WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Acme kräver oss på pengar ! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=16083)

Deeds 2006-09-07 12:30

Idag fick jag en faktura från ACME ASSOCIATES på cirka 50,000:-

Citat från fakturan:
Citat:


"Ni har ett underskott på ert klientmedelskonto, enligt bifogad specifikation, som uppgår till ** ***,** SEK.

Vi ber er att betala in beloppet till vårat postgiro, *** ** **-*, eller till vårat bankgiro, ****-****, inom 8 dagar.

Kontakta oss inom 8 dagar om ni har några frågor kring denna faktura.

Med Vänliga hälsningar
Acme Associates"

Detta är helt absurt !
Vårat avtal var belåning med 90% betalningsgaranti. Vi skall alltså betala tillbaka 10% av de fakturor som inte betalats.
Beloppet som vi skall betala eligt mina siffror är 5.000:- De har alltså fakturerat mig/oss 100%.
De har dock skrivit med bläck uppe i högra hörnet " 90% betalningsgaranti enligt avtal"
Detta är 0% betalningsgaranti.
När man ringer nummret som står på fakturan så får man bara en röst som säger: "Tack för ditt samtal" KLICK!

Tilläggas skall även att de försökt driva in pengar förut då de hade "tappat bort" vårat avtal. Jag fick då faxa in mindel av avtalet.

Hur skall jag nu gå vidare med detta ? Jag vill absolut inte betala denna faktura..

Vatos Locos 2006-09-07 12:52

Läste för någon vecka sedan i UNT (uppsala Nya Tidning) att de hade gått i konkurs, så skulle jag vara i dina kläder så skulle jag bestrida fakturan och i värsta fall hänvisa till ingånget avtal mellan er och ACME.

MrHandley 2006-09-07 15:07

Bestrid. Det är ju helt klart en felaktig faktura

magic 2006-09-07 15:25

det är som sagt bara att bestrida, det verkar som ACME försöker suga in så mycket pengar de bara kan nu när de har gått i konkurs.

Unispel 2006-09-07 15:28

Vi har fått vår andra felaktiga faktura idag. Den skickas iväg med den förra nu i dagarna för bestridande.
Som sagt så försöker Acme i nuläget skapa en massa skojiga bluffakturor och hoppas väl att någon nappar.

Storen 2006-09-07 16:25

Citat:

Originally posted by magic@Sep 7 2006, 14:25
det är som sagt bara att bestrida, det verkar som ACME försöker suga in så mycket pengar de bara kan nu när de har gått i konkurs.

Är detta möjligt? Konkursboet drivs väl i annan regi?

magic 2006-09-07 19:33

Citat:

Ursprungligen postat av Storen
Citat:

Ursprungligen postat av magic
det är som sagt bara att bestrida, det verkar som ACME försöker suga in så mycket pengar de bara kan nu när de har gått i konkurs.

Är detta möjligt? Konkursboet drivs väl i annan regi?

Ja, men jag sa ACME och inte förra svindlarna, de vill få in så mycket pengar som möjligt för att betala alla fakturor typ.. antingen är de nya folket (advokater eller något) inkompetenta och kan inte läsa.. eller så chansar de på att folk betalar felaktiga fakturor.. detta är ju inte direkt den första felaktiga fakturan som de har skickat ut efter konkursen..

PgD 2006-09-07 20:43

Min erfarenhet är att konkursförvaltare ofta skickar ut felaktiga fakturor. Det hinner inte kolla avtal och annat utan kör på bara för att nollställa alla konton. Sedan sätter de sig ner och väntar på pengar eller bestridanden.

Alpha 2006-09-08 05:28

Är du 110% säker på att du har rätt och dem har fel så skall du självklart bestrida.

Allt går sedan vidare till domstol där de och du får visa upp dina bevis som tyder på att dem har fel.

Absolut inte kul men sånt är livet, man får vara försiktig när man skriver avtal med oseriösa handlare.

Gustav 2006-09-08 11:41

Suck. Nu har det hänt mig också. Att man anlitade ACME är nog något som man kommer att få ångra i lång tid framöver.
Hur bär man sig åt för att bestrida en faktura? Normalt brukar jag bara kontakta företaget, men i det här fallet svarar de inte i telefon. Fakturan är utställd 060901, men frankostämpeln är från 060906. Jag fick fakturan idag.
Det här är en ny situation för mig. Har aldrig varit med om svindlare tidigare och jag vill absolut inte riskera att bli registrerad hos kronofogden :angry:


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson