WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Diskutera WN (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=37)
-   -   Censur på wn (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1053721)

Fredrik K 2012-06-08 20:53

Censur på wn
 
Flera exempel på stängning av aktiva trådar med moderatorns egna direkt felaktiga slutord fast det är diskussion i tråden. (Samma dygn)
Kontaktade wn att slutorden var direkt felaktiga och om dom inte kunde öppna tråden eftersom där var flera i den aktiva diskussionen jag ville svara.

Detta har drabbat både mig och andra här på forumet.
Vad är man rädd för på wn?
De stora annonsörerna?

Har mejlat wn flera gånger utan ens ett svar.
Har alltid trott det är ett seriöst forum, ända till jag blev kontaktad av 2 andra här på forumet som upplevt precis samma sak.

Skärmande och häpnadsväckande.
Sånt ska inte pågå 2012 i Sverige.

Vill någon ha exempel så hör av er.
Vem är ansvarig för sådant här på wn?

Mvh

tartareandesire 2012-06-08 21:38

Det finns olika anledningar till att vi stänger trådar. Det kan exempelvis bero på att de går utanför ämnet, att trådstartaren begärt få tråden stängd (relativt vanligt vid försäljningar) eller att vi känner att det inte kommer fram något nytt i en lång tråd. Det är ingen större poäng med att samma saker sägs i tio eller tjugo sidor. Känner man att man ändå har något nytt att ta upp så är det bara att starta en ny tråd helt enkelt.

Det finns ingen "censur" på ett privat forum, den som driver ett sådant väljer helt på egen hand vad som ska tillåtas och inte.

jonny 2012-06-08 22:47

Är det någon av gnälltrådarna på Binero det gäller?

Captain Thailand 2012-06-09 07:35

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20442035)
Det finns ingen "censur" på ett privat forum, den som driver ett sådant väljer helt på egen hand vad som ska tillåtas och inte.

Jag har ingen aning om vilka trådar som stängts och därför ingen åsikt om detta, men det är klart att det en privatperson, per definition, kan censurera någon, likväl som ett företag eller myndighet kan göra det. Självklart under förutsättning att de kontrollerar något där censur kan appliceras.

Snarare är det väl så att de som blir "censurerade" (modererade är nog ett bättre ord) inte kan göra mycket åt det, annat än att välja att bli förbannade och i "extremfall" lämna forumet.

OM det skulle vara så (vilket jag inte påstår) att trådar skulle stängas till hänsyn för annonsörer tror jag det KAN bli rejält kontraproduktivt i längden, såvida forumägarens mål är att ha många medlemmar här.

tartareandesire 2012-06-09 10:55

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20442052)
Jag har ingen aning om vilka trådar som stängts och därför ingen åsikt om detta, men det är klart att det en privatperson, per definition, kan censurera någon, likväl som ett företag eller myndighet kan göra det. Självklart under förutsättning att de kontrollerar något där censur kan appliceras.

Jag tycker nog det är ganska olämpligt att använda ordet censur annat än om det gäller statlig verksamhet eller massmedia. Det blir lite märkligt annars om man till exempel anser det vara censur ifall AIK:s supporterklubb utesluter medlemmar som håller på Djurgården :)

Med det sagt så är det ju inte ens så att vi hindrar någon från att framföra en åsikt genom att stänga en tråd. Det går som sagt var alldeles utmärkt att starta en ny tråd och skriva precis vad man önskar (så länge det följer forumets regler naturligtvis).

web2k 2012-06-09 12:39

Jag känner igen mig i vad FK öppnar med och jag skriver under den känsla som verkligen är trist när någon annan får sista ordet och får stänga en tråd som du skapat. Det handlar egentligen inte om att tråden stängs utan att någon kan sätta "sin" stämpel och det är det sista som står på den tråd som du själv startat.

Webmaster Network måste väl ändå få innehålla både gnäll och ilska över leverantörer och produkter som vi använder oss av. Personligen så har jag gnällt som fan här, men jag har också haft öppna ögon. Så fort jag fått respons som jag anser är öppen och korrekt så lyfter jag fram det faktum att det är mina personliga tankar och upplevelser som jag lyfter fram.

Det som jag stör mig på är att det finns vissa proffstyckare som verkar ligga WN staff väldigt nära. Min känsla är att att om de anser en sak så är det så. PUNKT SLUT. Det är inte okej enligt mig. Är det så att WN vill stänga en tråd så kan de absolut göra det, men då gärna underrätta den som skapade tråden så man får en chans att avsluta. Inte bara lyssna på "kompisen" och klippa rakt av.

Återigen mina personliga tankar.

WN är bra, jag gillar ju WN... annars skulle jag ju inte vara här, bry mig och lägga ner tid här. Men mina åsikter är mina tankar och erfarenheter som jag vill dela med mig av, utveckla och få respons på. Personangrepp är väl aldrig något man ska ägna sig åt men ett företag som tar betalt och dabbar sig bör och ska få kritik.

Om det betyder att jag ensam har dessa erfarenheter så är de minst lika viktiga för det. Att lägga sig i och skapa grupperings-krig är bara tråkigt. Det handlar inte om vem som tycker rätt.. det handlar om att vi tycker och delar våra tankar.. rätt eller fel... OM du tycker annorlunda.. berätta gärna, men respektera motsatsen...

/w2k

web2k 2012-06-09 12:41

Ps.På gott och ont får ni nog inse att WN är mer än ett privat forum. Det är ett stort publikt sådant och då kommer känslan av "censur" relativt enkelt då vi känner oss hemma, trygga och väldigt sårbara när våra tankar inte respekteras "som VI tycker ;-)"

tartareandesire 2012-06-09 12:51

Citat:

Ursprungligen postat av web2k (Inlägg 20442068)
Webmaster Network måste väl ändå få innehålla både gnäll och ilska över leverantörer och produkter som vi använder oss av. Personligen så har jag gnällt som fan här, men jag har också haft öppna ögon. Så fort jag fått respons som jag anser är öppen och korrekt så lyfter jag fram det faktum att det är mina personliga tankar och upplevelser som jag lyfter fram.

Man får gnälla, om du tittar efter i webbhotellforumet till exempel så är det nog ändå en väsentlig andel rena gnälltrådar du hittar där :) Vi låter dem emellertid inte fortsätta i all evighet om det bara fortsätter med i princip samma innehåll den enda sidan efter den andra, det gynnar inte någon i längden. Skulle vi låta det fortgå så skulle dessa trådar ständigt hamna överst med hundratals sidor som ingen orkar läsa igenom. Användare, branschen och Google måste gilla WN för att det ska fungera optimalt, det är inte alltid lätt att göra alla nöjda.

Citat:

Ursprungligen postat av web2k (Inlägg 20442068)
Det som jag stör mig på är att det finns vissa proffstyckare som verkar ligga WN staff väldigt nära. Min känsla är att att om de anser en sak så är det så. PUNKT SLUT. Det är inte okej enligt mig. Är det så att WN vill stänga en tråd så kan de absolut göra det, men då gärna underrätta den som skapade tråden så man får en chans att avsluta. Inte bara lyssna på "kompisen" och klippa rakt av.

Känner man att det finns något viktigt att tillägga som inte redan sagts så kan man pröva att kontakta någon av moderatorerna, gärna den som stängde tråden ifall det framgår. Jag tycker själv inte att vi favoriserar någon på något vis men det är naturligt att det känns så för en del eftersom det självklart blir en väldigt stor skillnad på en tråd om ett webbhotell med 100 kunder och ett med 100 000 kunder.

Citat:

Ursprungligen postat av web2k (Inlägg 20442069)
Ps.På gott och ont får ni nog inse att WN är mer än ett privat forum. Det är ett stort publikt sådant och då kommer känslan av "censur" relativt enkelt då vi känner oss hemma, trygga och väldigt sårbara när våra tankar inte respekteras "som VI tycker ;-)"

Med privat menade jag att det inte är någon myndighet eller massmedia som har ett särskilt samhällsansvar. Ägaren bestämmer helt vilka regler som ska gälla (utöver extremfall där lagen träder in förstås). Och det går som sagt var alldeles utmärkt att framföra sina åsikter, det behöver väl ändå inte ske i en specifik tråd? :)

Fredrik K 2012-06-09 13:02

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20442041)
Är det någon av gnälltrådarna på Binero det gäller?

Kan man verkligen vara moderator med sådan inställning?
Att man inte kan vara öppen för vad andra upplever, då ska man nog syssla med annat.

Fredrik K 2012-06-09 13:07

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20442070)
Man får gnälla, om du tittar efter i webbhotellforumet till exempel så är det nog ändå en väsentlig andel rena gnälltrådar du hittar där :) Vi låter dem emellertid inte fortsätta i all evighet om det bara fortsätter med i princip samma innehåll den enda sidan efter den andra, det gynnar inte någon i längden. Skulle vi låta det fortgå så skulle dessa trådar ständigt hamna överst med hundratals sidor som ingen orkar läsa igenom. Användare, branschen och Google måste gilla WN för att det ska fungera optimalt, det är inte alltid lätt att göra alla nöjda.



Känner man att det finns något viktigt att tillägga som inte redan sagts så kan man pröva att kontakta någon av moderatorerna, gärna den som stängde tråden ifall det framgår. Jag tycker själv inte att vi favoriserar någon på något vis men det är naturligt att det känns så för en del eftersom det självklart blir en väldigt stor skillnad på en tråd om ett webbhotell med 100 kunder och ett med 100 000 kunder.



Med privat menade jag att det inte är någon myndighet eller massmedia som har ett särskilt samhällsansvar. Ägaren bestämmer helt vilka regler som ska gälla (utöver extremfall där lagen träder in förstås). Och det går som sagt var alldeles utmärkt att framföra sina åsikter, det behöver väl ändå inte ske i en specifik tråd? :)

Men varför stänger Du en aktiv pågående tråd med eget slutord taget ur luften, och sen stänger tråden?
Det är censur eftersom andra inte får föra sin talan efter Dina "slutord".

Det behöver inte vara skillnad på en stor och en liten aktör.
Se på prisjakt, där är tex Inet som är superstora i förhållande och har 9* i betyg.
Så att det skulle vara synonymt att en stor måste få mer klagomål stämmer inte heller det...

Vem är ansvarig för Wn, om man vill kontakta ansvarig?

Fredrik K 2012-06-09 13:10

Citat:

Ursprungligen postat av web2k (Inlägg 20442068)
"trist när någon annan får sista ordet och får stänga en tråd som du skapat. Det handlar egentligen inte om att tråden stängs utan att någon kan sätta "sin" stämpel och det är det sista som står på den tråd som du själv startat"

Precis, tror alla utom moderatorn själv tycker detta är märkligt tillvägagångssätt.

tartareandesire 2012-06-09 13:21

Citat:

Ursprungligen postat av Fredrik K (Inlägg 20442073)
Men varför stänger Du en aktiv pågående tråd med eget slutord taget ur luften, och sen stänger tråden?
Det är censur eftersom andra inte får föra sin talan efter Dina "slutord".

Det kan jag inte svara på om du inte hänvisar till tråden. Ifall hela den här diskussionen rinner ur EN enda stängd tråd av mer än 50 000 som finns på WN så förstår jag heller inte riktigt relevansen.

jonny 2012-06-09 13:25

Citat:

Ursprungligen postat av Fredrik K (Inlägg 20442072)
Kan man verkligen vara moderator med sådan inställning?
Att man inte kan vara öppen för vad andra upplever, då ska man nog syssla med annat.

Tillför det verkligen något att gnälla på Binero dag ut och dag in? Borde man inte ha bytt leverantör för länge sedan om man var så missnöjd?

Captain Thailand 2012-06-09 13:53

jonny,

Om vi bortser från den specifika aktören (motsvarande trådar finns ju om alla "de stora" i Sverige), tycker jag absolut det kan vara relevant att belysa negativa aspekter beträffande ett större hostingföretag, på ett forum där det förmodligen finns tusentals medlemmar som även är deras kunder. Nya medlemmar kommer ju till hela tiden vilket förstås gör informationen intressant även för dessa.

Att "gnälla" och älta gammalt tjafs är knappast relevant, men att belysa nya problem är väl i högsta grad det?! Självklart är det toppen om moderatorerna uppmärksammar okynnesinlägg ämnade att smutskasta eller misskreditera konkurrenter.

Transparens är väl sååååå 2012 ;-)

tartareandesire 2012-06-09 14:17

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20442080)
jonny,

Om vi bortser från den specifika aktören (motsvarande trådar finns ju om alla "de stora" i Sverige), tycker jag absolut det kan vara relevant att belysa negativa aspekter beträffande ett större hostingföretag, på ett forum där det förmodligen finns tusentals medlemmar som även är deras kunder. Nya medlemmar kommer ju till hela tiden vilket förstås gör informationen intressant även för dessa.

Att "gnälla" och älta gammalt tjafs är knappast relevant, men att belysa nya problem är väl i högsta grad det?! Självklart är det toppen om moderatorerna uppmärksammar okynnesinlägg ämnade att smutskasta eller misskreditera konkurrenter.

Transparens är väl sååååå 2012 ;-)

Ja, fast är det ett nytt problem så är det väl också lämpligt att starta en ny tråd? Jonny menade inte alls att vi inte tillåter "gnäll", ett betydande antal av webbhotelltrådarna är som sagt var just "gnälltrådar".

Det är också bra om även nya medlemmar lär sig använda sökfunktionen :) Det blir inte särskilt lyckat om alla inlägg som kritiserar Binero, Loopia eller City Network ligger i en enda tråd.

Visst är väl transparens lite av en trend idag men det är ändå långt ifrån alla företag som vare sig anammat trenden eller skulle gynnas av att göra så. Det är dock exempel på en diskussion som bör tas i en separat tråd :)

Danielos 2012-06-09 17:28

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20442076)
Tillför det verkligen något att gnälla på Binero dag ut och dag in? Borde man inte ha bytt leverantör för länge sedan om man var så missnöjd?

1+ helt klart där, jag tycker det är bra att man stänger gnälltrådar som de om Binero, efter tag blir det bara tjat om samma sak där man blandar rent gnäll med supportfrågor. Det gagnar varken Binero eller någon annan. Jag försökte framföra detta i en av trådarna dessutom, att man sedan blev anklagad för egenreklam är ju en annan historia.

Fredrik K 2012-06-12 17:03

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20442076)
Tillför det verkligen något att gnälla på Binero dag ut och dag in? Borde man inte ha bytt leverantör för länge sedan om man var så missnöjd?

Det är det bästa påtryckningssättet för dom att bättra sig.
Låt folk göra det om dom vill, du behöver inte bry dig.
Det är även bra input till de som ska skaffa webbhotell.....

Fredrik K 2012-06-12 22:00

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20442075)
Det kan jag inte svara på om du inte hänvisar till tråden. Ifall hela den här diskussionen rinner ur EN enda stängd tråd av mer än 50 000 som finns på WN så förstår jag heller inte riktigt relevansen.

Förstår du inte relevansen av att stänga en tråd under pågående diskussion, dessutom med Ditt eget slut ord som web2k beskriver så bra?
Vad har det med de andra 50000 trådarna att göra.
Det handlar om att visa respekt för dom som engagerar sig i trådarna.
Varje tråd.

När man stoppar en pågående tråd är det censur, ordet censur behöver inte betyda STATLIG censur. (Googla)
Utan när man på något sätt stoppar eller förhindrar information.
När man stänger en aktiv tråd, med egna slutord (dessutom felaktiga) är detta i högsta grad censur.

Du får gärna öppna tråden så man har chans att besvara direkta felaktigheter.
http://www.wn.se/t1053330.html

Direkt när tråden stängdes utan att jag själv ens visste det så hade jag 2 pm från andra som upplevt precis samma sak.
Som jag förstod det var det i huvudsak problem med tartareandesire.
Det finns säkert ett mörkertal också.
Lite positivt förvånad att denna är tråden är öppen eller ens finns kvar.

3:dje gången jag frågar vem är ansvarig för wn?
Om man vill framföra problematik.
Eftersom jag mejlat 2-3ggr utan ens en replay.....

Danielos 2012-06-12 22:15

Citat:

Ursprungligen postat av Fredrik K (Inlägg 20442339)
Det är det bästa påtryckningssättet för dom att bättra sig.

Knappast, dom lär ha arbetat så fort och bra de kunde på att lösa de problem som man väl kände till, tråden lär knappast ha skyndat på. Men nu tänker jag generellt inte på just din tråd kanske utan om på några andra långa trådar som rört de problem som Binero har haft.
Att stänga en tråd är inte censur, det kallas moderering. Sedan kan självklart moderatorer göra fel, men inte är det censur. Personligen tycker jag man ofta är lite väl hård och i andra fall tillåter nästan vadsomhelst där man borde ha modererat, med det är klart, alla tycker vi olika.

Fredrik K 2012-06-12 22:43

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20442359)
Knappast, dom lär ha arbetat så fort och bra de kunde på att lösa de problem som man väl kände till, tråden lär knappast ha skyndat på. Men nu tänker jag generellt inte på just din tråd kanske utan om på några andra långa trådar som rört de problem som Binero har haft.
Att stänga en tråd är inte censur, det kallas moderering. Sedan kan självklart moderatorer göra fel, men inte är det censur. Personligen tycker jag man ofta är lite väl hård och i andra fall tillåter nästan vadsomhelst där man borde ha modererat, med det är klart, alla tycker vi olika.

Dom är klart underbemannade sedan lång tid. Troligt vis hårt styrda för avkastning på kundernas bekostnad. Fast nu var det inte det vi diskuterade.
För det fungerade faktiskt super under många år som Aleborg, så visst går det.....

Exponering av problemen är klart bästa sättet.
I ärlighetens namn som egen företagare, funkar det bra.
Om man är seriös företagare tar man då tag i problemen och låter dom inte fortgå.
Och bra info för dom som ska välja leverantör.
Man stänger inte en diskussion som det pågår med flera inlägg om dagen.
Kanske om det stått stilla i flera dagar, eller hot och andra otrevligheter.

Som tidigare sagts finns många STORA företag med MÅNGA kunder med mycket bra omdöme....
Alltså tvärt emot "slutorden" i den aktuella stängda tråden.

Fredrik K 2012-06-12 22:45

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20442359)
Knappast, dom lär ha arbetat så fort och bra de kunde på att lösa de problem som man väl kände till, tråden lär knappast ha skyndat på.

Nu menade jag som en generell påtryckning för framtiden, inte för det aktuella ärendet....

Fredrik K 2012-06-12 22:51

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20442359)
Att stänga en tråd är inte censur, det kallas moderering. Sedan kan självklart moderatorer göra fel, men inte är det censur.

Moderering är när du stänger en tråd av en anledning, hot eller brott mot lag etc..
Inte när du stänger en aktiv tråd där folk löpande framför sina åsikter.
Stänger man själv en sådan tråd dessutom med egna slutord är omoraliskt och det är solklar cesur, dessutom respektlöst mot trådstartaren och de som vill framföra åsikter.
Det gjordes löpande inlägg under timmarna innan tråden stängdes.

Inget hotfullt eller så.
Men vem som ska moderera moderatorernas ofta onödiga spydiga kommentarer kan man undra.
Ofta är just moderatorerna de som mest beter sig illa med just dumma kommentarer.

Du får också googla Censur. STOR skillnad mot moderering.

Danielos 2012-06-12 23:08

Citat:

Ursprungligen postat av Fredrik K (Inlägg 20442364)
För det fungerade faktiskt super under många år som Aleborg, så visst går det.....

Nja, Aleborg innan dom blev Binero kanske omsatte 3-4miljoner och hade 3-4 anställda och nu omsätter man mer än säkert 30 miljoner och har mer än 20anställda. Så det går knappast att jämföra. Hosting som riktar sig till den stora massan kan aldrig hålla kvalitet anser jag, där praktexemplet är one.com

Captain Thailand 2012-06-13 04:53

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20442370)
Hosting som riktar sig till den stora massan kan aldrig hålla kvalitet anser jag

Är det verkligen så per automatik? Är inte det ett ganska generaliserande uttalande, även om det finns exempel på där det verkligen förhåller sig just så? För mig är kvalitet tillgänglighet (bla upptid och laddningstid) och driftsäkerhet (redundans, tekniskt kunnande, utrustning/teknik etc). Även kundservice och prisvärdhet viktiga faktorer.

Jag har under tio år använt mig av några av de större amerikanska hostingbolagen (Pair, GoDaddy etc) och de må ha sina lik i garderoben, men nertiden är i princip noll och det är i princip aldrig segt. För mig är DET kvalitet i sammanhanget. Det är vad jag begär och det är vad jag får.

Nåja, nu är jag inne på något helt annat än censur och moderering. Jag kånkar upp det urspårade loket på trådspåret igen.

Personligen tycker jag man enbart skall låsa trådar som:

1. Bryter mot forumreglerna

2. Ballat ur totalt och därmed inte längre tillför något relevant

Danielos 2012-06-13 09:14

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20442376)
Är det verkligen så per automatik?

Det är så per automatik tycker jag om man köper komplicerad kunskap och utrustning utifrån, dock inte annars. Vet inte hur man kör i USA, men om man kör basic singel-server-cpanel-lösningen bör man inte ha så stora problem, om det sköts riktigt.

KristianE 2012-06-13 18:54

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20442370)
Hosting som riktar sig till den stora massan kan aldrig hålla kvalitet anser jag, där praktexemplet är one.com

Räknar du in er själva där? Tänkte mest på era 39 kr/mån. Krävs åtskilliga tusen konton för att ens kunna äta och betala hyran...

tartareandesire 2012-06-13 19:15

Citat:

Ursprungligen postat av Fredrik K (Inlägg 20442358)
Förstår du inte relevansen av att stänga en tråd under pågående diskussion, dessutom med Ditt eget slut ord som web2k beskriver så bra?
Vad har det med de andra 50000 trådarna att göra.
Det handlar om att visa respekt för dom som engagerar sig i trådarna.
Varje tråd.

När man stoppar en pågående tråd är det censur, ordet censur behöver inte betyda STATLIG censur. (Googla)
Utan när man på något sätt stoppar eller förhindrar information.
När man stänger en aktiv tråd, med egna slutord (dessutom felaktiga) är detta i högsta grad censur.

Du får gärna öppna tråden så man har chans att besvara direkta felaktigheter.
http://www.wn.se/t1053330.html

Direkt när tråden stängdes utan att jag själv ens visste det så hade jag 2 pm från andra som upplevt precis samma sak.
Som jag förstod det var det i huvudsak problem med tartareandesire.
Det finns säkert ett mörkertal också.
Lite positivt förvånad att denna är tråden är öppen eller ens finns kvar.

3:dje gången jag frågar vem är ansvarig för wn?
Om man vill framföra problematik.
Eftersom jag mejlat 2-3ggr utan ens en replay.....

Den tråden är inte jag som stängt så kan inte svara på varför den stängts. Det är dock inget ovanligt att någon moderator eller admin stänger support- och klagomålstrådar i webbhotellsforumet för att de inte ska skena iväg. Att jag skrivit sist innebär inte att jag stängt tråden, om jag stänger en tråd brukar jag som sagt var skriva detta i ett sista inlägg.

Gällande "problematik" så är det vi moderatorer och admins som hanterar allt som rör vanliga forumfrågor. Ägarna kan kontaktas om det gäller exempelvis annonsering eller andra former av samarbeten.

Danielos 2012-06-13 19:42

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20442451)
Räknar du in er själva där? Tänkte mest på era 39 kr/mån. Krävs åtskilliga tusen konton för att ens kunna äta och betala hyran...

Det stämmer att vi räknar med oss själv där, vi vet att 39kr/mån egentligen är för billigt för vad man får på privatkontot, så man kan säga att kontot är en konstant kampanj :) Dock har vi titt som tätt kunder som säger upp konton enbart för att dom tycker 39kr är för dyrt, och som ofta väljer one.com istället. Våra huvudsakliga intäkter ligger mer på företags- och proffskontona, där vi ligger en bra bit uppåt i pris mot våra konkurrenter med 129kr/mån. Detta för att på proffskontona kan man köra mycket krävande stora multiuser-WP med många underbloggar vilket många andra webbhotell inte mäktar med. Men trots det billiga priset ska vi om 2 veckor flytta in i en ännu större lokal på 140kvm ;)

KristianE 2012-06-13 21:32

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 204424569)
Men trots det billiga priset ska vi om 2 veckor flytta in i en ännu större lokal på 140kvm ;)

Man får gratulera till flytten! Alltid gött att få lite omväxling.

Danielos 2012-06-13 21:39

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20442462)
Man får gratulera till flytten! Alltid gött att få lite omväxling.

Ja tack så mycket! Eftersom det är i Frölunda, Göteborg så är du hemskt välkommen om du har vägarna förbi!

Thomas 2012-06-13 22:42

Citat:

Ursprungligen postat av Fredrik K (Inlägg 20442030)
Vad är man rädd för på wn?
De stora annonsörerna?

Jag är inte rädda för nåt på internet. Dock anser jag att man inte kan klaga på nåt man köpt för underpris. Typ ett webbhotell för säg 1000 kr året. Givet att det sedan är viktigt för verksamheten gör det ännu värre.

Danielos 2012-06-13 23:11

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas (Inlägg 20442466)
Jag är inte rädda för nåt på internet. Dock anser jag att man inte kan klaga på nåt man köpt för underpris. Typ ett webbhotell för säg 1000 kr året. Givet att det sedan är viktigt för verksamheten gör det ännu värre.

Jag håller med dig om att webbhotell under 1000kr är ett underpris, men ändå så är wn tokfullt av klagomål mot flera webbhotell i denna prisklass, där tråd efter tråd urartar till redan supporttrådar. Man kanske ska göra som regel att enbart klagomål mot dyrare webbhotell, låt säg från 1000kr ska tillåtas :D

Captain Thailand 2012-06-14 05:37

Hej,

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas (Inlägg 20442466)
Jag är inte rädda för nåt på internet. Dock anser jag att man inte kan klaga på nåt man köpt för underpris. Typ ett webbhotell för säg 1000 kr året. Givet att det sedan är viktigt för verksamheten gör det ännu värre.

Detta är ju ett diskussionsforum och då är det väl ganska vettigt att användarna kan klaga på precis vad de vill så länge som det inte bryter mot forumreglerna. Även de tom riskerar att framställa sig själva som "snåla", "onödigt gnälliga" eller "okunniga" på kuppen. Är det bara jag som tycker att det är bättre att bemöta dylika argument än att låsa trådar?

Annonsörerna här får dessutom feedback gratis. Jag har varit företagare ganska länge och är personligen övertygad om att konstruktiv kritik är oerhört viktig för ett företag. Betydligt viktigare än klappar på axeln.

jonny 2012-06-14 08:11

Citat:

Ursprungligen postat av Fredrik K (Inlägg 20442364)
Dom är klart underbemannade sedan lång tid. Troligt vis hårt styrda för avkastning på kundernas bekostnad. Fast nu var det inte det vi diskuterade.
För det fungerade faktiskt super under många år som Aleborg, så visst går det.....

Nu tror jag inte det finns några direkta avkastningskrav som ställer till det; däremot ser de senaste årsredovisningarna inte ut som att det finns så mycket pengar över i verksamheten. Mycket förenklat ser man på alla bolag att omsättningen ökat kraftigt, men vinsten har varit obetydlig de senaste tre åren.

Om en vinst på 28 000 kr på årsbasis motsvarar marginalerna så finns det inte direkt utrymme för att anställa mer personal.

tartareandesire 2012-06-14 08:50

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20442478)
Hej,

Detta är ju ett diskussionsforum och då är det väl ganska vettigt att användarna kan klaga på precis vad de vill så länge som det inte bryter mot forumreglerna. Även de tom riskerar att framställa sig själva som "snåla", "onödigt gnälliga" eller "okunniga" på kuppen. Är det bara jag som tycker att det är bättre att bemöta dylika argument än att låsa trådar?

Annonsörerna här får dessutom feedback gratis. Jag har varit företagare ganska länge och är personligen övertygad om att konstruktiv kritik är oerhört viktig för ett företag. Betydligt viktigare än klappar på axeln.

Nu menade nog inte Thomas att man inte har rätt att klaga på sitt webbhotell här på WN. Vi tillåter såväl "gnäll" som konstruktiv kritik. Huruvida webbhotellen sedan vill svara på kritiken eller inte på forumet är helt upp till dem själva. Fortsätter det bara i samma stil utan att något nytt framkommer eller om det blir rena supporttrådar så stänger vi dem emellertid då det inte är detta forumet är till för.

Captain Thailand 2012-06-14 09:31

Hej,

Ni moderatorer skall ha heder. Trots allt kräver ju det ett viss engagemang och risk att stöta sig med andra. Det går förstås inte att stryka varenda medlem medhårs som moderator.

Jag har sett skräckexempel där moderatorer slängt ut medlemmar som bara nämnt namnet på ett annat forum och de som inte ens agerat vid uppenbara (grova) hot. Sådan slipper man ju här på WN.

Gustav 2012-06-14 20:03

Citat:

Ursprungligen postat av Fredrik K (Inlägg 20442358)
3:dje gången jag frågar vem är ansvarig för wn?
Om man vill framföra problematik.
Eftersom jag mejlat 2-3ggr utan ens en replay.....

Thomas är ansvarig för WN. Men vad är det för ansvar du försöker utkräva? Ingen på WN har några skyldigheter gentemot dig. Vi är alla medlemmar på ett öppet forum och inte Thomas kunder.

Jag tror att du har missuppfattat din egen och andras roll i det här grälet. Du har bara skyldigheter och inga rättigheter som medlem på ett kostnadsfritt forum.

tartareandesire 2012-06-14 21:29

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20442488)
Hej,

Ni moderatorer skall ha heder. Trots allt kräver ju det ett viss engagemang och risk att stöta sig med andra. Det går förstås inte att stryka varenda medlem medhårs som moderator.

Jag har sett skräckexempel där moderatorer slängt ut medlemmar som bara nämnt namnet på ett annat forum och de som inte ens agerat vid uppenbara (grova) hot. Sådan slipper man ju här på WN.

Tack, uppskattande ord ibland är alltid trevligt :) Nej, det är nog en omöjlighet att göra precis alla medlemmar nöjda hela tiden. Vi gör så gott vi kan men det är trots allt alla medlemmar som gör forumet. Lyckligtvis har vi varit förskonade från de värsta påhoppen här men det beror nog mest på att WN har en tämligen professionell inriktning.

Fredrik K 2012-08-29 11:59

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas (Inlägg 20442466)
Jag är inte rädda för nåt på internet. Dock anser jag att man inte kan klaga på nåt man köpt för underpris. Typ ett webbhotell för säg 1000 kr året. Givet att det sedan är viktigt för verksamheten gör det ännu värre.

Är lite trött på att alla klagar på priserna.
Det är faktiskt webbhotellen som själva sätter priserna.
Dom får väl i så fall förtydliga att det troligen kommer att bli mycket klagomål om dom nu tycker att kunderna ska förvänta sig det.

Tydligt är att trådar stängs på ett oseröst sätt, ville bara veta att dom som ligger bakom sidan känner till det.
Inte ofta trådar om stora annonsörer på sidan.
Det kan var och en dra slutsats av.
Känner man till att dett görs är det ett stort förtroende fall för en sida jag iaf. tills nu hade tillit till. :-(

För 3dje gången (Eftersom det återigen tas upp) ligger mina viktiga domäner på säkra servrar och endast pekning på Binero.
Och jag klarar dagar nere om det skulle vara så.
Hela problemet som alla missat är att dom inte kunde återkoppla och efter 1 timme i kö inga svar för ingen som kunde något fanns på plats.

Problem 2 är att moderatorerna avslutar trådar med eget tycke och sedan stängs tråden.
Ofta som i exemlet det är länkat till i denna tråd direkta felakigheter.
Inte för att nämna namn så läser dom ofta inte vad det handlar om utan svara på fel saker.

Extra tråkigt är att i pricip samma "gäng" (med egen intesse?) gaddar ihop sig.
Men de allra flesta som läser ser såklart igenom detta ändå så det spelar ingen större roll.

Slutligen har Binero fungerat bra sista tiden för oss iaf.
Men det har varit enorma problem.

Fredrik K 2012-08-29 12:06

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20442454)
Den tråden är inte jag som stängt så kan inte svara på varför den stängts. Det är dock inget ovanligt att någon moderator eller admin stänger support- och klagomålstrådar i webbhotellsforumet för att de inte ska skena iväg. Att jag skrivit sist innebär inte att jag stängt tråden, om jag stänger en tråd brukar jag som sagt var skriva detta i ett sista inlägg.

Gällande "problematik" så är det vi moderatorer och admins som hanterar allt som rör vanliga forumfrågor. Ägarna kan kontaktas om det gäller exempelvis annonsering eller andra former av samarbeten.

Det var ju inte svar på frågeställningarna.
Så hur löser ni problematik, har vid 3 tillfällen mejlat ,utan ens en replay.
Det är extremt oseröst.
Då är ägarna nästa steg eller hur?
Vet fler som mejlat konkreta frågor utan att få svar ALLS.

"vet inte vem som stängde tråden"........ phu dubbel suck


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson