WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   DomänDirekt /InternetSweden/Strigo AB (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=17802)

Attila 2006-11-30 10:39

Ovanstående företag registrerade nyligen ett .se domän med mitt varumärke.
Varumärket tillkom för tre år sedan, då det bytte namn från ett annat namn, dock det gamla adressen
kvarstår även idag som hemsida, dock varumärket står som logga på sidan sedan tre år.

Nu reggades detta varumärke av Peter F[redigerad PUL /#jonny] för några dagar sedan.
Varumärket är kopplad till en kommmun, således inte gångbart i Sverige.
Varumärket används av mig sedan tre år.

Ska koppla även kolla med Nic.se .....men vad tror ni om denna aktör?
Vad kan ha i kikaren? Är han bara ombud?

Ser att hans namn florer i diverse sammanhang...

En tvistlösning börjar på 10.000 SEK ser jag....treparts börjar på 20.000 SEk

jonny 2006-11-30 10:44

Det är alltså ett varumärke som är registrerat hos PRV sedan tre år? Då kan det möjligen vara varumärkesintrång beroende på hur domännamnet används.

Tvistlösning är inte det enda alternativet.

Attila 2006-11-30 10:57

Varumärket är inarbetat och inte reggat.

NIC.se har företaget förresten på deras OBS lista enligt kundtjänsten.

För samtal med Nic.se om möjligheten att frånta registreringen utan tvistlösningsförfarande....återkommer..

Attila 2006-11-30 11:00

Lite korr: varumärket är inarbetat sedan ett år ca, på den lokala marknaden (tillika kommunen)

Internet Sweden 2006-11-30 12:04

Attila - Ett enkelt första steg kunde ju ha varit att ta kontakt!

Så eftersom du tagit det hit, så kan vi ta det här:
Jag registrerade [bålstabo.se] och [håboportalen.se] för att jag ansåg det riktigt klantigt av dig att begära råd och värdering inför en försäljning av din portal och samtidigt marknadsföra namnet av den i din sidfot.
Men inte skydda det egna namnet som innehåller IDN-tecken - riktigt klantigt i mitt tycke, då detta forum övervägande tagit upp just detta ämne de sista månaderna!

Min avsikt var (och är) att se hur lång tid det tog dig att upptäcka misstaget.

Några rättelser:
Du skriver: "Varumärket är kopplad till en kommmun, således inte gångbart i Sverige."
- Det har du helt fått om bakfoten - det finns ett stort antal geografiska domäner som är oregistreringsbara under 5-årsperioder om det är vad du åsyftar.
Men som exempel är jag innehavare av [eksjö.se] medan Eksjö Kommun är innehavare av [eksjo.se]. Eller du behöver ju bara gå till dig själv och din portal för att ta död på ditt eget påstående.
-
Vidare är samtliga IDN-domäner registrerade på mig som privatperson alt enskild firma och därmed är mina anställningar i andra bolag inte relevanta.
-
Och slutligen: Det står vem som helst att fritt registrera lediga domännamn ! - registrerade varumärken eller inte...varumärken är INTE detsamma som domännamn och det ena ger ingen automatisk rätt till det andra.
http://www.prv.se/varumarke/varumarken_internet.html

Jag hade precis skrivit "PM:a mig så löser vi det." Men eftersom du istället för att vilja lösa det hela försöker flama mig på andra ställen, så vet jag inte om jag är så road att lämna dem. Ett första steg för detta är iaf att du tar kontakt !.

Storen 2006-11-30 12:40

Citat:

Originally posted by jokkoapa@Nov 30 2006, 12:04
Attila - Ett enkelt första steg kunde ju ha varit att ta kontakt
Så eftersom du tagit det hit, så kan vi ta det här:
Jag registrerade [bålstabo.se] och [håboportalen.se] för att jag ansåg det riktigt klantigt av dig att begära råd och värdering inför en försäljning av din portal och samtidigt marknadsföra namnet av den i din sidfot.

Men jokkoapa-> Vad är (var?) ditt egentliga syfte med att handla upp domänerna?

Internet Sweden 2006-11-30 12:41

Citat:

Originally posted by Attila@Nov 30 2006, 11:57
Varumärket är inarbetat och inte reggat.

NIC.se har företaget förresten på deras OBS lista enligt kundtjänsten.

För samtal med Nic.se om möjligheten att frånta registreringen utan tvistlösningsförfarande....återkommer..

Attila - Jag kan uppdatera dig med att NIC.se numera heter ".SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur)" och du påstår vidare att "företaget" skulle ligga med på en OBS-lista...
Eftersom registranten är jag själv och tillika min enskilda firma tycker jag att det verkar MYCKET märkligt om IIS bjuder in mig som talare vid Internetdagarna 2006 (24 oktober) Internetdagarna om domännamn och idag, en månad senare satt mig på en "OBS-lista". Men du kanske har en förklaring på detta ?

Att IIS skulle "frånta registreringen utan tvistlösningsförfarande"..
Ja, allvarligt talat Attila...

Internet Sweden 2006-11-30 12:58

Citat:

Ursprungligen postat av Storen
Citat:

Ursprungligen postat av jokkoapa
Attila - Ett enkelt första steg kunde ju ha varit att ta kontakt
Så eftersom du tagit det hit, så kan vi ta det här:
Jag registrerade [bålstabo.se] och [håboportalen.se] för att jag ansåg det riktigt klantigt av dig att begära råd och värdering inför en försäljning av din portal och samtidigt marknadsföra namnet av den i din sidfot.


Men jokkoapa-> Vad är (var?) ditt egentliga syfte med att handla upp domänerna?

Avsikten finns att läsa några rader nedanför.

Men om du insinuerar att jag skulle endera vilja snylta på personens site, eller liknande
- så vad tror du själv ? skulle domänen då vara registrerad på ett sätt som visar alla registrantuppgifter !?

Attila 2006-11-30 13:46

jokkoapa

sorry, dina resonemang haltar...

Du skrev: Ett enkelt första steg kunde ju ha varit att ta kontakt!
Svar: Ja du...det kunde du ha gjort själv. Innan du registrerade, eller vad tror du? Att påstå att du gjorde detta för jag var klantigt? Det säger mer om dina avsikter än om min klantighet!

Du skrev: Min avsikt var (och är) att se hur lång tid det tog dig att upptäcka misstaget.
Svar: du la ner tid och pengar på att se hur långt tid tar detta för en, för dig okänt person? Neee....give me a break!

Att varumärket inte gångbart i Sverige bara i vår kommun menades att din registrering anses "fientligt"... i alla fall av mig.

Förklaring till att vara med på en OBServations lista: Jag tyvärr, så är detta: Domän Direkt ligger på .SE ´s observationslista enligt deras kuntjänst idag, samt du ligger på samma lista Hos Svensk Handel, enligt Säkerhetschef Dick Malmlund där, som bekräftade detta idag. Kanske du själv bör uppdatera dig?

Att din person i detta fall och i detta registrerade företag har inte med dina andra personligheter i dina andra företag att göra? Antigen har man moral och etik eller inte...så tycker jag: Annars här kan man läsa om dig som person i ditt andra företag:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=227677

Sedan om att registrera andras varumärke, så skriver PRV:
Ett väl ansett varumärke har extra hög grad av kännedom (s.k. renommé) i kundkretsen och bland allmänheten. Har du ett sådant varumärke kan du oftast förhindra all kommersiell användning av kännetecknet som domännamn.

Men lugnt...jag är inte orolig, var bara förbluffad över registreringen. det löser sig ska du se.

end 2006-11-30 14:09

Attila om jag var du så skulle jag be om att få domänen överflyttade den fredliga vägen, att vinna en tvist är inte helt enkelt och tar tid. Det finns en chans att du kan förlorar också. Ta en bitter lärdom och be om överflyttning från jokkoapa.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson