WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Swedenet.net (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=10085)

brasileira 2005-09-29 10:47

Hej. Jag söker och söker för ett server med safe mode off.
Jag tittade Loopia, men det var alldeles för dyrt :(
Sen hittade jag swedenet.net och det verkar vara för bra för att bli san...
Har ni någon erfarenhet av detta?

Decibel 2005-09-29 11:10

Citat:

Originally posted by brasileira@Sep 29 2005, 10:47
Hej. Jag söker och söker för ett server med safe mode off.
Jag tittade Loopia, men det var alldeles för dyrt :(
Sen hittade jag swedenet.net och det verkar vara för bra för att bli san...
Har ni någon erfarenhet av detta?

Även om du råkar hitta något nu som kör safe_mode off så är risken stor att dom förr eller senare aktiverar det då PHP-fel och säkerheten är bedrövlig. (Går att lösa på andra sätt men safe_mode ON är vanligast använt.)

Se istället till att ha ordentlig kod som inte kräver safe_mode off.

Annars är nog enda tipset jag har att maila till ett par webbhotell och fråga, samt fråga om du kan vara garanterat safe_mode off under hela din avtalsperiod.

patrikweb 2005-09-29 11:48

Nästan alla kör nog safe_mode aktiverad som standard, även vi gör det. Dock så går det ta bort det på vissa kunder. Men är en säkerhetsfråga och vad för sida det handlar om lite. Helst ser man att dom kodar så man slipper ha problem med det.

jonny 2005-09-29 12:07

Det här är intressant. Vilken inställning och version bör man köra?
De kommer dagligen in förfrågningar om olika phpversioner, vissa vill ha senaste och vissa vill ha garantier för att den version som används inte uppgraderas för att deras kod slutar att fungera.

En stilla fundering är varför man inte uppdaterar sin kod och följer gällande rekommendationer.

Decibel 2005-09-29 12:18

Citat:

Originally posted by jonny@Sep 29 2005, 12:07
Det här är intressant. Vilken inställning och version bör man köra?
De kommer dagligen in förfrågningar om olika phpversioner, vissa vill ha senaste och vissa vill ha garantier för att den version som används inte uppgraderas för att deras kod slutar att fungera.

En stilla fundering är varför man inte uppdaterar sin kod och följer gällande rekommendationer.

Genomgående så använder typ 80% av alla kunder färdig kod, alltså nerladdade system likt forum och poll-funktioner med mera, sällan man vill eller kan uppdatera när väl källkoden släppts i ny version då det väldigt ofta var problem för dem att ens få det att fungera från början.

En typ av plug ´n´ play känns det som, och det är inget konstigt i det förvisso men det är väldigt få som ens förstår vad koden försöker göra om dom öppnar den i sin editor :)

patrikweb 2005-09-29 12:24

Vad man bör köra är en kostnadsfråga och stabilitetsfråga, självklart ska man inte köra rikktigt old saker. Om kund vill ha alltfötmycket extra moduler eller speciell php version etc så där det nästa smidigare erbjuda den colo eller något

brasileira 2005-09-29 13:39

Jag är inte så duktig med script, utan jag försöker bara ändra lite, mycket lite, genom att ställa frågor och att kolla vad som sägs i andra forum.
Det verkar som att allt som jag vill använda inom Mambo kräver att man ska ha safe mode off.
Det är tråkigt för att jag gillar webservern jag har, men de kan inte sätta den off.
Jättetråkigt :(

NuCo 2005-09-29 14:17

De finns en patch till just Mambo om du kör den i safe mode = on läget. Då bör det mesta funka som vanligt.

kers 2005-09-29 15:16

Jag säljer inte hosting som sådan, men på mina boxar får konton som inte jag själv har 100% kontroll över leva med att köra php i chjailat cgi-läge. Då kan användarna ha en egen php.ini och köra hur jävla osäkra saker de vill, utan att de riskerar boxarnas säkerhet med skräpkod.

(naturligtvis är detta bara *ett* lager av många för att få hyffsad säkerhet, men dåligt kodade script leder hur ofta som helst till ownage)

PRQ 2005-09-29 22:28

Vi kör med safe_mode avstängt - separation mellan kunderna löses istället med suphp. Det fungerar faktiskt perfekt, oavsett vad vissa domedagsprofeter vill få det att låta som :-). Visst händer det att några kunder får diverse otrevligheter installerade när det kommer någon ny PHP-bugg (även om vi kör diverse fula knep för att försvåra automatiska installationer), men det är lätt att städa bort och sedan masspatcha för övriga.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson