WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Betala ut ersättning (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=37369)

StefanBergfeldt 2009-06-11 14:22

Jag har planer på att sätta upp en sajt med mycket innehåll, där medlemmar bidrar med innehållet. Eftersom jag förhoppningsvis tjänar pengar på detta innehåll (i form av annonser) så vill jag belöna medlemmar som bidrar med bra innehåll.

Jag har två modeller i tanken, det ena är att fördela annonsintäkterna (en del av) mellan medlemmarna baserat på mängd/kvalitet på innehåll de har bidragit med. Det blir alltså en kontant ersättning.

Det andra är att belöna X utvalda bidrag med en trisslott (eller liknande) varje [valfri tidsenhet].

Jag vill inte behöva krångla med att registrera mig som arbetsgivare, och redovisa löner och liknande, utan vill ha en enkel ersättning, helst skattefri.

Vad kan jag göra?

jomper 2009-06-11 16:07

Jag har haft den här funderingen:

Kan man inte anordna en tävling varje månad där bästa contentbidragare får xxx kr i pris? Omröstning givetvis. Det måste ju räknas som en tävling.

Vad skulle SKV säga om det tro?

Magnusfaldt 2009-06-11 17:07

Kan man inte belöna bra artiklar med presentkort/rabatt till e-butiken.
Apropå adsense annonser hur mycket trafik bör man ha på nischade sajter för att de ska betala de fasta kostnaderna.

Anders Larsson 2009-06-11 22:43

Det spelar ingen roll om du utformar det som en tävling, det kommer troligen att räknas så att du ska betala soc avgifter ändå. Du kan strunta i att dra av skatt, men "vinnaren" ska egentligen redovisa detta.

Båda dina egna idéer är att räkna som lön, det spelar ingen roll att du döljer det som trisslotter eller biocheckar när det blir regelbundet.

Ska du betala ut pengar är det enda rätta att köra det som arbetsgivare och lön. Så fort det blir större omsättning på det så kommer du att få problem annars.

jonny 2009-06-12 05:49

Citat:

Originally posted by Magnusfaldt@Jun 11 2009, 17:07

Apropå adsense annonser hur mycket trafik bör man ha på nischade sajter för att de ska betala de fasta kostnaderna.

Det beror ju helt på typen av trafik. Det finns lönsamma webbplatser med 5-10 besökare per dag och olönsamma webbplatser med 1 000 besökare per dag...

StefanBergfeldt 2009-06-12 08:03

Vad kan jag göra för att det inte ska bli lön då?

Ubetoo betalar ut delar av annonsintäkterna varje månad, http://www.ubetoo.com/news/Top-10-Best-Paid-in-May

Betyder det att de är min arbetsgivare (nåja, den dagen jag får betalt menar jag)

jomper 2009-06-12 14:36

Jag har AdSense som lite utfyllnadsannonsering och har typ 0.05% i CTR. Med 6000 helt unika besökare varje dag så betalar det väl hostingen på ett ungefär.

Men ett forum är knappast det optimala för AdSense.

Perben 2009-06-12 15:55

Du måste betala sociala avgifter, du blir egentligen arbetsgivare åt dina medlemmar. Det här är skälet till varför det inte finns cashback-sajter som faktiskt ger ja... cash back. Dom ger biocheckar, presenter och annat krimskrams som (jag spekulerar) räknas som gåvor.

Anders Larsson 2009-06-13 05:29

Citat:

Originally posted by Perben@Jun 12 2009, 15:55
Du måste betala sociala avgifter, du blir egentligen arbetsgivare åt dina medlemmar. Det här är skälet till varför det inte finns cashback-sajter som faktiskt ger ja... cash back. Dom ger biocheckar, presenter och annat krimskrams som (jag spekulerar) räknas som gåvor.

Fast att regelbundet ge biocheckar osv är att jämställa med lön, så det håller inte riktigt. Funkar väl till en revision dock :P

greenio.se 2009-06-13 10:28

Ja, det här har jag också undrat över. Vad jag har sett när det gäller en spelsite jag har haft lite insyn i så betalar de bara ut pengar till sina affiliates så är det upp till privatpersonen att skatta för det.

Nu är de såklart baserade utomlands, men om man betalar affiliates som svenskt företag blir det inte till att betala sociala avgifter själv ändå? Eller kan man bara betala ut pengar och lägga allt ansvar på privatpersonen?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson