WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Ekonomisk förening, årsredovisning (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=15140)

Thomas E 2006-07-18 20:52

Vilka krav ställs på en ekonomisk förenings årsredovisning? Var är dessa krav dokumenterade?

Vi är en förening med 1000 medlemmar runt om i landet, 8 pärmar verifikationer. Fick precis fakturan från revisorn på 42000 kr + MOMS för enbart revision (inte bokslut) vilket känns svettigt. Det gick åt massor av tid eftersom hon insisterade på att bokslutet skulle hålla lika hög kvalitet som för ett aktiebolag. Är det verkligen så?

jonny 2006-07-18 21:05

42 000 kr för en revision? Det låter lite mycket.

Det kan vara annorlunda med en större förening - i normfallet behöver man inte ha en riktig (godkänd eller auktoriserad) revisor i en ekonomisk förening.

För mig låter det som att antingen den som skött redovisningen inte vet vad han eller hon håller på med eller så är det revisorn.

Conny Westh 2006-07-19 00:32

42000/8 => 5250 SEK per pärm, det låter rimligt tycker jag.

Revisorns arbete står ju i relation till hur mycket material som ska gås igenom.

Jag brukar ha 2 pärmar och det kostar ca 12000-15000 SEK.

jonny 2006-07-19 08:24

Jag har ordning på mina papper och årets 12 pärmar kostade mig runt 10 000 kr.

Thomas E 2006-07-19 12:55

Citat:

Originally posted by ConnyWesth@Jul 19 2006, 00:32
42000/8 => 5250 SEK per pärm, det låter rimligt tycker jag.

Revisorns arbete står ju i relation till hur mycket material som ska gås igenom.

Jag brukar ha 2 pärmar och det kostar ca 12000-15000 SEK.

Just det är min fråga. Är det verkligen så högt ställda krav på redovisning för en ekonomisk förening att man måste lägga ner 5000 kr/pärm? Ett AB förstår jag, eller något annat vinstdrivande. Men vi är i princip ideella och behöver ju inte ens ha en godkänd revisor. Vi kan utse vem som helst som bläddrar lite i pärmen för en semla i arvode. Nu råkar vi ha en auktoriserad revisor, att ställa hennes arvode i relation till semlan känns olustigt.

Så åter till frågan. Var definieras hur noggrant ett bokslut/årsredovisning ska vara för en ekonomisk förening? Måste den och revisionen vara lika nitiskt gjord som för ett AB?

jonny 2006-07-19 14:08

Har du pratat med revisorn? Min misstanke är att hon hittat många fel i redovisningen redan från början och fått reda ut och korrigera en massa felaktigheter.

Vem har skött redovisningen?

Johan G 2006-07-19 15:45

Har ni aga/ moms? vilket gör att det är mer att kontrollera...
För våra kunder iof AB ligger arvodet mellan 5-50 kkr per år för revision

Frågan är behöver han lägga 3-5 timmar per pärm..... måste vara mycket fel där eller så har han lite att göra...
Vad har han gjort?

Thomas E 2006-07-19 17:10

Vi är MOMS-pliktiga, jag MOMS-redovisar varje månad.

Typexempel på vad revisorn ändrade: samla alla lönekostnader under egen rubrik istf utspritt på olika projekt-rubriker, ny trans för en faktura som gällde 2006 men som råkade skrivas ut 29 december 2005 (hela bokslutet revs upp för detta), jag fick räkna alla nya böcker (700 st) som fanns på lagret och ta upp dem till tryckkostnadsvärde 40.000 kr istf 0 kr som är deras riktiga saluvärde (vilket gjorde att en vinst uppstod, som jag då måste uppskatta/hitta på en kostnad för eftersom vinsten ju inte fanns...) m.m.

Johan G 2006-07-19 17:59

Revisorns uppgift är bla att kontrollera moms och lönekostnader, skatter mm, Och att tillgångar/skulder har rätt värde.
Även att kostnad/intäkt tillhör rätt period.

Citat:

vilket gjorde att en vinst uppstod, som jag då måste uppskatta/hitta på en kostnad för eftersom vinsten ju inte fanns
Och de gick revisorn med på????

Thomas E 2006-07-19 20:55

Citat:

Originally posted by Johan G@Jul 19 2006, 17:59
Citat:

vilket gjorde att en vinst uppstod, som jag då måste uppskatta/hitta på en kostnad för eftersom vinsten ju inte fanns
Och de gick revisorn med på????

Ja. Om "vinsten" funnits på riktigt (den är fiktiv) hade den använts till att trycka en ny bok, jag la in det som en framtida kostnad. Vi är ideella och ointresserade av vinst.

Detta är ett bra exempel på dribbling som inte ska behövas i en ekonomisk förening, som kostar tid och pengar, som inte tillför ens staten en enda krona, och som gör mig irriterad på vår revisor.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson