WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Loopia luras (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1066614)

DanielN 2016-04-06 23:28

Loopia luras
 
Skriver här ett litet tips ifall någon annan har problem med en seg sajt hos Loopia...

Satt och byggde en enkel wp-sajt direkt på kundens webbhotell hos Loopia (vanligt privat konto). Märker efter någon timme att det börjar gå sjukt segt, tar 20 sek bara att spara och ladda om sidan. Får ena felmeddelanden efter andra. Kontaktar Loopias support via chatt och förklarar läget. Får det klassiska svaret att de inte har några störningar och det måste vara fel på temat osv.
Nöjer mig inte med detta och ber dem ringa upp mig. Får prata med en supportkille som efter 2 min av felsökningar svarar ärligt att deras server är överbelasta, då att de har tryckt in för många kunder på den (notera att kunden öppnade kontot i måndags...) Ber honom lägga över sajten till en ny server vilket han också gör. Nu flyger det fram :)

naak2803 2016-04-07 03:48

Har råkat ut för detta hos loopia ett antal ggr när dock gäller det MySQL databasen för min del. Efter att de har flyttat den till en annan server så har det fungerat hur bra som helst.

Sven74 2016-04-07 07:00

Om Loopia kör det i system, så kanske rubriken "Loopia luras" är korrekt.
Annars är min lilla erfarenhet av Loopia att det är ett Reko företag.

spexer 2016-04-07 08:15

Har haft liknande upplevelser hos Crystone, Surftown och Citynetwork ett par gånger de senaste åren. Kanske något man får räkna med om man delar miljö på webbhotell, men konstigt nog har dessa problem aldrig uppstått för mig hos Inleed eller billiga Manufrog.

Det mest störande är när supporten väntar med att svara tills man fixat servern och sedan påstår att man ej har några problem..

ZynX 2016-04-07 10:16

Citat:

Ursprungligen postat av spexer (Inlägg 20516981)
Har haft liknande upplevelser hos Crystone, Surftown och Citynetwork ett par gånger de senaste åren. Kanske något man får räkna med om man delar miljö på webbhotell, men konstigt nog har dessa problem aldrig uppstått för mig hos Inleed eller billiga Manufrog.

Det mest störande är när supporten väntar med att svara tills man fixat servern och sedan påstår att man ej har några problem..

Växer Inleed kommer dom få de problemet, problemet är baserat på att dom inte har i närheten av lika mycket kunder. Lovar skulle en exempelvis DDoS på 10 - 20 GBit/s komma emot exempelvis Inleed så skulle dom ligga nere i flera timmar utan att kunna göra någonting åt de och de är även risken man tar när man väljer ett mindre företag att lägga sin hosting hos.

Manufrog har sina servrar i USA på stora jätte isper som troligen har väldigt bra skydd samt att även Manufrog har koll på sina servrar och system.
Men det går inte jämföra en ensam myra med en stor myrstack i antalet kunder tyvärr.

zenda 2016-04-07 10:45

Citat:

Ursprungligen postat av ZynX (Inlägg 20516983)
Växer Inleed kommer dom få de problemet, problemet är baserat på att dom inte har i närheten av lika mycket kunder. Lovar skulle en exempelvis DDoS på 10 - 20 GBit/s komma emot exempelvis Inleed så skulle dom ligga nere i flera timmar utan att kunna göra någonting åt de och de är även risken man tar när man väljer ett mindre företag att lägga sin hosting hos.

Vi har idag 3500 webbhotellskunder vilket vi självklart inte lagt på en och samma server som du får det och låta. Att ha jämn lastfördelning på servrar är inget som försvinner bara för man får fler kunder. Om en kund skulle dra mer resurser än vad webbhotell är menat för meddelar vi även detta för kund så den har en chans att uppgradera till antingen VPS eller dedikerad server.

Börjar bli lite trött på den tonen och falska anklagelser du har haft mot oss genom åren. Om du har vägarna förbi vårt kontor är du mer än välkommen och se hur vi jobbar.

Danielos 2016-04-07 12:35

Jag tror nog inte att Loopia luras, utan det är nog ganska vanligt att man har sega/överbelastade eller lite äldre servrar för olika kunder. Men lastbalansering och chroot/cloudlinux tycker jag är att föredra för att få jämn belastning.

ZynX 2016-04-07 15:18

Citat:

Ursprungligen postat av zenda (Inlägg 20516985)
Vi har idag 3500 webbhotellskunder vilket vi självklart inte lagt på en och samma server som du får det och låta. Att ha jämn lastfördelning på servrar är inget som försvinner bara för man får fler kunder. Om en kund skulle dra mer resurser än vad webbhotell är menat för meddelar vi även detta för kund så den har en chans att uppgradera till antingen VPS eller dedikerad server.

Börjar bli lite trött på den tonen och falska anklagelser du har haft mot oss genom åren. Om du har vägarna förbi vårt kontor är du mer än välkommen och se hur vi jobbar.

Det är är verkligheten jag menar inte att smutskastar någon, jag menar att du har inte de här problemet hos mindre leverantörer eftersom dom inte har i närheten utav lika mycket kunder.

Kunde lika gärna tagit samma jämförelse med Egensajt det hade inte spelat någon roll, nu var de så att den ovanför skrev ditt företag som exempel och på så vis svarade jag på varför de är på det viset. Men jag menar även att de finns svagheter vilket jag nämnde ovan som kan ställa till de rejält för en mindre operatör om något i den skalan skulle inträffa.

Sen har jag inte nämnt att du inte har lastdelning på dina servrar men de var egentligen inte vad själva frågan berörde heller.

Har du något problem med att jag är ärlig så är jag öppen för en dialog på wn privat och således inget som ska tas på forumet.

Danielos 2016-04-07 16:03

Citat:

Ursprungligen postat av ZynX (Inlägg 20516983)
Lovar skulle en exempelvis DDoS på 10 - 20 GBit/s komma emot exempelvis Inleed så skulle dom ligga nere i flera timmar utan att kunna göra någonting åt de och de är även risken man tar när man väljer ett mindre företag att lägga sin hosting hos.

Det vanligaste är faktiskt en vanlig belastningsattack på port 80 där man inte använder så hemskt stor bandbredd, men som får webbservrarna att slå i taket på CPU/IO. Även mot både CN och Citynetwork såg jag att webbsidorna under attackerna laddade ibland, men dock mycket segt. Om det kommer 10 - 20 GBit/s så brukar inte webbsidorna ladda överhuvudtaget, om man inte har tillräckligt skydd och/eller bandbredd och kunskap. Kunskapen hur man enkelt skyddar sig från vanlig ddos som belastar med vanliga http anrop på port 80 verkar inte finnas dock, det räcker med en stateful brandvägg där man begränsar antal states per IP per sekund.

ZynX 2016-04-07 16:08

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20516994)
Det vanligaste är faktiskt en vanlig belastningsattack på port 80 där man inte använder så hemskt stor bandbredd, men som får webbservrarna att slå i taket på CPU/IO. Även mot både CN och Citynetwork såg jag att webbsidorna under attackerna laddade ibland, men dock mycket segt. Om det kommer 10 - 20 GBit/s så brukar inte webbsidorna ladda överhuvudtaget, om man inte har tillräckligt skydd och/eller bandbredd och kunskap. Kunskapen hur man enkelt skyddar sig från vanlig ddos som belastar med vanliga http anrop på port 80 verkar inte finnas dock, det räcker med en stateful brandvägg där man begränsar antal states per IP per sekund.

Precis, det beror självklart på vilken trafik vi talar om. Och ja du kan via enkla PF-regler hantera och få bort mycket men UDP är de du får kämpa värst med och där jag menar att ett mindre bolag skulle få stora problem såvida dom inte köper en större lina vilket många gånger kan vara väldigt kostsamt.

Det värsta som kan hända om du är mindre är att ISPn väljer att nullrouta hela din port ut mot internet och i dom lägena som mindre hosting bolag är inte alltid lika rolig.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson