WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Klientsidans teknologier, design och grafik (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Vad gäller nu? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1052860)

ReKa 2012-04-01 11:53

Vad gäller nu?
 
Hej,
för 10-12 år sedan arbetade jag som webbutvecklare och då gällde Asp, Html, Css samt lite Javascript.
Jag ska nu bygga en webbplats men undrar vilka tekniker man använder sig av nu...
Antar att Css och Javascript fortfarande används, samt .net ist. för klassisk Asp.

Men Html? Är det Html5 som nyttjas i webbsideproduktion?

Danielos 2012-04-01 11:59

När det gäller sk. server-side script är det vanligaste PHP. python/RoR är också vanligt. Hur vanligt .NET är gentemot ovanstående vet jag dock inte.

martine 2012-04-06 14:43

Citat:

Ursprungligen postat av ReKa (Inlägg 20436448)
Men Html? Är det Html5 som nyttjas i webbsideproduktion?

Om du utvecklar för framtiden ska du definitivt satsa på html 5, det kräver förvisso en del hack för IE6-8 men inget större krångel. För egen del föredrar jag att använda olika mallar för äldre IE (HTML4.01/XHTML) och nya för HTML5. Semantisk html i vilket fall som helst. Dutta gärna på med lite CSS3-effekter.

Tänk också på att separera design, innehåll och funktionalitet.

JavaScript används mer än någonsin (med css/html), inte heller ovanligt med hela applikationer som bara hämtar nödvändig data från servern (alltså inte webbsidor).

Kan tillägga till Danielos att kör man windowsserver så är det .NET som gäller annars är det PHP/Ruby/Python.

Conny Westh 2012-04-06 23:03

Citat:

Ursprungligen postat av ReKa (Inlägg 20436448)
Hej,
för 10-12 år sedan arbetade jag som webbutvecklare och då gällde Asp, Html, Css samt lite Javascript.
Jag ska nu bygga en webbplats men undrar vilka tekniker man använder sig av nu...
Antar att Css och Javascript fortfarande används, samt .net ist. för klassisk Asp.

Men Html? Är det Html5 som nyttjas i webbsideproduktion?

Om du tidigare jobbat med Microsoftmiljön antar jag att du vill fortsätta med det och då är givetvis varke PHP eller Ruby on Rail intressant.

Det som används inom Microsoftplattformen är C#, ASP.NET (VB.NET eller C#), SQL-server 2008 R2, HTML5, WPF (Windows Presentation Foundation), WCF (Windows Communication Foundation), .NET Framework 4 (snart 4.5).

Modern systemutveckling kräver oftast objektorientering och stark typning, det får du inte med varesig PHP eller Ruby On Rails.

schierbeck 2012-04-07 00:56

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20436958)
Om du tidigare jobbat med Microsoftmiljön antar jag att du vill fortsätta med det och då är givetvis varke PHP eller Ruby on Rail intressant.

Det som används inom Microsoftplattformen är C#, ASP.NET (VB.NET eller C#), SQL-server 2008 R2, HTML5, WPF (Windows Presentation Foundation), WCF (Windows Communication Foundation), .NET Framework 4 (snart 4.5).

Modern systemutveckling kräver oftast objektorientering och stark typning, det får du inte med varesig PHP eller Ruby On Rails.

Kan du specificera lite vad du menar med din sista mening. Blir förbryllad av det där med att man inte får med objektorientering med PHP. :)

Conny Westh 2012-04-07 01:16

Citat:

Ursprungligen postat av schierbeck (Inlägg 20436982)
Kan du specificera lite vad du menar med din sista mening. Blir förbryllad av det där med att man inte får med objektorientering med PHP. :)

PHP är inte objektoerienterat, men det finns en begynnande objektbaserad programmeringsparadigm, det var mycket som saknades senast jag kollade.

Anders Larsson 2012-04-07 09:52

Välj teknik efter typ av uppdrag du vill göra!

Gör en lista på tio drömuppdrag, titta sedan vilka miljöer dessa kunderna jobbar i.

Alla språk har för och nackdelar, givetvis, det går inte att ensidigt svara på frågan "vilket ska jag välja" utan att ha en hel del info.

tartareandesire 2012-04-07 11:52

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20436958)
Modern systemutveckling kräver oftast objektorientering och stark typning, det får du inte med varesig PHP eller Ruby On Rails.

Det där stämmer inte alls idag, vilket har påpekats typ femtielva gånger vid det här laget. Det har ingen som helst betydelse om du väljer .NET eller PHP men eftersom TS har erfarenhet av ASP sedan tidigare blir det naturligtvis lite lättare med det tidigare. Beroende på målgrupp så varierar det, precis som Anders säger, emellertid hur vanligt det ena eller andra är. I det offentliga är exempelvis open source inte lika vanligt även om användningen ständigt ökar även där.

Vad gäller JavaScript så bör du titta på jQuery och förundras över hur mycket enklare allt blivit :)

goose 2012-04-07 14:26

Om du väljer asp.net så rekommenderar jag att du tittar på http://www.asp.net/mvc. Jag gillar fortfarande webforms då det är mer moget men du har en hel del andra fördelar med mvc, framförallt testabilitet och mer kontroll av html-renderingen.

dAEk 2012-04-07 22:00

Citat:

Ursprungligen postat av goose (Inlägg 20437029)
Om du väljer asp.net så rekommenderar jag att du tittar på http://www.asp.net/mvc. Jag gillar fortfarande webforms då det är mer moget men du har en hel del andra fördelar med mvc, framförallt testabilitet och mer kontroll av html-renderingen.

Vilka brister ser du i Microsofts MVC-implementation (alt. på vilket sätt är webforms mer moget)?

Jag förstår inte hur man kan föredra webforms, det är därför jag undrar. :)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson