WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Att tänka på då kunden har Surftown (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1044857)

robincox 2010-11-15 19:09

Att tänka på då kunden har Surftown
 
Om någon av er ska skapa en ny sajt med antingen Prestashop eller MCImage Manager åt en kund som använder webbhotellet Surftown så läs följande först, eftersom det kommer uppstå problem för er.

Jag har precis satt upp en sajt med bl.a. en Prestashop och ett eget CMS där bl.a. moxiecodes MCImage Manager ingår.

Kunden har ett företagskonto hos Surftown med php 5 vilket visade sig innebära en massa krångel för mig då jag skulle installera det svenska språkpaketet till Prestashop. Det visar sig att Surftown använder php safe mode på alla sina konton vilket innebär bl.a. att en nyskapad mapp via ett php script inte får skrivaccess (t.ex. CHMOD 777). Detta i sin tur medförde att jag inte automatiskt kunde installera språkpaketet utan var tvungen att manuellt översätta tusentals engelska uttryck till svenska (då en nya mappar skapas av prestashop för svenska språköversättningar på en mängd olika ställen) vilket tog sin tid. Vidare så går det inte att ladda upp bilder till mappar sakapde av MCImage Manager.

Många andra webbhotell som t.ex. Strongbox och One.com använder inte php safe mode så välj någon av dessa istället i detta fall.

Mvh / robincox.

Sweely 2010-11-15 20:47

Jag stjäl tråden lite: Wordpress går inte att installera på roten av en domän. Endast i undermappar. Det störde mig enormt när jag tänkte installera Wordpress åt en polare.

emilv 2010-11-15 20:54

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20378272)
Jag stjäl tråden lite: Wordpress går inte att installera på roten av en domän. Endast i undermappar. Det störde mig enormt när jag tänkte installera Wordpress åt en polare.

Överhuvudtaget eller bara på Surftown?

Westman 2010-11-15 20:58

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20378272)
Jag stjäl tråden lite: Wordpress går inte att installera på roten av en domän. Endast i undermappar. Det störde mig enormt när jag tänkte installera Wordpress åt en polare.

Nja, jag hjälpte en kompis att flytta hela rasket till roten så nog går det allt.

Sweely 2010-11-15 21:00

Citat:

Ursprungligen postat av emilv (Inlägg 20378273)
Överhuvudtaget eller bara på Surftown?

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20378275)
Nja, jag hjälpte en kompis att flytta hela rasket till roten så nog går det allt.

Ni får ursäkta min otydlighet. Det går inte att installera Wordpress i rooten av en domän hos Surftown via deras "one-click"-installer. Man måste göra allt via FTP.

Westman 2010-11-16 04:31

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20378276)
Ni får ursäkta min otydlighet. Det går inte att installera Wordpress i rooten av en domän hos Surftown via deras "one-click"-installer. Man måste göra allt via FTP.

Nej, man installerar med installern och tar sen move. :D

oderland 2010-11-16 08:53

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20378337)
Nej, man installerar med installern och tar sen move. :D

Men då blir det inte one-click ;-)

jonny 2010-11-16 09:04

Och med korrekt skriven kod är inte safe mode ett problem...

tartareandesire 2010-11-16 09:07

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20378352)
Och med korrekt skriven kod är inte safe mode ett problem...

Förutsatt att man skrivit all kod själv, ja, men så är inte fallet för de flesta idag.

Det är bara en massa krångel med webbhotell som fortfarande lever på stenåldern och kör safe_mode on, jag skulle helt klart undvika dem. Till Surftowns försvar så kan man väl säga att de just nu testar safe_mode off på ett gäng försökskaniner.

robincox 2010-11-19 19:02

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20378352)
Och med korrekt skriven kod är inte safe mode ett problem...

Att safe mode on inte tillåter ett script att skapa mappar med skrivarrättigheter är ett stort problem för de flesta cms system...


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson