anslutning med 100 andra användare, vilket gör att det inte blir några flaskhalsar vid upp/ner -laddning.

Gå ihop några kompisar och dela på kostnaden. OM man nu inte drar en miljon TB i trafik så är kostnaden ganska liten - och säkerheten bättre än hos någon VPN-tjänst jag vet om.

På det sättet så vet man också vad som loggas (eller inte loggas) eftersom man själv installerar och sätter upp alla inställningar.

Om någon var driftig och smart så borde man kunna erbjuda ett setup-paket där allt ovanstående var fixat (os + openvpn) och installerbart med ett tryck - så att även den med extremt liten kunskap och säkerhet och linux kunde fixa detta enkelt.

Björklund 2009-04-01 12:49

Citat:

Originally posted by ziggytoxic@Apr 1 2009, 12:37
OM man nu inte drar en miljon TB i trafik så är kostnaden ganska liten - och säkerheten bättre än hos någon VPN-tjänst jag vet om.

Det är ju det som är kruxet... fildelning är det som drar mest trafik på internet och därmed också den största kostnaden.

patrikweb 2009-04-01 12:54

Mellan 90-95% av all trafik från bredbandskunder är fildelning, det stämmer även med mina egen statistik och analys över trafiken.

Har dock inte analyserat på L7 utan endast netflow över dst portar och då är 90-95% av trafiken mot icke definerade portar.

ziggytoxic 2009-04-01 13:27

Citat:

Ursprungligen postat av jonasb76
Citat:

Ursprungligen postat av ziggytoxic
OM man nu inte drar en miljon TB i trafik så är kostnaden ganska liten - och säkerheten bättre än hos någon VPN-tjänst jag vet om.

Det är ju det som är kruxet... fildelning är det som drar mest trafik på internet och därmed också den största kostnaden.

Man får titta på tjänster utomlands om man vill komma ner i kostnad. Det är många som använder www.server.lu i luxemburg och sätter upp seedboxar och diverse annat där o drar mellan 100-300GB/dag utan problem. Paketet DS2000 är prisvärt och peeringen till sverige skall också den vara helt ok.

gummianka 2009-04-01 13:30

Citat:

Originally posted by ziggytoxic@Apr 1 2009, 12:37
Det bästa är nog för tillfället att hyra en egen server där man installerar en VPN-server, så som OpenVPN, eller använda en SSH-tunnel och skyffla all sin trafik därigenom. Fördelen är också att man inte delar sin VPN-anslutning med 100 andra användare, vilket gör att det inte blir några flaskhalsar vid upp/ner -laddning.

Gå ihop några kompisar och dela på kostnaden. OM man nu inte drar en miljon TB i trafik så är kostnaden ganska liten - och säkerheten bättre än hos någon VPN-tjänst jag vet om.

På det sättet så vet man också vad som loggas (eller inte loggas) eftersom man själv installerar och sätter upp alla inställningar.

Om någon var driftig och smart så borde man kunna erbjuda ett setup-paket där allt ovanstående var fixat (os + openvpn) och installerbart med ett tryck - så att även den med extremt liten kunskap och säkerhet och linux kunde fixa detta enkelt.

Eller jag har en idé...jag vet inte om jag är ute och cyklar nu, då får ni säga till, men skulle man inte bara kunna....betala för sig...så är IPRED helt tandlös...men nä, det låter tokigt, det förstår jag ju nu när jag "säger" det.

Jawn 2009-04-01 13:36

Jag har inga problem att betala för saker men det som stör mig är filmer, vill man verkligen vänta två månader för att se en film man verkligen vill se? knappast....

Hade jag nu kunnat streama ner en bio film i 720p till datorn för en 150kr så hade jag betalt för det om filmen lanseras över hela världen samtidigt. Problemet är att filmer inte lanseras samtidigt över hela världen vilket gör det hela problematiskt.

Sedan vill man inte gå på bio pågrund av det urusla analoga bilden, känns ibland som om man sitter o tittar på en cam version av filmen.

Spindel 2009-04-01 13:38

Citat:

Ursprungligen postat av gummianka
Citat:

Ursprungligen postat av ziggytoxic
Det bästa är nog för tillfället att hyra en egen server där man installerar en VPN-server, så som OpenVPN, eller använda en SSH-tunnel och skyffla all sin trafik därigenom. Fördelen är också att man inte delar sin VPN-anslutning med 100 andra användare, vilket gör att det inte blir några flaskhalsar vid upp/ner -laddning.
Gå ihop några kompisar och dela på kostnaden. OM man nu inte drar en miljon TB i trafik så är kostnaden ganska liten - och säkerheten bättre än hos någon VPN-tjänst jag vet om.
På det sättet så vet man också vad som loggas (eller inte loggas) eftersom man själv installerar och sätter upp alla inställningar.
Om någon var driftig och smart så borde man kunna erbjuda ett setup-paket där allt ovanstående var fixat (os + openvpn) och installerbart med ett tryck - så att även den med extremt liten kunskap och säkerhet och linux kunde fixa detta enkelt.

Eller jag har en idé...jag vet inte om jag är ute och cyklar nu, då får ni säga till, men skulle man inte bara kunna....betala för sig...så är IPRED helt tandlös...men nä, det låter tokigt, det förstår jag ju nu när jag "säger" det.

I de flesta fall finns inte ens lagliga alternativ. Så IPRED blir ju intressant i den synvinkeln, om den nu gör så att lagliga alternativ får växa och inte förstörda med massa DRM-skit och dylikt.

taz76 2009-04-01 13:45

Jag undrar.. hur funkar det om man hyr en vps och installerar openvpn på den. Även om man raderar loggarna så har företaget man hyr vps;en av information om kunden som har ip-adressen och borde kunna gå att spåras/bli krävd på uppgifter.. eller tänker jag fel?

andste 2009-04-01 14:16

Rättighetsinnehavarna låter inte vänta på sig, redan har bokförlag lämnat in ansökan om att få ut uppgifter om namn bakom ipnummer till solna tingsrätt .

http://hd.se/inrikes/2009/04/01/foer...er-jakten-paa/

Jan Eriksson 2009-04-01 14:17

Citat:

Originally posted by patrikweb@Apr 1 2009, 11:54
Mellan 90-95% av all trafik från bredbandskunder är fildelning, det stämmer även med mina egen statistik och analys över trafiken.
Har dock inte analyserat på L7 utan endast netflow över dst portar och då är 90-95% av trafiken mot icke definerade portar.

Jag tycker nätet går extremt snabbt idag. Har Ipred-lagen fått folk att sluta att fildela och på så sätt är det full gas på vanliga sidor. I så fall är jag lite positiv till Ipred... :)

Spindel 2009-04-01 14:35

Citat:

Ursprungligen postat av Jan Eriksson
Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb
Mellan 90-95% av all trafik från bredbandskunder är fildelning, det stämmer även med mina egen statistik och analys över trafiken.
Har dock inte analyserat på L7 utan endast netflow över dst portar och då är 90-95% av trafiken mot icke definerade portar.

Jag tycker nätet går extremt snabbt idag. Har Ipred-lagen fått folk att sluta att fildela och på så sätt är det full gas på vanliga sidor. I så fall är jag lite positiv till Ipred...

Kollar man olika trafikgrafer ser det ut som att själva toppen för idag ser avhuggen ut. Så onekligen ser det ut som att trafiken kommer att minska drastiskt i alla fall den närmsta veckan.

Edit: För övrigt verkar trafiken har varit enorm igår då förmodligen många passade på en sista gång.

rocky 2009-04-01 15:40

Tror ni inte att Henrik Ponten ljuger angående att dom kan komma åt folk bakom VPN tjänster som typ Ivacy, Perfect-privacy osv?

Sen har jag ju svårt att förstå hur de ska komma åt dem bakom Relakks och dold.se då de inte sparar användaruppgifterna. Via betalningen på paynova i såna fall men det känns ju långsökt.

Känns mest som skrämselproganda från Ponten.

htiawe 2009-04-01 15:59

Är det någon fler som finner scenariot aningens bisarrt? Att företagen bakom verken är villiga att lägga ner såna enorma mängder kapital på att sätta dit småanvändare och att alla användare hemma är villiga att betala för anonymitetstjänster för att ladda ner film och musik?

Men jag håller till viss del med, hade det funnits användbara tjänster så att t.ex jag som Mac-användare kunde streama HD-film utan att bo i antingen USA eller ha en Windows-dator, så hade jag aldrig ens tänkt tanken på att ladda hem.

tartareandesire 2009-04-01 16:09

Citat:

Originally posted by htiawe@Apr 1 2009, 15:59
Är det någon fler som finner scenariot aningens bisarrt? Att företagen bakom verken är villiga att lägga ner såna enorma mängder kapital på att sätta dit småanvändare och att alla användare hemma är villiga att betala för anonymitetstjänster för att ladda ner film och musik?
Men jag håller till viss del med, hade det funnits användbara tjänster så att t.ex jag som Mac-användare kunde streama HD-film utan att bo i antingen USA eller ha en Windows-dator, så hade jag aldrig ens tänkt tanken på att ladda hem.

Det är väl meningen man ska åstadkomma en kaskadeffekt och då behövs det inte några enorma kapital. Sätter man dit några så hoppas man att ett stort antal dessutom skräms bort. Tycker väl det är mer bisarrt att betala för anonymitetstjänster i så fall.

biokonsult 2009-04-01 16:32

Bolagen bör lägga alla sina resurser till att lösa problemet istället som nu göra sina kunder till brottslingar.

Det talas sällan om gratisreklamen som bolagen får tänker på mest då Harry potter böcker, filmer som har blivit som en slags bibel pga. publicitet i tidningar, tv, skolor, dagis, barn blir mobbade om dom inte sett Harry Potter etc etc. Det betalar med råge den ev *faktiska nedladdningen för lång tid framöver.

*den nedladdningen som folk har nytta av inte den som laddas ner för skojs skull

Många missanpassade musiker tror att deras misslyckande beror på filladdningen, läste om ett försök som gjordes där Svenska musiker lades ut för fildelning. Det var nån enstaka som laddades ner!?!?

Min personliga tro är att nått måste göras men inte med hot, samt att det nya är att kända musiker ska tjäna pengar på sina konserter och laglig nedladdning. Tänk på hur konservativ den här branschen är. "det var inte länge sen biovaktmästarna hade uniform och status"

Vad är det som säger att kultur, musik, film det ska kosta pengar? Den nya generationen kanske vill ha det gratis och då måste lagarna/samhället anpassas för det!?!?

Hur hade internet sätt ut om folk inte laddat ner olika program speciellt piratkopierade Windows?

Hur hade internet sätt ut om inte kids, ladda ner olika program såsom photoshop, lärt sig hur dom fungerar och sen använda licenserade program i sitt företag eller på sin arbetsplats. "Det kommer att bli brist på arbetskraft om det här skulle slå igenom fullt ut"

Vilka pengar tror du Microsoft kommer tjäna i Kina när befolkningen mognat och börja köpa deras original program istället som nu.

Jag stödjer fildelningen fullt ut och anser att minskad fildelning skulle vara förödande för samhället och dess utveckling och inte tvärtom, men jag tycker att frågan ska utredas ordentligt, inte av filmbolag och andra intressenter.

Vi lever i en ny tid med en accelerande utveckling och stora förändringar, inget är för evigt!

tartareandesire 2009-04-01 16:49

Citat:

Ursprungligen postat av biokonsult
Bolagen bör lägga alla sina resurser till att lösa problemet istället som nu göra sina kunder till brottslingar.


Det är väl upp till dom själva hur de vill hantera problemet? Jag tror nog de gjort så gott de kan på alla sätt och vis. Tycker du det är rimligt att anta att alla som jobbar inom nöjesbranschen är inkompetenta?

Citat:

Originally posted by -biokonsult@Apr 1 2009, 16:32
Många missanpassade musiker tror att deras misslyckande beror på filladdningen, läste om ett försök som gjordes där Svenska musiker lades ut för fildelning. Det var nån enstaka som laddades ner!?!?

Vill ingen ha musiken så är det heller ingen som köper den. Vad är problemet och vad har det över huvud taget med frågan om nedladdning att göra? Svenska musiker är nog underskattade av dig. Sverige är trots sin ringa befolkning den tredje största exportören av musik i världen efter USA och Storbritannien.

Citat:

Ursprungligen postat av biokonsult
Vad är det som säger att kultur, musik, film det ska kosta pengar? Den nya generationen kanske vill ha det gratis och då måste lagarna/samhället anpassas för det??

Det där är ju en helt sjuk inställning. Det man vill ha gratis det har man rätt att stjäla? Sen är det upp till ägarna och tillverkarna att erbjuda sina produkter gratis? Det finns många som vill dela med sig av sin musik gratis, särskilt demoband, och det får de även fortsätta göra. Man måste givetvis ha rätt att själv bestämma över sin egendom, oavsett om den är fysisk eller digital. Anarkistmaffian här håller säkert inte med om det.

gummianka 2009-04-01 17:05

Jag tycker det finns en aspekt som glöms bort, förutom det faktum då att man aldrig kan konkurrera med gratis, eller ja, egentligen ett slags sidospår av det.

Jag vågar påstå att infrastrukturen och/eller utvecklingen inte ens tillåter dessa tjänster idag. Torrenter bygger på en decentraliserad nedladdning, och bygger man en lösning, eller tjänst, på den principen så kan det ju funka, problemet är bara att för att det ska fungera i en kommersiell tjänst så skulle man som användare i princip behöva frånsäga sig rättigheter till sin egen hårdvara, för att leverantören ska kunna garantera tjänsten måste han kunna garantera "ditt" tillgängliggörande, och för att göra det måste "du" överlåta kontrollen till leverantören. Problemet med en tjänst man betalar för är att där accepterar man inte samma, ibland låga, servicegrad, som gäller för vissa torrenter.

Biokonsult>> Jag gissar att du inte är så gammal!? Först och främst, sett med den betydelsen du menar stavas med e, inte med ä.
Sen är ju det där bara trams, Jag skulle nästan våga påstå att Windows är ett av världens minst "piratkopierade" program, i % jmf. med antalet lagliga ex. Ett av dom vanligaste tramsigaste exemplen brukar vara just Photoshop, där man brukar säga att "kidsen" som laddar hem Photoshop idag är morgondagens kunder och att det är det som gjort Photoshop till de facto standard i branschen, löjligt, först och främst var Photoshop de factostandard långt innan allmän piratkopiering var en företeelse att tala om, och sen återstår det väl för någon att bevisa att bara för att jag stjäl något idag, så betalar jag för det imorgon.

Vad som säger att kultur måste kosta ? För att kulturarbetare ska få betalt, eftersom dom vill jobba gratis precis lika lite som alla andra !? Så vill den nya generationen ha det gratis så är det lämpligt att dom börjar jobba gratis, och för det ska det ju till ett paradigmskifte utan dess like.

Varför menar du att minskad fildelning skulle vara förödande för samhället ?

gummianka 2009-04-01 17:19

Citat:

Originally posted by htiawe@Apr 1 2009, 15:59
Är det någon fler som finner scenariot aningens bisarrt? Att företagen bakom verken är villiga att lägga ner såna enorma mängder kapital på att sätta dit småanvändare och att alla användare hemma är villiga att betala för anonymitetstjänster för att ladda ner film och musik?
Men jag håller till viss del med, hade det funnits användbara tjänster så att t.ex jag som Mac-användare kunde streama HD-film utan att bo i antingen USA eller ha en Windows-dator, så hade jag aldrig ens tänkt tanken på att ladda hem.

Det funkar väl alldeles utmärkt att köpa (HD) film via ITMS med presentkort och ett konto där man anger en amerikansk adress, det har väl till och med MacWorld haft ganska enkla nybörjarguider om...

taz76 2009-04-01 17:50

Fildelning är också en protest.. det var inte så längesen som en ny CD kostade en hundralapp och nu är det väl det dubbla.

biokonsult 2009-04-01 18:50

1. Det som finns på nätet får man räkna med att det stjäls helt normalt! Det är så det fungerar i samhället tyvärr. Att tro nått annat är naivt det är psykologi och det går inte att ändra på, Hur många är det som lämnar en hundring som dom hittar på gatan till Polisen? Är man rånare eller tjuv då?

Att kopiera för sin eget bruk är inte samma sak som att sälja eller låsats att man gjort det själv.

I värsta fall kommer nuvarande lagstiftning att skrämma kunder, det kan i sin tur göra så att folk hittar på annat att göra.

3. Jag är så pass gammal att jag hade min första data för snart 20år sen.

4. Vi är på väg mot ett gratis-samhälle en helt nu ekonomi , alla människor kommer att få lön och välja det dom vill jobba med, tyvärr så måste den nuvarande kapitalismen dö ut och det verkar gå fort då jordens resurser töms i rasande takt.

:lol:

tartareandesire 2009-04-01 19:12

Citat:

det är psykologi och det går inte att ändra på
Haha, det var det roligaste jag läst idag. Är de här inläggen ditt aprilskämt?

Wojt 2009-04-01 19:37

Ny affärsidé:

IPRED-försäkring / fildelar-försäkring


Åker du dit betalas dina kostnader av försäkringen!

Vem är först ut att lansera?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson