WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Automatisk hämtning av återrapporteringsfiler från banken eller bankgirot (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1071732)

njoy 2021-10-19 20:08

Automatisk hämtning av återrapporteringsfiler från banken eller bankgirot
 
Jag vill automatisera hämtningen av återrapporteringsfiler från banken eller bankgirot. Vad behöver jag? Vad kostar det?

Jag struntar i formatet, bara informationen finns för en dator att hämta och slipper en människas närvaro med bankid.

Bankerna själva är helt hopplösa att fråga. De vet inte, de återkopplar inte, eller ber mig bara ringa någon annanstans. Jag har mailat och ringt 7 olika banker och försökt få kontakt med bankgirot själva.

SpaceDump 2021-10-21 15:05

Citat:

Ursprungligen postat av njoy (Inlägg 20533447)
Jag vill automatisera hämtningen av återrapporteringsfiler från banken eller bankgirot. Vad behöver jag? Vad kostar det?

Jag struntar i formatet, bara informationen finns för en dator att hämta och slipper en människas närvaro med bankid.

Bankerna själva är helt hopplösa att fråga. De vet inte, de återkopplar inte, eller ber mig bara ringa någon annanstans. Jag har mailat och ringt 7 olika banker och försökt få kontakt med bankgirot själva.

Jag har en VPN mot Bankgirot (min avtalspart är Tidaholms Sparbank) och de skickar filer i bgmax-formatet, jag skickar dem filer för autogiro osv)

Startkostnad, osäker, kan inte minnas att jag hade någon startkostnad på den, men häromdagen dök det upp en möjlighet att gå över till att köra sftp, banken ringde upp och frågade om jag verkligen ville det, skulle kosta 15kkr att sätta upp...)

Löpande kostnad med 20:-/filöverföring eller så.

Bankkontakten berättade även att om något/några år så kommer de inte längre köra sakerna via Bankgirot utan då över det där nya skandinaviska samarbetet, får väl se hur det artar sig...

njoy 2021-10-22 17:42

Äntligen fått svar från några banker på SFTP koppling:

Swedbank: 20 tkr därefter 20 kr /fil
Handelsbanken: 5 tkr /år men framgår inte om det är något pris per fil därefter
Bankgirot: Hänvisar till alla bankerna för pris. Meddelar att ALLA banker kan erbjuda bankgirots FTP-tjänst.
Länsförsäkringar Bank: Har ingen filkommunikationstjänst (Står i konflikt med ovan)
Svea Ekonomi Bank: Har ingen filkommunikationstjänst (Står i konflikt med ovan)
Nordea: Verkar vara omöjliga att kontakta om man inte är kund. Hoppas någon annan har svar.

Enligt Swedbank är det samma pris på VPN och Bankgirots FTP tilläggstjänst 20 tkr. Men VPN fasas ut och Bankgirots FTP kommer upphöra med prognos 2 år när P27 tar över.

Jag var i kontakt med Fortnox om de kommer göra det möjligt att hämta sin återapporteringsdata i API:et? Det går inte idag men är tydligen en av de vanligaste frågorna som teknikavdelningen brukar få. Fortnox får tydligen alla kunders data i en enda stor bunt från banken.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson