WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Ranka olika toppdomäner (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=28868)

Erik Stenman 2008-04-23 18:27

I vilken ordning skulle ni ranka toppdomänerna: com, net, org, info, biz och nu för ett svenskt ord.
.Se tycker jag är bäst men det håller nog alla med om.
Själv tycker jag:
.com
.nu
.net
.org
.info
.biz

Nicklas 2008-04-23 18:30

.nu bör nog ligga 2:a enligt mig när det handlar om svenska ord

Erik Stenman 2008-04-23 18:52

Med värde tänker jag vad man kan sälja de för och eftersom .nus ägarbyteavgift är cirka 1500 kr så minskar värdet mycket för domäner som säljs under säg 5000 kr.

pitbull 2008-04-23 23:25

Citat:

Originally posted by aquastorm@Apr 23 2008, 18:27
I vilken ordning skulle ni ranka toppdomänerna: com, net, org, info, biz och nu för ett svenskt ord.
.Se tycker jag är bäst men det håller nog alla med om.
Själv tycker jag:
.com
.nu
.net
.org
.info
.biz

Min åsikt:

.kokosnöt (.nu) har ingenting med Sverige och svenska ord att göra.

F.ö. håller jag med om rangordningen.

Internet Sweden 2008-04-24 00:36

Citat:

Originally posted by Nicklas@Apr 23 2008, 18:30
.nu bör nog ligga 2:a enligt mig när det handlar om svenska ord
Håller helt med detta inlägg - generellt sätt.
Vid enstaka (mer sällan) tillfällen kan .nu även vara att betrakta som en starkare TLD än .se.

Anser också att .com-adresser för Svenska ord blir mindre och mindre viktigt, såvida det inte handlar om att "skydda". Men ur värdeaspekten för det Svenska ordet som frågan gäller.

Sen tycker jag att det också beror på vad för typ av Svenskt ord det handlar om - är det "hamburgare" finns det "värde" i många TLDer

.se, .nu, .com, .mobi, .net, .info, .org, .biz

Men för ord som "pulkabacken" tycker jag att det got räcker med .se och/eller .nu

Pitbull skrev:
Citat:

Min åsikt:

.kokosnöt (.nu) har ingenting med Sverige och svenska ord att göra.

- ca 80K registreringar tycker inte som du..

pitbull 2008-04-24 02:10

Citat:

- ca 80K registreringar tycker inte som du..
Ca. 80 K har inte fattat att det är landsdomänen för Ögruppen Niue. Det är tragiskt... ;)

Internet Sweden 2008-04-24 08:45

Citat:

Originally posted by pitbull@Apr 24 2008, 02:10
Ca. 80 K har inte fattat att det är landsdomänen för Ögruppen Niue. Det är tragiskt... ;)
Hmm jo så kan man ju se på det.. eller så kan man tycka att det är ännu mer tragiskt att andra inte inser att det är mindre relevant var den är ccTLD någonstans och större betydelse med vad TLDn betyder på Svenska (..och Danska, Holländska..(och franska och portugisiska)..och hur det uttalas på engelska..) :blink:

design.se 2008-04-24 10:12

Om det är värdet man ska gå efter så är ju en .com ändå att föredra till tex korta svenska ord, som en, nu, du, de... osv. De inbringar ju miljon belopp vid försäljningar. Även 3 ords .com är värda en del om man kan uttala ordet. Bil.se t ex, är säkert inte mer värd än bil.com totalt sett. Och ett ord som t ex lam.se är ju betydligt mer värd som lam.com. Och som internet Sweden uttrycker det så finns det säkert .nu adresser som är mer värda än .se.

pitbull 2008-04-24 11:10

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden
Citat:

Ursprungligen postat av pitbull
Ca. 80 K har inte fattat att det är landsdomänen för Ögruppen Niue. Det är tragiskt... ;)

Hmm jo så kan man ju se på det.. eller så kan man tycka att det är ännu mer tragiskt att andra inte inser att det är mindre relevant var den är ccTLD någonstans och större betydelse med vad TLDn betyder på Svenska (..och Danska, Holländska..(och franska och portugisiska)..och hur det uttalas på engelska..) :blink:

Åhå...
Så hockeyspelare och kylskåpstillverkare ska ha isländska domäner (.is) och mc-klubbar domäner från Monaco (.mc) med motiveringen att TLD:n betyder något på svenska?

I så fall beställer jag en Irakiskt landsdomän (.IQ) hehe... ;)

Anders Larsson 2008-04-24 11:14

no.iq eller 150.iq? :D


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson