WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Kontantinköp över 2000:- (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1057471)

Anders Larsson 2013-04-06 19:26

Kontantinköp över 2000:-
 
Vi får fortfarande en del brev från vår gamla redovisningsbyrå och det sista fick mig att reagera lite extra. Har inte hittar belägg för detta någon annan stans. Såhär skriver de:

Citat:

Det har kommit nya regler angående kontantinköp.

När ni gör kontantinköp överstigande 2.000 kr räcker det inte med kassakvitto, utan ni måste begära ett skrivet kvitto där ert bolags namn framgår.
Det låter väldigt orimligt. Vad säger Conny? ;)

Bricksquad 2013-04-06 20:12

Vad jag vet så brukar min revisor säga att jag alltid (inga undantag) ska ha med mitt bolagsnamn på kvittot. Kan de inte fixa det så skall jag be dem skriva ett för hand.

Men detta är endast för att säkra mig om skattemasen kommer och kollar ;)

patrikweb 2013-04-06 22:11

Låter väldigt sjukt, skulle fan vilja ha mer än 2k betalt bara för tiden extra det tar att krångla.

Sedan bara kolla vilken nivå det är på folk som brukar stå i kassor, minsta lilla extra så måste dom gå till sin chef eller högre person för fråga om hjälp typ.

Nu är det väl iofs rätt ovanligt man använder kontanter alls i Sverige utan oftast kort men ändå.

Kan inte se det som något stort problem, även om man för in falska kvitton i bokföring så blir det ändå fika pengar i det stora hela.

Inte precis någon kan ha orimligt många konstiga kvitton ändå.

SKV är bara dumma i huvudet, göra ett problem av något som i verklighet inte är ett problem. Och bara skapa extra jobb.

Conny Westh 2013-04-07 00:15

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20466824)
Vi får fortfarande en del brev från vår gamla redovisningsbyrå och det sista fick mig att reagera lite extra. Har inte hittar belägg för detta någon annan stans. Såhär skriver de:



Det låter väldigt orimligt. Vad säger Conny? ;)

Jag har inte fått någon indikation på att det ska vara såna beloppsgränser för kontantköp, men jag ska kolla upp det lite noggrannare så får jag återkomma.

Santos 2013-04-07 12:18

Ett kassakvitto är väl samma sak som en förenklad faktura? I så fall stämmer revisorns påstående.

http://www.skatteverket.se/foretagor...168000421.html

MikaelB 2013-04-07 12:22

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20466831)
Nu är det väl iofs rätt ovanligt man använder kontanter alls i Sverige utan oftast kort men ändå.

Kort / kontanter är samma sak...

Om du betalar bensin med ditt visakort på macken så är det kontant.

patrikweb 2013-04-07 12:56

Citat:

Ursprungligen postat av MikaelB (Inlägg 20466850)
Kort / kontanter är samma sak...

Om du betalar bensin med ditt visakort på macken så är det kontant.

Fast oftast ar man ju kreditkort som företagare, det kan ju inte räknas som kontant då du får faktura i efterhand.

Men om det även ska räknas på 2k på kortlöp är det ju sjukt, 2k motsvarar inte ens lite fika pengar.

Negativt för många butiker då om folk slutar åka och handla direkt i butik, många gånger är det köp fåtal gånger så det inte värt ha avtal med dom

MikaelB 2013-04-07 12:59

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20466853)
Fast oftast ar man ju kreditkort som företagare, det kan ju inte räknas som kontant då du får faktura i efterhand

Du lånar snarare pengar i det läget, ditt kreditbolag ger dig ju inget underlag för köpet.

Ciffan 2013-04-07 13:24

Det är kanske därför många B2B.shopar skriver ut riktiga kvitto med företagsnamn etc när man handlar kontant/på kort.
Det verkar vara fler redovisningsbyråer som skickat ut liknande information som "påminnelse" utan att ange vad som ligger bakom.

patrikweb 2013-04-07 13:25

Citat:

Ursprungligen postat av MikaelB (Inlägg 20466854)
Du lånar snarare pengar i det läget, ditt kreditbolag ger dig ju inget underlag för köpet.

En kredit är alltid ett lån ja, en faktura är med en kredit.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson