WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Resurstoppar hos Oderland (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1058211)

taz76 2013-06-11 14:20

Resurstoppar hos Oderland
 
Hej,

Jag fick ett automatiskt mail ifrån mitt konto hos Oderland att det har dragit mycket resurser på senaste tiden. Har kollat igenom och ser inte att det har blivit hackat eller suspekta filer som jag inte känner igen.

Oderland's support sa att en del sökmotorer (t.ex Bing) kan dra en hel del serverresurser när dom indexerar.. någon som vet mer om detta och har tips?

Jag har bara några domäner och några wordpress-sidor på det kontot, alla har supercache installerat samt bps security som blockerar en del kända spammare/bots via htaccess. Inget stort besöksantal syns i analytics (ca 10 besökare per domän under en månad).

Om jag tolkar resursmätningen rätt så vid ett tillfälle (5'e juni) mellan kl 12-14 stod cpu'n på 100% och mellan kl 14-15 stod cpu'n på 58% så nånting verkar ju ha skett då.

Tim 2013-06-11 14:27

Tror det är en bugg hos Oderland.

Fick exakt samma meddelande av dem och sajten jag har hos dem har 0 trafik.

oderland 2013-06-11 14:39

Återkom gärna med mail till supporten eller svara på det brevet ni har fått.
Vi valde att informera om de avbrott som har uppstått i samband med att kontot gått över sina gränser istället för att kunden skall behöva felsöka.
Denna information finns sedan länge i vår kontrollpanel men kommer lyftas fram ytterligare under sommaren.


Några konton på en server har dock hamnat i utskicket felaktigt då statistiken för 30 dagar saknades just där. Återkom så kollar vi.

taz76 2013-06-11 15:28

Jag tror det är MSBot/Bing som står för topparna - hittade (till slut) att den hade varit inne vid det tillfället som jag nämde ovan.. hittade att man kunde lägga till "crawl-delay" i robots.txt men vet inte om det gör nån nytta?


Citat:

Ursprungligen postat av oderland (Inlägg 20471725)
Återkom gärna med mail till supporten eller svara på det brevet ni har fått.
Vi valde att informera om de avbrott som har uppstått i samband med att kontot gått över sina gränser istället för att kunden skall behöva felsöka.
Denna information finns sedan länge i vår kontrollpanel men kommer lyftas fram ytterligare under sommaren.


Några konton på en server har dock hamnat i utskicket felaktigt då statistiken för 30 dagar saknades just där. Återkom så kollar vi.

mmm.. det har jag fast får inte särskilt mycket hjälp utan lite tips bara.

felsöka? jo, det har jag fått göra

Jim_Westergren 2013-06-11 18:23

Jag fick samma mail med förklaringen längst ner:

"Du använder för närvarande 239MB av tillåtna 10000MB för lagring av filer."

De sajter jag har på Oderland har knappt några besökare.

Antingen en bugg eller att ett trick att få mer att uppgradera och betala mer.

oderland 2013-06-12 01:54

Olycklig formulering - statistiken för utrymmet skulle med då det ofta blandas ihop med andra gränser på kontot.

Vi har haft många kunder som har senaste året funderat på vad som händer när man når gränsen, vi har i de 2 senaste nyhetsbreven utlovat att återkomma med rapporter för resursutnyttjande.

Nu var det alltså gjort, förhoppningsvis blir dessa bättre i framtiden och kommer även lätt kunna nås via kundzonen direkt.

Vår främsta förhoppning var att inte tappa de kunder som begränsas för ofta då vi inte kan garantera samma stabilitet som för de andra kunder.

Gränserna är väl tilltagna 256-1024MB RAM för php, 1-2GB RAM totalt samtidig användning, 75 entry proc, 1-2 CPU mm.

taz76 2013-06-12 10:47

Oderland,

ja, ni kanske skulle ha anpassade utskick.. om det är mycket cpu som har använts så betonas eller lyfts det fram.. och har mycket utrymme använts så lyfts det fram.

tartareandesire 2013-06-12 11:15

Även om ni har lite att lära när det gäller kommunikationen mot kund så tycker jag det är mycket positivt att ni tar fram konkreta resursgränser och låter kunderna få ta del av dessa. Hos de flesta andra webbhotell är det tämligen godtyckligt vad som gäller än så länge.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson