WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Hosting av stora bilder (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1047377)

abergman 2011-03-28 08:45

Citat:

Ursprungligen postat av admaster (Inlägg 20399891)
Hej,

Letar med lys och lykta efter ett ställe att hosta ett antal bilder, typ 100-500kb styck.
Bilderna kommer att hämtas/laddas kring ca 600 000 - 1 000 000 gånger per dygn, varav max 2-3 är aktiva samtidigt och genererar kanske således max 3 000 000 requests per dygn) men självklart mest dagtid(inget snusk eller sånt utan bara vanliga annonser, dock lite tyngre än vanligt som sagt var).

Hämtningen måste ske snabbt och stabilt.

Någon som har några tips?

Vill liksom inte riktigt köra one.com, Binero eller liknande och riskera att överskrida datatransfern samt de är inte riktigt 100%-iga i sin leverans känner jag.

Inga svindyra alternativ som egna dedikerade servrar eller gratisalternativ som facebook/bilddagboken eller liknande helst heller.

Tacksam för alla tips!
/R

Du kanske kan ta in aflexi som tjänst och installera på ett gäng servrar? Du kan ju köra Spotcloud och aflexi, då blir det billigt / månad också.

patrikweb 2011-03-28 09:29

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20399937)
Tror inte riktigt man kommer undan med den typen av trafik. Någonstans måste leverantören ta ut en peng och jag håller med - nog svårt att tjäna några pengar för ett par tusen för 45 TB som Patrikweb anser. Det handlar ju inte om att "märka" utan ha effektivitet i din kalkyl Patrik...

Visst CDN är bra Jine men där får han ju betala klart mer än många andra ställen då det oftast sprids på många servrar och många ställen för extra snabb leverans på lokala områden. Akamai (som jag körde i lite andra bolag) springer iväg snabbt kan jag säga. :-) Men är skitbra om du vill även ha snabb regional leverans.

Kan du inte ta ett av de största i världen - typ 1 and 1 (1and1.com) då de har obegränsad trafik?

Jag hade ändå bra % vinstmarginal på det priset jag gav där. Så jag hade även en viss beräkning.

Danielos 2011-03-28 09:41

Skulle jag vara i admasters kläder skulle jag inte tveka en enda sekund att lägga sakerna hos patrikweb, så admaster, min varmaste rekommendation är att du kontaktar patrikweb.

Erik Stenman 2011-03-28 10:28

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20399945)
Skulle jag vara i admasters kläder skulle jag inte tveka en enda sekund att lägga sakerna hos patrikweb, så admaster, min varmaste rekommendation är att du kontaktar patrikweb.

Om priserna stämmer vilken han intygar så är det ju ett strålande pris.

KristianE 2011-03-28 13:58

Är trafiken svensk/nordisk eller utländsk? Detta brukar spela stor roll när man vill köpa trafik.

aelander 2011-03-29 03:09

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20399920)
Det är ändå inte så mycket trafik, jag hade knappt märkt den ökningen i nätet.

Men visst är det förjävla mycket om man ser normalt på trafik på shared hosting.

Dock låter det verkligen extremt om det är så många laddningar som han skrivit.

Jag hade väl räknat ett utpris på ca 500-2000 för den trafiken, men tycker siffrorna låter lite väl extrema.



45 TB /mån = 18 MB /sek

dvs 145 MBits
genomsnittlig trafik dygnet runt.

Och det skulle inte märkas i patrikweb:s nät.

Tillåt mig tviva !!!

Räknar jag fel, eller ...

KristianE 2011-03-29 08:17

Patrikweb brukar nästan dagligen få DDoS på några Gbit utan att det märks..

Han verkar ha ganska stor kapacitet i sitt nät. Så 145 Mbit är det inte ens säkert
att han märker av.

Danielos 2011-03-29 08:55

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20400098)
Patrikweb brukar nästan dagligen få DDoS på några Gbit utan att det märks..

Han verkar ha ganska stor kapacitet i sitt nät. Så 145 Mbit är det inte ens säkert
att han märker av.

Jo, det där stämmer, jag har sett Patriks grafer. :)

oderland 2011-03-29 13:54

Vi har/hade en kund idag som hade 297Mb/s och visst det blir lite varningar och rött, men de har kampanj och är väldigt välkända i sina kretsar.
Allt är lite beroende på om hur många samtidiga toppar man har.

studiox 2011-04-07 14:33

Citat:

Ursprungligen postat av aelander (Inlägg 20400090)
45 TB /mån = 18 MB /sek

dvs 145 MBits
genomsnittlig trafik dygnet runt.

Och det skulle inte märkas i patrikweb:s nät.

Tillåt mig tviva !!!

Räknar jag fel, eller ...

Om du sitter på 3 stycken Gigabitsnören (knappast ovanligt) så motsvarar detta alltså 4% av trafiken, det lär knappast märkas..

Men jag kan inte hålla med om att det är en bra affär, tänk om 145M är 100% transit då spelar det ingen roll vad man har för avtal om man tar 2kr brutto.

S3 tar $0.090 per GB btw..


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson