WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Frakt (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1054636)

hermi 2012-08-23 09:35

Frakt
 
Nu är det äntligen snart dags för mig att slå upp dörrarna till min egna webbutik!

Jag har lite frågor om frakt.

Vad är den bästa lösningen? Kommer inte skicka speciellt tunga eller stora produkter utan tänk mer sladdar, komponenter, gadgets osv.

Funderar på posten, den lösningen som man själv skriver ut en etikett och lämnar in på företagscenter så att man kan följa paketet.

Någon som har några bra tips och erfarenheter, samt vad det skulle kosta?

MVH

Anders

hermi 2012-08-23 10:25

Eller är tex skicka direkt bättre?

http://skicka.posten.se/Skicka/Pages/start.aspx

NuCo 2012-08-23 11:17

Skicka direkt är bra när det väl fungerar. Nu har posten haft problem i 1 vecka utan lösning i sikte. :(

Ett annat alternativ beroende på din volym av paket kan vara Postens varubrev.

Själva använder vi dels Skicka Direkt samt DHL (via avtal med Pluskontot).
Pluskontot erbjuder rätt bra priser på DHL frakt..
Ex: ett paket med volymvikt på upp till 3kg kostar ca 54kr inkl moms = 43,20 exkl moms.
Volymvikt är: b x h x l x 280 (alla mått i meter)
ex: 0,2 x 0,2 x 0,2 x 280 = 2,24 kg

Hos DHL ingår hämtning också så du slipper stå i kö på ICA eller liknande om du använder Skicka Direkt.

hnn 2012-08-23 11:39

Citat:

Ursprungligen postat av NuCo (Inlägg 20448087)
Skicka direkt är bra när det väl fungerar. Nu har posten haft problem i 1 vecka utan lösning i sikte. :(

Ett annat alternativ beroende på din volym av paket kan vara Postens varubrev.

Själva använder vi dels Skicka Direkt samt DHL (via avtal med Pluskontot).
Pluskontot erbjuder rätt bra priser på DHL frakt..
Ex: ett paket med volymvikt på upp till 3kg kostar ca 54kr inkl moms = 43,20 exkl moms.
Volymvikt är: b x h x l x 280 (alla mått i meter)
ex: 0,2 x 0,2 x 0,2 x 280 = 2,24 kg

Hos DHL ingår hämtning också så du slipper stå i kö på ICA eller liknande om du använder Skicka Direkt.


DHL tar väl ut faktureringsavgift?

NuCo 2012-08-23 12:49

Nope.. Inte om man använder sig ev e-faktura..

Nicklas 2012-08-23 13:03

Köp frimärken om det inte är några dyra prylar du skickar, mycket smidigt att lämna i de gula postlådorna när du vill.
Jag körde enbart frimärken första året innan vi gick på dhl för dyrare och tyngre prylar och posten varubrev för resten.

hermi 2012-08-23 13:27

Citat:

Ursprungligen postat av Nicklas (Inlägg 20448099)
Köp frimärken om det inte är några dyra prylar du skickar, mycket smidigt att lämna i de gula postlådorna när du vill.
Jag körde enbart frimärken första året innan vi gick på dhl för dyrare och tyngre prylar och posten varubrev för resten.


Vågar man det? Tänkte om kunderna "säger" att de inte fått ngt.

Nicklas 2012-08-23 15:55

Jag hade en order som försvann på ca 1000 utskickade med frimärken.
det man brukar göra är att man skickar typ allt under 500kr ospårat och allt över är det spårning på.

Gustav 2012-08-23 16:30

Du bör använda Unifaun/Pacsoft med direktkoppling till ditt ordersystem. Då behöver du aldrig föra in några adressuppgifter manuellt. Systemet spottar ur sig alla adressetiketter du behöver med "Porto betalt". Sen är det bara att klistra dem på paketen och att köra iväg till Posten med dem.

Unifaun kan dessutom ställas in att spotta ut olika etiketter (brev, varubrev, postpaket, REK, mm) beroende på vad paketet som du vill skicka innehåller.

Orderkopplingen kostar lite pengar. Men det finns en gratisvariant som heter Pacsoft Online. Gratisversionen har naturligtvis lite färre finesser, men räcker gott så länge som man inte skickar några större volymer.

hermi 2012-08-23 16:31

Citat:

Ursprungligen postat av Nicklas (Inlägg 20448106)
Jag hade en order som försvann på ca 1000 utskickade med frimärken.
det man brukar göra är att man skickar typ allt under 500kr ospårat och allt över är det spårning på.

Okey, det låter ju faktiskt bra! Så du bara klistrar på vanliga frimärken och lägger i de vanliga gulalådorna?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson