WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Statistik på sidorna (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=718)

FLASHBACK 2003-11-13 15:01

Jag är lite nyfiken på vad NI därute använder för räknare/statistik på era sidor för att kunna se var besökare klickat sig in från, hur många besök per dag/mån/år man har.
Idag använder jag mig av Hitbox men jag har även provat på Netzapp.

Jag undrar även, hur gör man för att få en sån där räknare på sidorna som visar hur många är inne just nu samt hur många har varit inne idag?

Jens 2003-11-13 15:10

Använder extremetracker, Extreme-dm.com. Den visar unika per dygn samt referers.

För att få en räknare som visar hur många som är online just nu är nog bästa sättet att införskaffa eller skriva en programvara direkt på servern som antingen läser loggar, sessions eller aktiva anslutningar, kanske med hjälp av en databas. Det är ju dock svårt att få ett exakt antal eftersom webbservern inte mededlas när man trycker bort webbläsaren...

Anders 2003-11-13 18:39

Vi använder AWStats på vår server.

Max 2003-11-13 22:49

WebLog Expert

Christian 2003-11-14 00:04

AWstats, Modlogan samt Webtrends.

Mats 2003-11-14 01:28

Jag mäter min trafik på "Splash-sidorna" med Extreme-dm.

Sen skickar jag besökarna därifrån till shoppen med ett ID för att senare mäta antalet öppnade sessioner i datasen. På så sätt har jag dessutom koll på hur många som inte klickar sig in i shoppen från index, jag mäter även hur många som väljer "Html-meny" resp. "Flash-meny"

Vad som också är intressant är att se är vart folk tar vägen väl inne i shoppen.
Jag mäter all trafik även på undersidor i dom olika kategorierna för att kunna se inom vilka områden mina besökare har intressen.

Det blir lite enklare att planera inköp o.s.v. om man vet vad kunderna vill ha.

Mycket mätande, men jag gillar statistik.

// Mats

ZN 2003-11-14 14:33

Citat:

Originally posted by Lastbryggan@Nov 13 2003, 23:28
Det blir lite enklare att planera inköp o.s.v. om man vet vad kunderna vill ha.

Ser man inte det tydligast på vad som igentligen säljs, det som går åt mest?

Mario 2003-11-14 16:04

AWstats :)

Mats 2003-11-14 18:43

Citat:

Ser man inte det tydligast på vad som igentligen säljs, det som går åt mest?
Jo, men för att ta ett exempel, jag har ca 4000 DVD skivor (1300 titlar) i lager och det är lite svårt att "manuellt" ha koll på vad som går...

Vad jag menade med att planera inköp var att vet jag vilka kategorier som är mest besökta på Lastbryggan så kan jag fördela slantarna vid inköp av nyheter på vad folk vill ha.

Jag har även full statistik på specifika titlar, säg om en titel tar slut så kan jag konstera att jag sålt 1 ex i januari och 1 i mars. Alltså fyller jag inte på den igen.
Jag kan plocka ut topplistor och "bottenlistor"

// Mats

aze 2003-11-14 23:49

Vi kör med Deepmetrix Livestats för lite tyngre sidor. Hyfsad produkt med ganska stora möjligheter att anpassa rapporter och bevaka särskilda sidor/filer/mappar. Kostar dock en slant att köpa...

På mindre intranätswebbar kör jag WebLog Expert. Funkar bra om du mest är intresserad av antalet visits, hits, vilka sidor som accessats etc. Rätt basic ändå prisvärd ($74.95).

I några frilansprojekt har jag även använt modlogan som ingick i nåt billigt webbhotellspaket. Känns rätt tunn och har inga större modifieringsmöjligheter - kanske är annat om du kör den på egen server och har mer kontroll över applikationen.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson