WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Pris för SEO/mån? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=37478)

oklok 2009-06-17 16:59

Hej, är ny med detta angående SEO. Har gjort lite förfrågan här och där på olika företag.

Vad tycker ni är rimligt pris att betala ett SEO bolag för ett proffsig SEO som kan garantera att vara i topp 10 listan i google kontra en icke proffsig SEO?
SEO skall göras varje månad och kommer betalas månadsvis.
SEO gäller en internetbutik som som säljer kläder.

Jag mottager gärna förslag på proffsiga SEO bolag kontra billiga men okej SEO bolag.

Tack!

Mr Oklok

allstars 2009-06-17 17:35

Det beror på hur din webbplats ser ut i dagsläget och hur den är rankad jmf andra webbplatser inom samma genre.

Är den välstrukturerad så skall det inte behövas för mycket pengar, däremot om det behövs läggas ner mycket jobb på den kan det sticka iväg en del.

elitasson 2009-06-17 17:39

Jag tycker att du ska betala för resultat istället.

Det finns allt för många företag som slänger tusenlappar i sjön till något dåligt SEO-bolag med flashig hemsida. Man får inte glömma bort det viktiga. Resultatet!

Här finns förövrigt ett bra forum:
http://www.seo-forum.se/foermedling-av-seo-tjaenster/

Gustav 2009-06-17 23:13

Citat:

Originally posted by oklok@Jun 17 2009, 16:59

Vad tycker ni är rimligt pris att betala ett SEO bolag för ett proffsig SEO som kan garantera att vara i topp 10 listan i google kontra en icke proffsig SEO?

Topp 10 på vilket ord?

Vad en onpage seo-optimering av din webbplats kan gå loss på beror helt och hållet på hur mycket som behöver göras. Måste hela butiken byggas om från grunden så kan 100000 kr vara ett lågt pris. Är det bara några titles och metataggar som behöver kompletteras så kan 1000 kr vara för dyrt.

Vad gäller offpage seo med garanterade resultat, så beror priset helt och hållet på vilka ord som det rör sig om. 10 kr/mån för ett ord som "raggarbyxor" kan vara för dyrt. 1000 kr/mån för ett ord som "underkläder" kan vara billigt.



Edit: 1000 kr/mån för ordet "underkläder" är garanterat för billigt. Min poäng är bara att priserna kan variera avsevärt beroende på vilka ord det rör sig om.

kw_wasabi 2009-06-18 00:28

Håller med föregående om att du ska betala för resultat. Dessutom är det som sagt stor skillnad beroende på sökord. Var noga med att precisera vilka sökord och/eller sökfraser ni vill hamna i topp10 på. Det ska ju vara sökord som många söker på och som är relevanta för er webbplats. Låt inte SEO-företaget styra och välja ut några lätta och värdelösa sökord som ingen söker på.

Det sista gäller även er, välj ut se sökord och sökfraser som många faktiskt söker på, inte de ni antar att de söker på.

Vikarien 2009-06-18 07:23

Vem vill hamna på plats 10 - man får inte många besökare där nere. Krävs åtminstone topp 5.

vco-systems 2009-06-18 11:52

Det gör nog större skillnad mellan plats 11 och 10 än mellan plats 10 och 5.

Vikarien 2009-06-18 11:57

Citat:

Originally posted by vco-systems@Jun 18 2009, 11:52
Det gör nog större skillnad mellan plats 11 och 10 än mellan plats 10 och 5.

I procent kanske, men jag har hellre 10 % av 1000 än 50 % av 2.

StefanBergfeldt 2009-06-18 13:13

Ett viktigt tips man inte får glömma är att man måste hålla reda på hur optimeringen konverterar, dvs vilka sökningar som faktiskt genererar pengar.

Lyckas du komma etta på (som tidigare exempel) underkläder, och trafiken till shoppen ökar med 6000%, men försäljningen bara ökar med 2% så är det nog fel ord.

Vissa SEO-företag kan även hjälpa dig med detta.
Att prova på Google AdWords är ett bra sätt också.

kw_wasabi 2009-06-18 13:49

Citat:

Originally posted by Vikarien@Jun 18 2009, 07:23
Vem vill hamna på plats 10 - man får inte många besökare där nere. Krävs åtminstone topp 5.
Det beror ju helt och hållet på hur många som söker på ordet/frasen. Kommer man på tionde plats med ordet "flaggstångsmontör" så kanske man får 10% av 100 sökningar i månaden. Medan om man kommer på tionde plats på sökordet "porr" så får man 10% av 20 000 000 sökningar i månaden.

Har inte kollat upp orden i exemplet, men min poäng är att om väldigt många söker på "ditt" sökord så kan en låg klickprocent ändå ge många besökare.

EDIT: 10% är nog en hög klickprocent för 10:e plats, ändrar mig till 7% :)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson