WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Axfood spammar (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=17766)

robertsson 2006-11-28 09:34

Jag fick SPAM från Axfood Snabbgross till 7 av mina mailadress igår. Vissa har jag aldrig uppgivit någonstans.

Idag ringde jag upp växeln på nummer 019-6030300 och blev hänvisad till en tjej som heter Nina.

Jag frågade varför dom skickat SPAM till mig och dom sa att dom ersatt vanliga brevutskick med epost utskick. Hon sa att dom köpt ett adressregister. Jag påpekade att det är olagligt och då kom världens bästa ursäkt "men vi är ett välrenomerat företag så vi får skicka".... Efter en ordentlig utskällning la ja på.

Är ni fler som har fått SPAM kan ni oxå ringa och berätta för Axfood vad som gäller...

jonny 2006-11-28 09:38

rapportera till spamcop.

b_andersson 2006-11-28 10:05

Även jag fick detta till ett par mailadresser, får väl oxå höra av mig till Axfood och skälla (+ spamcop)!

/edit: Var skickat via e-generator, lite info från deras hemsida:

"Får jag hyra eller köpa e-postlistor och använda i eGenerator®?
Både Ja och Nej. Du får inte köpa listor från andra leverantörer än just eGenerator® då vi endast använder oss av godkända och fungerande e-postadresser. Detta enligt vår spam-policy. Kontakta oss för mer information."

" Priser:
Du betalar eGenerator® licensen årsvis €1300/år ≈ 12000 SEK/år. Bindningstid är 12 månader. Fakturering görs i förskott efter godkänd kreditprövning. I beloppet ingår 5000 st utskick (mottagare) per månad och totalt 10MB lagringsutrymme för bilder.

För varje volym om 5000 st extra mail betalar du €55 ≈ 500 SEK"

//Björn

robertsson 2006-11-28 11:29

Det är samma person som reggat e-generator.se och snabbgross.se

Han säger att dom köpt adresserna av eniro eller PAR. Skitsnack säger jag!

kers 2006-11-28 14:25

Det är skitsnack. Vi fick också ett ett spam för Axfoods oslagbara mässpriser ..

Det intressanta är att mailet kom till en av de få epostadresser som är publicerade rakt av på nätet, som man använder för att anmäla sig till en tävling. Adressen har bara funnit online i knappa två veckor och finns enbart publicerad på *en* webbsida som handlar om den aktuella tävlingen.

Det finns ingen som helst chans att någon som manuellt har sökt efter kontaktuppgifter till vårt företag av misstag fått för sig att adressen tillhör någon som kan vara intresserad av ett snabbgross i malmö.

Internet Sweden 2006-11-28 14:59

Citat:

Originally posted by b_andersson@Nov 28 2006, 11:05
"Får jag hyra eller köpa e-postlistor och använda i eGenerator®?
Både Ja och Nej. Du får inte köpa listor från andra leverantörer än just eGenerator® då vi endast använder oss av godkända och fungerande e-postadresser. Detta enligt vår spam-policy. Kontakta oss för mer information."

Jag tycker iofs att det här är ganska talande:

Som kund till dem tillåts du inte skicka till egna kundlistor, utan bara till deras..dvs för dig okända kunder..

Sen skriver dom "Detta enligt vår spam-policy."
- observera att det inte står "antispam-policy"

Seattlegrunge 2006-11-28 15:01

Citat:

Originally posted by jokkoapa@Nov 28 2006, 14:59
Sen skriver dom Detta enligt vår spam-policy.
- observera att det inte står antispam-policy

Hahaha... störtskön observering av dig jokkoapa!

Nikke Lindqvist 2006-11-29 02:09

Formuleringen ser ändrad ut nu.

Jag har under dagen varit i kontakt med Kennet Bath och min kollega har pratat med Axfood ett par gånger.
Det är ju en riktigt sorglig historia det här, men trots att det står helt klart att eGenerators underkonsult har samlat adresser från webben, så verkar det som om de har lyckats sålla bort privatadresser i alla fall.

Det var nu bara det att Axfood hade beställt ett utskick som skulle gå till svenska aktiebolag.
Jag har också två adresser som fick mailet. Båda förvånandsvärt nog med info om rätt region, men det anmärkningsvärda är att ingen av dessa två adresser någonsin har använts till någonting annat än i sidfoten på två inte särskilt välbesökta sajter.

Som leverantör av e-postmarknadsföring får man aldrig falla för frestelsen att skicka på overifierade adresser, eller adresser som man är helt säker på har mottagare som redan har en relation till företaget. Och inte ens då kan man vara säker på att inte få massa skit från missnöjda mottagare.

Axfood har idag fått hot om brevbomber och en otrolig massa verbal dynga i telefonen. Visst, det kan spammare ha. Men var ska man sätta gränsen för spam?

Ni som fick de här mailen, visst har ni fått det till adresser som skulle kunna tolkas som företagsadresser? Då är inte utskicket olagligt. Och faktiskt inte ens oetiskt. Troligen är det inte heller särskilt effektivt, vilket det skulle ha kunnat vara om eGenerator hade haft kraft och mod att tala om för Axfood att det är andra regler som gäller på webben. Att folk blir sura för att få obeställd reklam i e-lådan på ett helt annat sätt än de blir av att kånka pappersskräp mellan brevlådan och pappersinsamlingen.

robertsson 2006-11-29 07:06

Den där Kenneth är en riktig tomte. Jag snackade oxå med han och han tyckte ett klick hit eller dit på deleteknappen i outlook inte spelade nån roll.

Jag och många andra har fått det till mailadresser som inte har nån koppling till ett företag så dom har INTE lyckats sålla bort privatadresser.

Även om brevbomer och hot är fel sätt att gå så tycker jag att det är ganska skönt att axfood fått lite "straff".

Jag tror inte Kennet eller axfood kommer skicka nått mer SPAM och då kan man se den här "kampanjen", som kennet tyckte var överdriven, för ganska lyckad.

1337pm 2006-11-29 09:36

När kommer första artikeln i pressen om att Axfood gjort det här? De är ganska stora så det skulle vara intressant att läsa om hur de försvarar sig officiellt.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson