WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Google Adwords redovisning (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1049010)

Tim 2011-07-08 01:23

Google Adwords redovisning
 
Har gjort lite Adwords annonsering tidigare, och då tog jag bara fakturan som skapas inne i Google Adwords med alla detaljer och gav det till revisorn.

Men enligt honom, eftersom det inte står vad fakturan avser så är den inte lagligt enligt bokföringslagen.

Vad jag undrar är vad gör ni andra? hur redovisar ni för det? Min revisor påstår att en av hans tidigare kunder åkt på en revision på grund av det.

Tacksam för svar.

Mvh
Tim

Tim 2011-07-08 13:35

Är det verkligen ingen som vet eller har jag förklarat detta dåligt?

Helix 2011-07-08 14:47

Hmmmm varför skulle den inte vara laglig, har du frågat honom det? Om han ine kan svara på det, så kanske dags att hitta ny revisor.

Alla uppgifter finns på fakturan. Giltigt momsregistreringsnummer (EU VAT) finns. Utställd utan moms till svensk företag ... är inte någon expert, men jag hittar inga fel.

Du kan läsa nedan vad fakturan skall innahålla:
http://www.skatteverket.se/foretagor...c80005195.html

Tim 2011-07-08 15:04

Jo jag trodde det också.
Men på fakturan står det inte vad det avser och detta är tydligen problemet.

Hade det hjälpt om jag printat ut en what is google adwords faq från deras hemsida och häftat på det?

Helix 2011-07-08 15:12

Citat:

Ursprungligen postat av Tim (Inlägg 20410954)
Jo jag trodde det också.
Men på fakturan står det inte vad det avser och detta är tydligen problemet.


Beskrivning står: "Onlinekampanj". Du betalar för en "onlinekampanj". Det avser en "onlinekampanj". Varför skall det stå mer? Jag tror din revisor hade något problem någon gång och skrämmer upp dig helt i onödan.

Tim 2011-07-08 15:37

Citat:

Ursprungligen postat av Helix (Inlägg 20410956)
Beskrivning står: "Onlinekampanj". Du betalar för en "onlinekampanj". Det avser en "onlinekampanj". Varför skall det stå mer? Jag tror din revisor hade något problem någon gång och skrämmer upp dig helt i onödan.


Aha, det står det inte när jag fick fram fakturan. Vad udda. Det hade alltså räckt.

Får kontakta Google Adwords och fråga tror jag.

Tack för all hjälp Helix!

Helix 2011-07-08 15:44

Skriver du ut betalningsbekräftelsen eller fakturan som skapas en gång i månaden för alla inbetalningar? Den senare har beskrivningen.

Tim 2011-07-08 15:52

Under faktureringsöversikt så finns det en flik till höger om den aktiva månaden vald som heter Faktura. Här klickar jag. Och då gör jag endast detta efter att en månad är avslutad då det inte finns en faktura att få om månaden inte är slut.

När jag klickar här får jag en fin popup med veckovis rapportering av den valda månaden med summorna dragna per vecka med mina företagsdetaljer Samt Google Adwords företagsdetaljer och allt stämmer utom just Beskrivningen. Denna är tom.

Är jag inne på fel sida?

fretek 2011-07-08 19:03

Citat:

Ursprungligen postat av Tim (Inlägg 20410963)
Under faktureringsöversikt så finns det en flik till höger om den aktiva månaden vald som heter Faktura. Här klickar jag. Och då gör jag endast detta efter att en månad är avslutad då det inte finns en faktura att få om månaden inte är slut.

När jag klickar här får jag en fin popup med veckovis rapportering av den valda månaden med summorna dragna per vecka med mina företagsdetaljer Samt Google Adwords företagsdetaljer och allt stämmer utom just Beskrivningen. Denna är tom.

Är jag inne på fel sida?

Det framgår ju tydligt i popupen att det handlar om Google adwords annonseringstjänst samt att det är frågan om kundinitierad betalning för varje post. Beskrivning bör väl således vara onödig eftersom det inte går att göra andra typer av inbetalningar till google adwords.

Tim 2011-07-11 01:15

Citat:

Ursprungligen postat av fretek (Inlägg 20410975)
Det framgår ju tydligt i popupen att det handlar om Google adwords annonseringstjänst samt att det är frågan om kundinitierad betalning för varje post. Beskrivning bör väl således vara onödig eftersom det inte går att göra andra typer av inbetalningar till google adwords.

Nej på en faktura måste det stå vad fakturan avser även om det kommer från allsmäktiga google eller inte. För min del så står inte detta och är då inte giltigt enligt bokföringslagen.

Kontaktade Google Adwords och de svarade ungefär så också, är det verkligen nödvändigt?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson