WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Loopia nere (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=37522)

Daniel29 2009-06-22 11:15

Händer tyvärr då och då. Kommer inte åt några av mina sidor eller ens deras hemsida.
:angry:

Avamia 2009-06-22 11:16

Verkar bra dött där!

greenio.se 2009-06-22 11:22

Japp, dött var det där. det är ju mer eller mindre omöjligt att inte ha någon nedtid. Finns för mycket som kan hända helt enkelt.

digi 2009-06-22 11:26

Jag som precis skulle regga domän :(

patrikweb 2009-06-22 11:26

Citat:

Originally posted by greenio.se@Jun 22 2009, 11:22
Japp, dött var det där. det är ju mer eller mindre omöjligt att inte ha någon nedtid. Finns för mycket som kan hända helt enkelt.

Tycker jag var ett konstig sätt att se på saken, visst allt kan hända. Man vet ju inte när månen får för sig att rammla ner.

Nästan allt går att förebygga.

buran 2009-06-22 11:32

japp,då var det dags igen.

strömavbrott?

mikkex 2009-06-22 11:33

Citat:

Originally posted by "driftbloggen"

Vi har för tillfället en störning i vår nätverksförbindelse som gör att man ej kommer åt Loopias nät från Internet. Detta påverkar samtliga tjänster och gör att webbsidor och e-post just nu ej kan nås.


Max 2009-06-22 11:34

http://www.driftbloggen.se/

Citat:

Driftstörning, nätverk

Vi har för tillfället en störning i vår nätverksförbindelse som gör att man ej kommer åt Loopias nät från Internet. Detta påverkar samtliga tjänster och gör att webbsidor och e-post just nu ej kan nås.

Våra tekniker jobbar på att åtgärda detta så skyndsamt som möjligt.

Låter som ett kompetensproblem... För redundans måste de väl ändå ha...?

Daniel29 2009-06-22 11:48

Har de driftbloggen hos Binero kanske :D

eliasson 2009-06-22 11:52

Det snackas mycket om redundans, men jag läser precis lika mycket om driftproblem hos dessa bolag.

Perben 2009-06-22 11:56

All heder åt Loopias tjänster, men flaggor går upp när hostingföretag har DNS:er, hosting och driftinformation på samma förbindelse . Antagligen samma strömnät också.

greenio.se 2009-06-22 12:22

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb
Citat:

Ursprungligen postat av greenio.se
Japp, dött var det där. det är ju mer eller mindre omöjligt att inte ha någon nedtid. Finns för mycket som kan hända helt enkelt.


Tycker jag var ett konstig sätt att se på saken, visst allt kan hända. Man vet ju inte när månen får för sig att rammla ner.

Nästan allt går att förebygga.

Man bör väl sträva efter att försöka tänka på allt men det finns ju trots allt väldigt mycket saker som kan gå snett så jag blir inte förvånad när tjänster är nere. Det händer ju alla. Vi har inte haft någon nedtid än men vi försöker tänka och planera för att saker kommer gå åt helvete. :P

Löser man problem snabbt och de inte händer alltför ofta tycker jag det är godkänt. Jag har aldrig haft ett perfekt webbhotell själv som kund.


EDIT: De är förresten upp igen

patrikweb 2009-06-22 12:29

Citat:

Ursprungligen postat av greenio.se
Citat:

Originally posted by -patrikweb@Jun 22 2009, 11:26
Citat:

Ursprungligen postat av greenio.se
Japp, dött var det där. det är ju mer eller mindre omöjligt att inte ha någon nedtid. Finns för mycket som kan hända helt enkelt.

Tycker jag var ett konstig sätt att se på saken, visst allt kan hända. Man vet ju inte när månen får för sig att rammla ner.
Nästan allt går att förebygga.


Man bör väl sträva efter att försöka tänka på allt men det finns ju trots allt väldigt mycket saker som kan gå snett så jag blir inte förvånad när tjänster är nere. Det händer ju alla. Vi har inte haft någon nedtid än men vi försöker tänka och planera för att saker kommer gå åt helvete.
Löser man problem snabbt och de inte händer alltför ofta tycker jag det är godkänt. Jag har aldrig haft ett perfekt webbhotell själv som kund.

EDIT: De är förresten upp igen


Jag känner inte för dra upp hela Loopias historia här igen, bara läsa tidigare trådar under åren så kan du bilda dig en uppfattning själv.

Om man ska förebygga saker så är det väl inte det första man gör är att sitta i ett k-märkt byggnad :P

Även om det känns som många använder det som en dålig bortförklaring.

Visst kan alltid servrar dö, men om allt dör så är det mycket fail. Gör om gör rätt

buran 2009-06-22 14:29

då var det dags igen,hela sk*ten nere

digi 2009-06-22 15:15

Fungerar för mig? :|

htiawe 2009-06-22 15:27

Här är jag böjd att hålla med patrikweb, Loopia har haft enormt många tillfällen då deras maskiner dött på grund av deras tjurighet med att inte byta till en byggnad som de kan modifiera efter sina krav.

daniel_ 2009-06-22 20:25

2 bifogad(e) fil(er)
Alltid lika härligt att besöka Loopias driftsida.

webbaccess 2009-06-22 22:18

Citat:

Originally posted by Daniel29@Jun 22 2009, 10:48
Har de driftbloggen hos Binero kanske :D
Nah tror inte binero har sina servrar i usa...
http://geotool.flagfox.net/?ip=72.2....riftbloggen.se

Max 2009-06-23 01:17

Nu är det nere igen... 3e gången idag (minst).
Vad f-n håller de på med? Ingen info om vad som varit/är fel heller.

BjörnJ 2009-06-23 01:17

Nu tycks Loopia vara nere igen.

Jine 2009-06-23 01:29

Does not work for me.
Vafan, jag behöver komma åt min DNS & domäner!

(Så jag kan rikta bort skiten ifrån Loopia!)

BjörnJ 2009-06-23 01:39

Jag testade precis att pinga ns1-ns4. 80-90% packet loss på ns1 och ns2, 100% packet loss på ns3 och ns4. Det är ju riktigt illa. De borde åtminstone ha ns1 och ns3 separerade från ns2 och ns4. Nu blir det problem även för alla som använder Loopia för DNS, och som Jine skrev, man kan inte styra om trafiken heller.

Det här kanske visar att det är bra att inte ha domäner och webbhotell hos samma leverantör. Däremot bör nog webbhotell och minst en DNS vara hos samma, annars räcker det att den ena är nere för att det inte ska funka.


Det första jag tänkte när jag såg driftbloggen tidigare idag (eller igår beroende på hur man ser på det) var: Va? Har de bara en förbindelse?

Citat:

Vi har för tillfället en störning i vår nätverksförbindelse som gör att man ej kommer åt Loopias nät från Internet.

BjörnJ 2009-06-23 02:02

Nu funkar det igen.

Edit:
ns3 och ns4 verkar inte tillåta ping.

greenio.se 2009-06-23 08:28

Citat:

Originally posted by patrikweb@Jun 22 2009, 12:29
Jag känner inte för dra upp hela Loopias historia här igen, bara läsa tidigare trådar under åren så kan du bilda dig en uppfattning själv.

Om man ska förebygga saker så är det väl inte det första man gör är att sitta i ett k-märkt byggnad :P

Haha, jag kanske får plugga på lite, jag har aldrig haft dom till annat än att registrera domäner på.

martin-lb 2009-06-23 11:35

Citat:

Originally posted by BjörnJ@Jun 23 2009, 01:39
Det här kanske visar att det är bra att inte ha domäner och webbhotell hos samma leverantör. Däremot bör nog webbhotell och minst en DNS vara hos samma, annars räcker det att den ena är nere för att det inte ska funka.

Jag vill nog även påstå att en del av lösningen är att leverantören ser till att placera sina DNS'er på olika fysiska platser, speciellt om de erbjuder DNS som en separat tjänst. Namnservern är dessutom en väldigt enkel tjänst att sprida ut och kostnaden är låg jämförelsevis.

(och vi lever som vi lär...)

/Martin

buran 2009-06-23 14:45

med risk att låta tjatig
Nu är hela sk*ten ner igen

BjörnJ 2009-06-23 15:01

Det funkar nu, men det är lite segt.

SpaceDump 2009-06-23 16:34

Det är inte som så att det är någon form av attack riktad mot Loopia då?

jag menar, de skall ju enligt uppgift ha redundant nät.
Så om ett snöre strular så som det gjort sista dygnet så borde de bara stänga ner det, låta all trafik gå genom det andra snöret tills det som strular är korrigerat...

//Anders

webbaccess 2009-06-23 17:09

Inte bara loopia som har problem... verkar som att dom flesta webbhotell sverige runt har lite problem med åtkomsten lite här och var...

Edit:
kan väl misstänka en ISP som har lite problem med sin routing?

Björklund 2009-06-23 17:49

Citat:

Originally posted by SpaceDump@Jun 23 2009, 16:34
Det är inte som så att det är någon form av attack riktad mot Loopia då?
jag menar, de skall ju enligt uppgift ha redundant nät.
Så om ett snöre strular så som det gjort sista dygnet så borde de bara stänga ner det, låta all trafik gå genom det andra snöret tills det som strular är korrigerat...
//Anders

Om det har en attack och tar ner en förbindelse så kommer attacken fortsätta på någon av de andra förbindelserna.
Det är ju så redundansen fungerar. :)

Däremot går det ju att skydda sig från attacken på andra sätt.

Björklund 2009-06-23 17:50

Citat:

Originally posted by webbaccess@Jun 23 2009, 17:09
Inte bara loopia som har problem... verkar som att dom flesta webbhotell sverige runt har lite problem med åtkomsten lite här och var...
Edit:
kan väl misstänka en ISP som har lite problem med sin routing?

Har du några exempel?

patrikweb 2009-06-23 18:04

Citat:

Originally posted by webbaccess@Jun 23 2009, 17:09
Inte bara loopia som har problem... verkar som att dom flesta webbhotell sverige runt har lite problem med åtkomsten lite här och var...
Edit:
kan väl misstänka en ISP som har lite problem med sin routing?


Har inte märkt några problem, kanske du själv som sitter på en sunkig isp?

webbaccess 2009-06-23 18:42

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb
Citat:

Ursprungligen postat av webbaccess
Inte bara loopia som har problem... verkar som att dom flesta webbhotell sverige runt har lite problem med åtkomsten lite här och var...
Edit:
kan väl misstänka en ISP som har lite problem med sin routing?

Har inte märkt några problem, kanske du själv som sitter på en sunkig isp?

Jotack jag sitter på Felias anslutning så det är sunkigt... men jag har riktigt stora problem med trafik till och från telenor/bredbandsbolaget...

kw_wasabi 2009-06-23 23:29

Nu har mina sajter på Loopia lagt av, de funkade för några minuter sedan.

nCo 2009-06-23 23:44

Japp, allt är nere igen...

Osiris 2009-06-23 23:50

Börjar bli lite drygt, även fast man kanske inte kan skälla på Loopia just denna gången...

Edit:
Citat:

www.driftbloggen.se:
Loopia har det senaste dygnet upplevt flera så kallade DDoS-attacker (Distributed Denial of Service) från olika källor, den senaste alldeles nyligen. Dessa har gjort att Loopias nät under kortare perioder varit svåråtkomligt, ca tio minuter vardera vid de senaste fyra tillfällena.


patrikweb 2009-06-24 00:12

Citat:

Originally posted by Osiris@Jun 23 2009, 23:50
Börjar bli lite drygt, även fast man kanske inte kan skälla på Loopia just denna gången...
Edit:
Citat:

www.driftbloggen.se:
Loopia har det senaste dygnet upplevt flera så kallade DDoS-attacker (Distributed Denial of Service) från olika källor, den senaste alldeles nyligen. Dessa har gjort att Loopias nät under kortare perioder varit svåråtkomligt, ca tio minuter vardera vid de senaste fyra tillfällena.


Jag får så många DDoS attacker varje månad så jag inte ens orkar hålla på antal, inte ligger jag och dör för det.

Finns många sätt att förebygga att skydda sig, men åt andra sidan ett bolag som inte ens skaffat riktig reservkraft har jag nog svårt att se att dom ska förebygga övrigt.

Ipeer gillar att DoS/DDoS mig bland annat, fått flera attacker senaste månaderna från dom, eller ja IP ifrån dom.

Men i regel är nästan alla hackade burkar, botnät och övrigt. Man kan inte driva något juridisk bara förebygga att klara ta emot det.

I bästa fall så har du kanske 1% att kunna driva något om det är från Sverige och personen är jävligt korkad.

Osiris 2009-06-24 00:27

Enda grejen med Loopia är väl att de är billiga. Vi som har/haft större grejer hos Loopia har nog alla räknat ut att de inte är ett strategiskt val, men är ofta för lata att flytta grejerna.

patrikweb 2009-06-24 00:32

Citat:

Originally posted by Osiris@Jun 24 2009, 00:27
Enda grejen med Loopia är väl att de är billiga. Vi som har/haft större grejer hos Loopia har nog alla räknat ut att de inte är ett strategiskt val, men är ofta för lata att flytta grejerna.

Så billiga är dom ju inte, varför inte använda Binero som faktiskt har en fin driftmiljö.

Om man nu vill använda Loopia för domäner så finns ju även Zoneedit och andra gratis DNS tjänster. Åt minstånde kan man ha en slave extra alla fall utanför Loopia.

Björklund 2009-06-24 05:43

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb
Citat:

Ursprungligen postat av Osiris
Börjar bli lite drygt, även fast man kanske inte kan skälla på Loopia just denna gången...
Edit:
Citat:

www.driftbloggen.se:
Loopia har det senaste dygnet upplevt flera så kallade DDoS-attacker (Distributed Denial of Service) från olika källor, den senaste alldeles nyligen. Dessa har gjort att Loopias nät under kortare perioder varit svåråtkomligt, ca tio minuter vardera vid de senaste fyra tillfällena.





Jag får så många DDoS attacker varje månad så jag inte ens orkar hålla på antal, inte ligger jag och dör för det.
Finns många sätt att förebygga att skydda sig, men åt andra sidan ett bolag som inte ens skaffat riktig reservkraft har jag nog svårt att se att dom ska förebygga övrigt.
Ipeer gillar att DoS/DDoS mig bland annat, fått flera attacker senaste månaderna från dom, eller ja IP ifrån dom.
Men i regel är nästan alla hackade burkar, botnät och övrigt. Man kan inte driva något juridisk bara förebygga att klara ta emot det.
I bästa fall så har du kanske 1% att kunna driva något om det är från Sverige och personen är jävligt korkad.

Patrik, tråden handlar inte om dig. Är du sugen på skriva oläsligt dravel om dig själv så starta en ny tråd.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson