WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Vad använder ni? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1044976)

7AAA7 2010-11-22 22:59

Vad använder ni?
 
Då jag har sökt och inte hittat någon tråd som tar upp detta helt och hållet lägger jag upp denna tråd! (flytta gärna eller radera tråd om det blir fel)

Vilka verktyg, tjänser, hemsidor(t ex. Adwords) använder ni er utav när ni ger er ut på jakt efter domännamn? :confused: :)

Hade varit kul o veta,

Jag är ny på detta men använder fölande:

- google sökmotor
- google adwords
- www.dnjournal.com (hemsidor som sålts - för dem som inte vet detta)
- www.bulkowner.com (visar sålda domäner)
- www.domainsearch.com (söka .com domäner m.m.)
- www.uspto.gov/trademarks/index.jsp (TESS, bra att veta om det är varumärkesskyddat när man är osäker)
- domänparkering (namedrive och sedo)
- köp av domännamn (varierar men ofta binero)


Vet inte om jag missat något nu men detta ska nog vara allt!
Måste också tillägga att jag inte anser alla dessa "verktyg" som nödvändiga och användandet varierar.

now share the knowledge :cool:

Sweely 2010-11-23 00:47

Kalla mig för amatör, men jag använder inte mig av några verktyg när jag letar efter domäner. Jag bara ser ifall domänen är ledig :)

7AAA7 2010-11-23 01:09

hehe ibland borde man tänka mer så.

Hur har det gått då tycker du? :)

kw_wasabi 2010-11-23 02:58

Jag använder föjande verktyg:

- Google Search (kolla konkurrens)
- Google AdWords Keyword Tool (kolla sökvolym)
- Google Insights for Search (kolla/jämföra sökvolym)
- Loopia eller City Network (köpa domännamn)
- Archive.org; Wayback Machine (kolla ev. historik)
- Yahoo Site Explorer (kolla ev. inlänkar på domän med historik)

Jag parkerar inte domäner, men om jag hade gjort det kanske Adsense for Domains hade varit något. Annars är ju de du nämner kända parkeringsprogram.

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20379270)
Kalla mig för amatör, men jag använder inte mig av några verktyg när jag letar efter domäner. Jag bara ser ifall domänen är ledig :)

Jorå Sweely, det är jag ganska säker på att du gör. Du missuppfattade nog vad TS menade med verktyg.

Kimppa 2010-11-23 10:55

På senaste har jag använt mig av www.se's "tips-sida" som jag tycker är ganska inspirerande för att göra domänköp.

Men oftast kommer jag på mina egna domännamn, och tar en titt på Loopia.se för att se om de är tillgängliga att boka även om jag inte alltid använder Loopia.se för att parkera/köpa domäner. Det är nog bara gammal vana.

7AAA7 2010-11-23 13:40

Citat:

Ursprungligen postat av kw_wasabi (Inlägg 20379278)
Jag använder föjande verktyg:

- Google Search (kolla konkurrens)
- Google AdWords Keyword Tool (kolla sökvolym)
- Google Insights for Search (kolla/jämföra sökvolym)
- Loopia eller City Network (köpa domännamn)
- Archive.org; Wayback Machine (kolla ev. historik)
- Yahoo Site Explorer (kolla ev. inlänkar på domän med historik)

Jag parkerar inte domäner, men om jag hade gjort det kanske Adsense for Domains hade varit något. Annars är ju de du nämner kända parkeringsprogram.



Jorå Sweely, det är jag ganska säker på att du gör. Du missuppfattade nog vad TS menade med verktyg.

Intressant! Insights måste jag kolla upp har bara hört talats om det! inte heller
-Archive.org; Wayback Machine
- Yahoo Site Explorer

:) Alla svar är uppskattade!


Citat:

Ursprungligen postat av Kimppa (Inlägg 20379321)
På senaste har jag använt mig av www.se's "tips-sida" som jag tycker är ganska inspirerande för att göra domänköp.

Men oftast kommer jag på mina egna domännamn, och tar en titt på Loopia.se för att se om de är tillgängliga att boka även om jag inte alltid använder Loopia.se för att parkera/köpa domäner. Det är nog bara gammal vana.

Har jag aldrig tänkt på att besöka! måste ske genast!
haha

Kul att några "törs" dela med sig här av alla "osynliga" besökare iallafall... :D

TACK FÖR ALLA SVAR!

Ara 2010-11-23 14:31

snapback.se, sedo.com det var längesedan man kunde regga bra domäner.

design.se 2010-11-23 14:57

Citat:

Ursprungligen postat av 7AAA7 (Inlägg 20379259)
Då jag har sökt och inte hittat någon tråd som tar upp detta helt och hållet lägger jag upp denna tråd! (flytta gärna eller radera tråd om det blir fel)

Vilka verktyg, tjänser, hemsidor(t ex. Adwords) använder ni er utav när ni ger er ut på jakt efter domännamn? :confused: :)

Hade varit kul o veta,

Jag är ny på detta men använder fölande:

- google sökmotor
- google adwords
- www.dnjournal.com (hemsidor som sålts - för dem som inte vet detta)
- www.bulkowner.com (visar sålda domäner)
- www.domainsearch.com (söka .com domäner m.m.)
- www.uspto.gov/trademarks/index.jsp (TESS, bra att veta om det är varumärkesskyddat när man är osäker)
- domänparkering (namedrive och sedo)
- köp av domännamn (varierar men ofta binero)


Vet inte om jag missat något nu men detta ska nog vara allt!
Måste också tillägga att jag inte anser alla dessa "verktyg" som nödvändiga och användandet varierar.

now share the knowledge :cool:

Ska du söka lediga domännamn så är nameisp.com bättre än domainsearch.com

kw_wasabi 2010-11-23 20:06

Citat:

Ursprungligen postat av 7AAA7 (Inlägg 20379357)
Intressant! Insights måste jag kolla upp har bara hört talats om det! inte heller
-Archive.org; Wayback Machine
- Yahoo Site Explorer

Insights for Search ger inga exakta siffror men jag använder det för att jämföra ett sökord eller fras mot en jag vet har mycket sökningar.

Wayback Machine kan vara trevligt om man upptäcker att en ledig domän varit reggad tidigare. Lite arkeologi i domänvärlden :)

Site Explorer är mycket bättre än Googles "link:doman.se". Jag skulle dock vilja att de gjorde det möjligt att filtrera bort dubletter av länkar från samma domän. Det skulle också vara trevligt om man hade kunnat filtrera bort NoFollow-länkar.

Gstar 2010-11-23 21:37

Man kan ha lite olika inriktningar.

Men information, information och information. Nu menar jag inte om domännamn utan om kommande trender, uppfinningar som kan skapa trender osv.
Samt fantasi.

Du måste ligga steget före om du vill göra pengar.

Kanske det absolut bästa stället för information är namepros.com samt domaining.com

Men det svåra är efter ett tag inte att hitta bra domännamn utan att sälja dem med tillräklig förtjänst.

Väldigt svårt att få företag små som stora att köpa ett namn även om de lätt skulle tjäna in investeringen.

Var medveten om att du kommer att köpa namn som du sedan ångrar, du kommer även att inte köpa namn som du sedan ångrar...Så försök att minimera detta.

Kanske det absolut bästa du kan göra är att försöka sälja ett par namn innan du har fler än 50.

Det finns en väldigt bra tråd om hur man säljer till slutanvändare på namepros läs den.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson