WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Bokföring, årsredovisning (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=31530)

Rawal 2008-08-31 01:18

Bokföring. Någon som har något bra program som inte är allt för dyrt eller kanske helt gratis, som man kan fixa bokföring i? Vore grymt najs! :D

Conny Westh 2008-08-31 04:33

spcs.se

Rawal 2008-08-31 21:51

Tack ConnyWest, verkar vara ett perfekt program för mig och min verksamhet! :D

Mins dock inte om jag valde att redovisa enligt kontantmetoden. Hur tar jag reda på vad jag valde?

Rawal 2008-09-09 14:03

Är det några som använd sig utav spcs.se bokföringsprogram för enskild firma och som rekommenderar detta?

Mamut har ett liknande program, är det att rekommendera?
Fick idag en pappersbit med info om ett liknande program som företaget Hogia Small Office AB har, är det att rekommendera?

Skriv gärna. Vill veta vilket som är det bästa för en nybörjare på företagsplanet.

Christos 2008-09-09 15:17

Jag kör Visma Enskild Firma och kan säga att det är väldigt förenklat och lätt att jobba i. Dock är jag alldeles för ointresserad av bokföring och tar på tok för lång tid på mig, så jag lär lägga jobbet på en revisionsbyrå eller liknande istället.

Rawal 2008-09-09 23:57

Okej. Detta program tar med allt, dvs moms, skatt och ja allt.. sånt som behövs?

Rawal 2008-12-29 20:26

Sitter och pillar med Visma Enskild Firma nu. För tillfället är det "Skapa företag" steg ett jag är inne på och sitter och funderar över vad "Verksamhetens art" är för något? Kan någon förklara? :P

"omvänd moms", vad är det?

Conny Westh 2008-12-29 21:15

Omvänd moms är när kunden betalar in momsen till skattemyndigheten, det används i byggbranchen. Det ska du normalt INTE använda om du kör annat än byggföretag i liten skala.

Normalt är ju att det är leverantören som lägger på momsen på sin faktura och kunden betalar in den till leverantören. Sen är det leverantören som betalar in momsen till skattemyndigheten.

Verksamhetens art är väl helt enkelt vad du ska gra för något i din verksamhet, exempelvis driva en webbshop eller, jobba med webbdesign eller vad det nu är.

ztream 2008-12-29 21:35

Omvänd momsskyldighet gäller även vid köp av varor och tjänster inom EU.

Du ska då redovisa den fiktiva momsen på inköpet trots att du inte betalat den.

Rawal 2008-12-29 21:54

Tack för hjälpen! Har en till fundering...

Momssatserna som finns: 25%, 12% och 6%. Vad används till vad?

25% är vanligast och används till det mesta, men när används 12 och 6%?

Bladet 2008-12-29 21:57

12% mat
6% böcker
http://www.skatteverket.se/skatter/mervard...d480005156.html

Rawal 2008-12-29 21:59

Jävla noob jag är som inte kollar där. tack ska du ha! :D

Rawal 2008-12-29 22:20

"Företagarens eget uttag av pengar" i Visma Enskild Firma. Är det vad man väljer vid Utbetalning som lön, pengar till sig själv i företaget i programmet?

xpower 2008-12-29 22:36

Detta kanske vore nått?
Citat:


Handbok direkt i programmet
Programmet Visma Enskild Firma innehåller ett stort antal hjälptexter där du kan läsa om olika funktioner i programmet och om bokföringsregler, skatteregler m m.

Du kan när som helst få lägesrelaterad hjälp och information om alla funktioner i programmet direkt på skärmen. Denna hjälp består av olika typer av snabbreferenser till menyer, funktioner och kommandon i programmet. Det finns flera sätt att på bildskärmen få hjälp med det du just nu arbetar med. Bara tryck på F1-tangenten för att få upp en hjälptext som rör den funktion eller det fält där du för tillfället befinner dig i programmet.

För den som köper programmet i cd-version följer det även med ett häfte med en startguide. Det hjälper dig med installationen och hur du enklast kommer igång med de vanligaste funktionerna i programmet.



kriwen 2008-12-29 22:58

Hej,

Jag har ett nystartat företag sen i september då jag startade två webbutiker. Innan jag startade företaget kollade jag mycket på olika ekomomiprogram som Visma enskild firma, BL enskild firma samt mer avancerade som Visma administration 500. Jag har även testat flera gratisvarianter som efredo och winbas. Det program jag fastnade för är Winbas som jag använder för att det har även funktioner som varulager förutom bokföringen.

Att jag inte valde de enklare programmen som Visma enskild firma beror på att de är för enkla, i början räcker de men om företaget utvecklas saknas flera saker som kontoplan för att få en bättre ordning på allt.

Jag rekommenderar att du testar flera olika program innan du bestämmer dig, prata med bekanta som håller på med bokföring och hör vad de rekommenderar också.

Rawal 2008-12-29 23:03

kriwen: Om det är mig du "pratar" med så har jag redan bestämmt mig för Visma Enskild Firma. Det är enkelt att använda och räcker för mig då jag nyligen startat företag. Visma är perfekt. Simpelt och rimligt i pris.. bäst i test på många ställen också! Tummen upp!

Conny Westh 2008-12-30 00:25

Citat:

Originally posted by Rawal@Dec 29 2008, 22:54
Tack för hjälpen! Har en till fundering...

Momssatserna som finns: 25%, 12% och 6%. Vad används till vad?

25% är vanligast och används till det mesta, men när används 12 och 6%?

Det finns även 0% på finasiella tjänster så vi har 4 olika momssatser 0%, 6%, 12% och 25% som påslag. För många år sedan >20 tror jag så var även utbildning (kurser man gick hos privata utbildningsbolag) momsbefriad, men det var lääääänge sedan.

Rawal 2008-12-30 00:31

Såg i Visma att 0% även fanns med.. men jag själv hade ingen koll på det och aldrig hört om det så brydde mig inte om det.

xpower 2008-12-30 01:14

Citat:

Originally posted by xpower@Dec 29 2008, 23:36
Detta kanske vore nått?
Citat:


Handbok direkt i programmet
Programmet <span class='highlight'>Visma Enskild Firma</span> innehåller ett stort antal hjälptexter där du kan läsa om olika funktioner i programmet och om bokföringsregler, skatteregler m m.
Du kan när som helst få lägesrelaterad hjälp och information om alla funktioner i programmet direkt på skärmen. Denna hjälp består av olika typer av snabbreferenser till menyer, funktioner och kommandon i programmet. Det finns flera sätt att på bildskärmen få hjälp med det du just nu arbetar med. Bara tryck på F1-tangenten för att få upp en hjälptext som rör den funktion eller det fält där du för tillfället befinner dig i programmet.
För den som köper programmet i cd-version följer det även med ett häfte med en startguide. Det hjälper dig med installationen och hur du enklast kommer igång med de vanligaste funktionerna i programmet.


Märkte att denna gjorde en inte klokare ang utbetalning av Lön. Ska det ligga under övrigt eller?

Rawal 2008-12-30 01:17

Övriga utgifter? Det tror jag knappast. Borde väl ändå vara "Företagarens eget uttag av pengar". Jag ska ta och höra mig för med Visma personligen så man får ett korrekt svar. :P

ztream 2008-12-30 10:23

Löneuttag i en enskild firma går som Eget uttag. Konto 2018 eller liknande.

Conny Westh 2008-12-31 03:25

Citat:

Originally posted by ztream@Dec 30 2008, 10:23
Löneuttag i en enskild firma går som Eget uttag. Konto 2018 eller liknande.
Instämmer med ztream. Löneuttag är eget uttag.

Rawal 2009-01-02 01:25

Tack grabbar!

Hur bokför man t ex. gåvor (priser i tävlingar, saker man ger bort på t ex. rewardsiter)... prylar så som kuvert (kontorsmaterial), internetbanken/företagskort osv.. finns det någon sida där det står tydligt hur man bokför olika saker? :)

Conny Westh 2009-01-02 02:59

Citat:

Originally posted by Rawal@Jan 2 2009, 01:25
Tack grabbar!

Hur bokför man t ex. gåvor (priser i tävlingar, saker man ger bort på t ex. rewardsiter)... prylar så som kuvert (kontorsmaterial), internetbanken/företagskort osv.. finns det någon sida där det står tydligt hur man bokför olika saker? :)

Gåvor och priser i tävlingar är olika saker.

Gåvor är normalt inte avdragsgilla.

Sponsring kan vara det om man får en motprestation, exempelvis om du sponrar en dressyrtävling för hästar och får ha ditt företagsnamn på en stor skylt på tävlingsarenan.

Priser i tävlingar som du arrangerar bland kunder eller för potentiella kunder kan vara avdragsgillt under reklam under din marknadsföringsbudget. Syftet är väl förmodlingen just i marknadsföringssyfte.

Exempel på Marknadsföringskonton enligt BAS2007:
5910 Annonsering
5930 Reklamtrycksaker
5940 Utställning på mässor
5990 Övrig Reklam

Jag är tyvärr inte bavandrad med uttrycket "rewardsiter" förklara gärna för en okunnig....

Kuvert och kontorsmaterial är avdragsgill på ett konto för förbrukningsmaterial.

Exempel på konton för förbrukningsmaterial enligt BAS2007:
5410 Förbrukningsinventarier
5460 Förbrukningsmaterial


Avgifter för internetbank och årsavgifter för företagskort är avdragsgilla kostnader för finansiella tjänster (momsfria). Exempelvis förvaltningskostnader.

Exempel på konton för förvaltningskostnader enligt BAS2007:
8423 Övriga finansiella avgifter (ev ett konto jag lagt upp själv?)
8490 Övr finansiella kostnader

Rawal 2009-01-02 04:59

Rewardsiter = ex. sidor där man ger bort prylar gratis (gratis biobiljetter, gratis presentkort, gratis sms och liknande) när en medlem slutför olika saker.. kampanjer, ta del av erbjudanden och handlar via sidan. Medlemmen får poäng som tack för att denne gör detta via sidan och poängen kan växlas in mot dessa saker då.

Tävlingar som jag syftar på är väl inte så mycket i marknadsföringssyfte kanske, så som du förklarar det. Men det kanske ses som marknadsföring, vad vet jag.

Ett exempel är t ex. en tävling på en rewardsite.. "den som värvar flest medlemmar under de här tre månaderna får en dator värd 5 000kr eller presentkort värt 3 000kr".. vad går detta under för koder?

Okej, tackar! Vart hittar jag lista på dessa koder?

Conny Westh 2009-01-02 06:30

Jag tror jag fattar vad en rewardsite är nu.

Som företag/are så måste du på nogot sätt ha "vinstsyfte", dvs du skänker väl inte saker till en rewardsite bara för att du är "snäll"? Du vill väl hitta nya kunder där antar jag, då är det marknadsföring, eller guerillamarknadsföring i bästa fall. Då är kostnaden avdragsgill marknadsföring.

Men du måste vara noga med att få ditt företagsnamn exponerat i samband med tävlingar och prisutdelningar.

Rawal 2009-01-02 17:06

Okej. Men då är det ju avdragsgill marknadsföring. Då tävlingarna oftast är uppbyggda på det sättet "Värva flest medlemmar" så skriver andra sidor/bloggar om sidan för att själva värva folk. Då nämns sajtnamnet upprepade gånger, då det är sidan som marknadsförs, ej företaget.

Samma sak vid prisutdelningen så upprepas namnet ofta. Den sortens marknadsföring, tar man denna som "Annonsering" då eller? Är väl olika, men vad föredras?

Vad är det för skillnad på marknadsföring och guerillamarknadsföring?

Rawal 2009-01-02 19:13

Det var ju tävling. Men är det samma sak (räknas som marknadsföring) då en medlem gör saker på sidan, får poäng och sedan kan växla poängen mot t ex. ett presentkort. När det gäller tävlingar och priser är det en självklarhet. Men det andra... ?

Bokförs det under någon form av marknadsföring då eller? räknas det som en gåva eller vad?

På en rewardsite.. så behöver man kanske klicka på en länk, handla eller bli medlem någonstans för att få poäng, vilket jag får betalt för. Sen växlas poängen in mot prylar.

Conny Westh 2009-01-02 23:04

Väldigt mycket av vad ett företag gör för att synas eller exponera sina produkter, Tjänster för kunder, potentiella kunder är just marknadsföring.

Man får se upp så man inte avkräver en "arbetsprestation" som kan tolkas som jobb för då kan skattmasen vara där och betrakta det som lön för utfört arbete och då får man garanterat problem. Det finns de som deltagit i TV-tävlingar och fått en skattechock när bilen de vann ska skattas som lön. Det om något är inte kul.

Rawal 2009-01-03 16:20

Okej, så även detta går under marknadsföring då? PS. Om det är någon som driver en rewardsite så får den gärna berätta hur den gör/bokför prylar som ges bort.

Vad menar du med "Man får se upp så man inte avkräver en "arbetsprestation""? Jag är inte så hajj på dessa uttryck.

När det gäller vinstskatt i tävlingar osv är det väl saker för ett värde över 1000kr som man måste skicka in uppgifter om eller? Någon skrev det här på forumet förut har jag för mig. Tävlar man ut något som kostar över 999kr så måste man skicka in uppgifter om personen till skatteverket eller liknande.

Vinstskatt osv.. för vid tävlingarna jag har skriver jag "Eventuell vinstskatt betalas av vinnarna/vinnaren". Så detta bör inte vara några problem. Då alla blir meddelade att det är så.

Conny Westh 2009-01-03 19:53

Om skatteverket anser att det krävs en "arbetsprestation" för att få vinsten kan de anse att det du ger som "vinst" är att betrakta som lön, dvs ersättning för utfört arbete. Det har hänt någon som tävlade på tv och vann en bil. TV-bolaget tvingades då betala arbetsgivaravgifter och vinnaen tvingades betala skattetillägg för att de inte hade tagit upp det i sin deklaration. Men det var lite större belopp det handlade om.

Vinstskatt är en egen skatt, inte att förväxla med löneskatter och arbetsgivaravgifter, om skatteverket anser att det är lön så kan du ALDRIG friskriva dig från ansvar genom att säga att vinnaren betalar vinstskatt.

Rawal 2009-01-03 22:49

Men gud.. känns lite löjligt. En tävling är väl lång ifrån att arbeta, som man gör i vanliga fall, varje vardag.

Okej. Men vid vilken summa pengar är det man måste skicka in uppgifter om en person som vunnit något. Någon skrev att det är något man måste göra. Skickar man in uppgifter till skatteverket om vem som vunnit en tävling och skriver vid en tävling att vinnaren betalar vinstskatt (om summan som priset är värt överstiger vad är det, 999kr?), så borde man väl ändå inte råka ut för något sådant? :S

Men detta med prylarna på rewardsiter, menar du att detta anses som vinster? :s Då man "jobbar" på att få poäng och sedan får något för det.

Conny Westh 2009-01-04 02:27

Det beror vad som krävs av de tävlande.... maila skatteverket och fråga...

Rawal 2009-01-07 01:10

Då ska jag göra det.

Hur bokför man porto/frakt? Och hur fungerar det med pengar man får från t ex. Google AdSense.... då det ej är någon inlagd moms på det. Sätter jag in 500 kr till AdSense står det ej om någon moms.. samma sak om jag får utbetalning. Berätta!

Conny Westh 2009-01-07 15:21

Referenser i detta inlägg är hämtat från min studiebok i reovisning på Universitetet:

http://www.studentlitteratur.se/o.o.i.s?id...&csid=66&mp=500

Det är samma lärobok som de som läser Civilekonomutbildningen använder under första terminen, köper man den på akademibokhandeln så brukar det finnas en övningsbok med massor av nyttiga övningar. Har man köpt boken så kan man hämta ned en gratis PDF med hela BAS-kontoplanen.

När du har intäkter från frakt porto som du får in från din kund ska du boka de intäkterna på konton som börjar på 35 "Fakturerade kostnader".

3500 Fakturerade kostnader (Gruppkonto)
3510 Fakturerat emballage

Underkonton:
3511 Fakturerat emballage
3518 Returnerat emballage

3520 Fakturerade frakter
3530 Fakturerade tull- och speditionskostnader m.m.
3540 Faktureringsavgifter
3550 Fakturerade resekostnader
3560 Fakturerade kostnader till koncernföretag

Underkonton:
3561 Fakturerade kostnader till moderföretag
3562 Fakturerade kostnader till dotterföretag
3563 Fakturerade kostnader till andra koncernföretag

3570 Fakturerade kotnader till intresseföretag
3590 Övriga fakturerade kostnader


De frakt- och transportkostnader du har ska bokas på 57-konton:

5700 Frakter och transporter (Gruppkonto)
5710 Frakter, transporter och försäkringar vid varudistribution
5720 Tull och speditionskostnader m.m.
5730 Arbetstransporter
5790 Övriga kostnader för frakter och transporter

Kostnader för Tele och post bokas på 62-konton:

6200 tele och post (Gruppkonto)
6210 Telekommunikation

Underkonton:
6211 Fast telefoni
6212 Mobiltelefon
6213 Mobilsökning
6214 Fax
6215 Telex

6230 Datakommunikation
6250 Postbefordran

Rawal 2009-01-07 15:26

Jag tänkte mer på fraktkostnader som jag betalar för. Saker jag skickar. Ej att jag tar ut fraktkostnad från kunder eller liknande.

Rawal 2009-01-07 15:28

Kontaktade Skatteverket, men fick svar att det ej var en fråga för dem.. och att jag skulle kontakta en redovisningsbyrå.

Någon som vet någon redovisningsbyrå som kan svara på några småfrågor gratis? XD Har endast två småfrågor.

Conny Westh 2009-01-07 18:19

Citat:

Originally posted by Rawal@Jan 7 2009, 01:10
Då ska jag göra det.

Hur bokför man porto/frakt? Och hur fungerar det med pengar man får från t ex. Google AdSense.... då det ej är någon inlagd moms på det. Sätter jag in 500 kr till AdSense står det ej om någon moms.. samma sak om jag får utbetalning. Berätta!

Intäkter du får från Google AdSense Irland (inom EU) ska du boka på konto 3046 Försäljning tjänst till EU. Eftersom du inte betalar någon moms så ska du inte boka av någon utbetald moms, men du är ändå momsskyldig inför svenska skatteverket genom s.k. Fiktiv moms. Ditt bokföringsprogram kommer att hålla koll på hur stort ditt momsunderlag är och göra en avräkning mot inkommande momsen.

Det finns även ett konto för tjänster som är momsfria och det är konto 3048 men det ska du inte använda på Goggleintäkterna.

Rawal 2009-01-07 20:16

Okej.

Intäkter från affiliatenätverkt / annonsplatser på mina hemsidor osv, bokförs som?

Conny Westh 2009-01-08 14:46

En bra webbplats för den som vill sätta sig in i bokföringens kontoplaner kan vara att gå ända tillbaka till själva källan för kontoplanen BAS http://www.bas.se

Senaste kontoplanen för 2009 hittar du på http://www.bas.se/kontoplaner.htm och är gratis att ladda ned för alla, finns i både PDF och XLS-versioner.

Intressant att nämna är att det finns kompletta kontoplaner fär de som lämnar Förenklat bokslut i enskild firma, samt en riktig minimivariant om man vill ha det absolut enklaste, med ett konto per rad i bokslutet. Sen finns även den fullständiga kontoplanen för alla som inte är enskilda näringsidkare.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson