WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Processen att bestrida en faktura (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=10809)

kabelkultur 2005-11-11 12:02

Hejsan allihopa, Jag heter PA och är ny medlem här på Webmasternetwork och hoppas på lite råd och tips och att få stöta och blöta litegrann runt en för mig helt ny frågeställning.

Jag har i dagarna fått ett aningen hotfullt brev med en bifogad faktura från den s.k "Bildombudsmannen" som anklagar oss för att på vår webbsida under 1 års tid ha begått brott mot vidareöverlåtelse och upphovsmannens ensamrätt, upphovsrättslagen. Fakturan är på ett mycket stort belopp som "Bildombudsmannen" kräver ska vara insatt på hans postgiro inom 20 dagar.

Det påstådda brottet skulle bestå i att vi efter ett slutfört uppdrag, som brukligt är, tagit en skärmdump som minskats ned till en thumbnail och lagt upp som referensobjekt.

På denna thumbnail skymtar några bilder fram som använts till två av fyra små flikar som utgör en del av navigationen på sidan. De är så pass förminskade att det egentligen knappt går att urskilja vad dessa bilder föreställer. (De är f.ö. av respekt för upphovsmannen borttagna nu).

Jag är väldigt frågande till att "Bildombudsmannen", som uppenbarligen enligt hans brev, känt till att upphovsmannen i detta ärende har påvisat vårt påstådda upphovsrättsbrott, ändå väntat ett helt år med att informera oss om saken och därmed indirekt medverkat till att det påstådda brottet kunnat fortgå istället för att skydda upphovsmannens intressen och agera direkt.


Till saken hör att jag å min sida har ett påskrivet uppdragsavtal/kontrakt där en av punkterna tar upp just frågan om Äganderätt, upphovsrätt m.m. där uppdragsgivaren garanterar att de har förvärvat alla rättigheter till samtligt material som de vill ska användas i produktionen:

Citat:

”XXXXXXX garanterar gentemot Kabelkultur att XXXXXXX genom anställda och andra genom XXXXXXX försorg medverkande har förvärvat eventuella upphovsrätter och andra immateriella rättigheter till allt material som ligger till grund för denna produktion och har rätt att exklusivt upplåta dessa till Kabelkultur.”
Detta innebär såvitt jag förstår att uppdragsgivaren har försäkrat oss som producent av deras webbsida om att de inte skall tillhandahålla oss något material som de inte äger och har full nyttjanderätt till. Alltså förutsätter vi då som producenter att uppdragsgivaren följer detta avtal och enligt god sed har gjort upp med fotografer och andra upphovsmän om att de får nyttja och ev. överlåta texter eller fotografiskt material eller liknande som skall ingå i produktionen.

I produktionen har enbart material som tillhandahållits av beställaren använts, förutom en del grafik som vi framställt.

Jag har självklart bestridit fakturan, citerat ovanstående ur avtalet, hävdar att vi handlat i god tro, vilket vi ju har gjort, och hänvisar "Bildombudsmannen" till att ställa sina anspråk till uppdragsgivaren istället för oss.

Mina frågor till forumet är:

För att korrekt bestrida den här typen av fakturor, behöver man skicka dem till fler än avsändaren?
Uppdragsgivaren har fått en kopia.

Vad tror ni, håller formuleringen som citeras ur avtalet för att vi i en ev. rättsprocess ska kunna gå fria från denna anklagelse?

Jag är inte med i någon form av branchorganisation, vet ej om det finns någon heller, någon som vet?

Vad är denne "Bildombudsman" för en tjomme egentligen? Jag tycker hans agerande närmast liknar utpressning och att han väntat så länge som ett helt år med att informera oss om saken får det hela att verka överlagt, som för att få upp beloppet till en fantasinivå. <_<

Inte ens om jag skulle sälja allt som min familj äger och har skulle det ens täcka hälften av beloppet han kräver. :angry:

Såvitt jag förstår så är han ingen egentlig ombudsman i typ k.o eller så utan det är ett aktiebolag som har som affärsidé att hjälpa upphovsmän att driva rättsprocesser emot att få en del av kakan.

Hur skulle ni ha gjort om ni kom i samma situation ?

Jag är tacksam för alla kommentarer tips och råd.

Mvh pa

Björn 2005-11-11 12:33

hm...
iom att det rör sig om ett så stort belopp så kan du ju naturligtvis inte bara betala, vilket du ju inte gjort heller.. det var ju ett bra första drag.

Jag skulle tala med en jurist i immaterialrätt och fotorätt... det är kluriga grejer detta...
Angående bilder osv så är det rätt strikta regler.. men jag finner det mycket osannolikt att du skulle bli dömd i domstol till så pass höga skadestånd enbart pga en tumnagelbild... Deras lidande pga den måste verkligen vara minimalt.

Iom att det är så stort belopp så är det bara att köra den svåra vägen, du har inte så mkt att förlora.. för antingen (i händelse av vinst i domstol) så kommer de få betala allt, rättegångskostnaderm deras kostnader för juridiska ombud osv osv, och du går fri.. eller så får du betala deras, och det spelar väl mindre roll iom att du iaf inte kan betala deras stora föreslagna belopp... Jag menar i händelse av att tvisten måste lösas på det viset, som ett "värsta cenario"..

Men iaf.. kontakta jurist... det kostar några spänn, men det lär det ju vara värt i detta läge.

Tobbe 2005-11-11 13:01

En jurist kostar förmodligen i detta läget ~2000-2500 för att "bita tillbaka" vilket får ses som en billig väg ut. Annars kan du förmodligen förhandla ner beloppet en hel del om du inte skulle komma undan, eller helt enkelt låta det gå den dyra/svåra vägen, om du ändå inte kan betala så spelar det förmodligen ingen roll om det blir rättegångskostnader också, du hamnar i personlig konkurs i vilket fall.. (obs: detta är ett extremt worst case scenario :))

jonny 2005-11-11 16:01

Till att börja med får jag hoppas att du har en företagsförsäkring som täcker detta och innebär att du bara behöver betala en mindre del av eventuella rättegångskostnader.

En variant kan vara att kontakta upphovsrättsinnehavaren och försöka göra upp i godo.

Lagstiftningen talar om verkshöjd, vilket väl ändå måste anses ha uppstått om dessa bilder bara utgör en mindre del av en bild på er sida.

Däremot tycker jag inte att avtalet i sig innebär att ni kan komma undan, snarare får ni processa mot uppdragsgivaren för att få ersättning för att så inte var fallet. Det kan ju också vara så (framgår inte i din beskrivning) att din kund har köpt rätten att använda bilderna på sin hemsida, men att denna rätt inte tillåter att ni lägger ut dem på er egen hemsida.

gurun 2005-11-11 16:42

För mer info om bildstöld och ersättning så kan du läsa några trådar på fotosidan, till exempel den här: http://www.fotosidan.se/forum/showth...threadid=48608

Axe 2005-11-11 19:52

Kabelkultur. Du har agerat rätt. spring inte iväg och spendera pengar på advokater och bli uppskrämd av detta. Det är "nästan" lugnt. Du har bollen och om du är cool så kommer du att slippa betala en spänn. Muskler är till för att flexas. Vem som helst kan bygga ett case och skicka dig en faktura. riktig eller ej, fakturan finns där. Du bestrider, vad händer sedan? Jo, den som driver målet måste fortsätta driva, och driva, och driva... du jobbar under tiden på med dina vanliga projekt. OM, vilket jag inte tror, de skulle gå med det till tingsrätt så du blir instämd till förhandlingar. DÅ, inte tidigare, tar du kontakt med jurist. Bestrid bara tills dess. Det räcker att du bestrider till den som du får brev ifrån. Kommer det i från kronofogden bestrid till dem, kommer det från Inkasso, bestrid.

Det är motpartens uppgift att driva målet.

Och så till poängen. Handlar det om två tumnaglar så... kom igen... det finns ingen svensk tingsrätt som dömer ett skadestånd högre än mjligtvis 5000 kr för detta. Och förmodligen dömer de inte alls då du faktiskt har ett avtal som säger att din uppdragsgivare äger rättigheterna. Din motpart har ett av världens svåraste case framför sig coh därför försöker han att korta ner det genom att flexa musklerna. Du sitter säkert gentemot din opponent. Denne sitter löst.

Marcus 2005-11-11 21:12

Har du läst igenom BILDombudsmannens webbsida för att bilda dig en uppfattning om hur ditt fall kan bedömas i jämförelse med andra fall de hanterat? Kan kanske vara intressant att göra det annars.

omid 2005-11-11 21:16

Håller med Axe, bestrid bara fakturan.
Att kontakta advokater i detta skedde känns som lite overkill, han har nog ingen större möjlighet att vinna detta.

Björn 2005-11-11 22:50

Citat:

Originally posted by omid@Nov 11 2005, 22:16
Håller med Axe, bestrid bara fakturan.
Att kontakta advokater i detta skedde känns som lite overkill, han har nog ingen större möjlighet att vinna detta.

inte advokat, men en person som kan sakerna iaf, så rätt blir rätt från början och inte bara gissningar...

rawrez 2005-11-12 17:41

Skriv helt enkelt ett brev tillbaka liknande detta:

Beträffande er faktura si-och-så

Vi tvingas tyvärr bestrida denna faktura i sin helhet då de upphovsrättsliga villkoren mellan oss och vår leverantör är reglerade i avtal, vilket har följts.

De kan då inte exempelvis skicka fakturan till inkasso eller till kronofogden (de kan, men det är verkningslöst eftersom det redan har uppsått en tvist). Det enda alternativet är tingsrätten och det är inte så farligt som det låter om du har torrt på fötterna. Då får båda parterna i lugn och ro framföra sina respektiva ståndpunkter med en tredje part (rätten) som medlare. Ett par veckor därefter meddelas en dom (som parterna kan överklaga). Man kan inte få en betalningsanmärkning av en dom (om du nu mot förmodande skulle förlora) och det syns inte heller i någon kreditupplysning, om du oroar dig för det. "Bildombudsmannen" måste också redovisa en ordentlig bevisning som stödjer hans yrkande. Frågan är om han kan det?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson