WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Underbar affärsidé (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=20123)

1337pm 2007-03-21 15:52

Plingade på dörren, utanför står en liten pojk och undrar om jag vill köpa "påskris". Underbar affärsidé det måste vara: Gå ut i skogen, plocka kvistar, bind samman lagom stor bunt, sälj till boende i området.

Någon med liknande idéer? Jag behöver dryga ut min studentplånbok...

grazzy 2007-03-21 16:01

Nu är jag ingen expert på allemansrätt, men det är väl inte ok att plocka ris..? Dvs sånt som inte ligger på marken?
Edit: inte som att jag bryr mig, men innan ni börjar springa omkring i skogen och riva ner den för att sälja påskris menar jag :)

digiArt 2007-03-21 16:02

Citat:

Originally posted by grazzy@Mar 21 2007, 17:01
Nu är jag ingen expert på allemansrätt, men det är väl inte ok att plocka ris..? Dvs sånt som inte ligger på marken?
Edit: inte som att jag bryr mig, men innan ni börjar springa omkring i skogen och riva ner den för att sälja påskris menar jag :)

Förbud handlar väl bara om reservat?

Per 2007-03-21 16:03

Helt riktigt grazzy, 12:2 2 st. BrB.

Citat:

Den som i skog eller mark olovligen tager växande träd eller gräs eller, av växande träd, ris, gren, näver, bark, löv, bast, ollon, nötter eller kåda eller ock vindfälle, sten, grus, torv eller annat sådant, som ej är berett till bruk, dömes för åverkan, om brottet med hänsyn till det tillgripnas värde och övriga omständigheter är att anse som ringa.
Om jag inte minns fel är det där en gammal kvarvara från gamla strafflagen.

j3rk3r 2007-03-21 16:08

Citat:

Originally posted by 1337pm@Mar 21 2007, 16:52
Plingade på dörren, utanför står en liten pojk och undrar om jag vill köpa påskris. Underbar affärsidé det måste vara: Gå ut i skogen, plocka kvistar, bind samman lagom stor bunt, sälj till boende i området.
Någon med liknande idéer? Jag behöver dryga ut min studentplånbok...

Frågan är sen hur många som köper :P

Sålänge man inte är under 10 år och säljer till pensionärer(som köper av ren snällhet) så lär du få svårt att sälja en ända pinne ;)

N!cklas 2007-03-21 16:11

I min ungdom sålde vi "påskgranar". Inte alltid helt uppskattat bland de som fick en gratis...intryckt genom dörren

myapp 2007-03-21 16:13

Det är väl bara att prata med ägaren till marken och få tillstånd.

Rvn 2007-03-21 16:34

Man får enbart plocka det som ligger på marken under träden.. dvs det som trillat bort... man får inte ta ris från träd utan markägarens tillåtelse.

Ara 2007-03-21 17:16

Citat:

Originally posted by 1337pm@Mar 21 2007, 16:52
Plingade på dörren, utanför står en liten pojk och undrar om jag vill köpa "påskris". Underbar affärsidé det måste vara: Gå ut i skogen, plocka kvistar, bind samman lagom stor bunt, sälj till boende i området.

Någon med liknande idéer? Jag behöver dryga ut min studentplånbok...

Skön idé

Lite som att pumpa cyklar på stan mot betalning.....
Det kan också kombineras med att köpa/sälja ventiler...

Det är min bästa affärsidé

ToBad 2007-03-21 19:14

Köpte du något påskris då?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson