WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Efterhandsfakturering (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=15779)

hundserver 2006-08-23 06:33

Har en fundering,
Fick nyss min räkning från Tele2 för ip telefoni, på den fakturan står det ett
meddelande att pga strul i deras system har dom missat att ta betalt för månadsavgiften under en längre tid.
på denna faktura har du nu saftat på 8 månaders månadsavgifter...

Kan dom göra så? <_<

Davve 2006-08-23 06:46

Klart de kan om det står i avtalet att du ska betala en avgift.

Storen 2006-08-23 07:09

Ja, du själv borde väl varit medveten om detta?

hedberg 2006-08-23 07:15

Är det 2 års tid företaget kan kräva in pengar? Men det är väl också så att om det är en enorm diff så borde företaget meddela det, och försöka plana ut toppen lite, kanske genom att lägga det på 3 fakturor eller liknande.

Det är inte riktigt snyggt om t.ex ett elbolag skulle komma på att de har glömt fakturera dig under ett års tid, och sedan skickar en räkning på 29000 kronor som skall betalas in inom 10 dagar.

Westman 2006-08-23 07:56

Inte snyggt nej men det har hänt och det var helt lagligt vad jag minns. Det var väl dessutom för längre tid än ett år.

hundserver 2006-08-23 07:56

Citat:

Originally posted by hedberg@Aug 23 2006, 07:15
Är det 2 års tid företaget kan kräva in pengar? Men det är väl också så att om det är en enorm diff så borde företaget meddela det, och försöka plana ut toppen lite, kanske genom att lägga det på 3 fakturor eller liknande.

Det är inte riktigt snyggt om t.ex ett elbolag skulle komma på att de har glömt fakturera dig under ett års tid, och sedan skickar en räkning på 29000 kronor som skall betalas in inom 10 dagar.

Ja det var lite så jag tänkte med, därför vart jag osäker hurvida det egenteligen är ok att komma på en sån sak efter så pass lång tid,

Iom att det dras automatiskt från mitt konto så har jag aldrig reagerat på att det skulle ha dragits för lite.
Nåja får slå Tele2 en signal och höra om dom kan splitta der 2x eller nått.

b_andersson 2006-08-23 10:32

Om jag inte minns helt fel så är preskriptionstiden för konsumentfodringar tre år, så det är bara att betala.

//Björn

Westman 2006-08-23 12:19

Citat:

Ursprungligen postat av hundserver
Citat:

Ursprungligen postat av hedberg
Är det 2 års tid företaget kan kräva in pengar? Men det är väl också så att om det är en enorm diff så borde företaget meddela det, och försöka plana ut toppen lite, kanske genom att lägga det på 3 fakturor eller liknande.

Det är inte riktigt snyggt om t.ex ett elbolag skulle komma på att de har glömt fakturera dig under ett års tid, och sedan skickar en räkning på 29000 kronor som skall betalas in inom 10 dagar.

Ja det var lite så jag tänkte med, därför vart jag osäker hurvida det egenteligen är ok att komma på en sån sak efter så pass lång tid,

Iom att det dras automatiskt från mitt konto så har jag aldrig reagerat på att det skulle ha dragits för lite.
Nåja får slå Tele2 en signal och höra om dom kan splitta der 2x eller nått.

Det bör de gå med på utan knot. Bråkar de så hänvisa till fallet med Vattenfalls och deras elräkningar förra året. De blev tvingade att gå med på en avbetalningsplan då det inte var kunden som var den felande.

PRQ 2006-08-23 14:55

Fakturan är ju juridiskt snarast något man skickar ut för att vara snäll och påminna folk om att det är dags att betala.

Thor 2006-08-23 15:18

Citat:

Originally posted by PRQ@Aug 23 2006, 14:55
Fakturan är ju juridiskt snarast något man skickar ut för att vara snäll och påminna folk om att det är dags att betala.
exakt, skyldigheten att betala uppstår ju vid upprättandet av avtalet...

Bara för att säljaren glömmer skicka faktura betyder det inte att man inte behöver betala. Såvida säljaren inte varit dum nog att upprätta avtalet på ett såndant sätt att skulden avskrivs om inte faktura skickats innan en viss tidspunkt... B)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson