WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Test av sökord i URL'en (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=24849)

WebboT 2007-11-06 06:14

Har noterat att det har varit en hel del diskusioner om det är en fördel att inkludera sitt viktigaste sökord i domänen.

Så jag tänkte varför inte göra ett par tester.

Vi har en helt ny produkt som heter Crosley Composer, så jag registrerade CrosleyComposer.com för ett par veckor sen och slängde upp en enkel sida som är optimerad för ändamålet.

Tog bara några dagar att susa förbi våra konkurenter och landa som nummer 1 i Google för Crosley Composer.

Köpte ytterligare en domän där jag ville komma upp som nummer 1 på frasen Crosley telephones.
För skojs skull så reggade jag denna gången en .SE domän vilket inte direkt är det optimala när jag verkar i USA.
Det fick bli Telephones.se
Samma sak här, en enkel skitsida optimerad för frasen i fråga.
Denna har nu susat upp på förstasidan i Google för Crosley telephones, dock inte nummer 1 än.

Vet inte om detta bevisar någonting, men det har i alla fall övertygat mig att ordet i URL'en har stor betydelse i vissa fall.

TjörnDesign 2007-11-06 10:24

Freshboost!.
Säg till om du ligger kvar om en månad!.
Det är först då du kan se vad testet innebär!.

end 2007-11-06 10:25

google.se eller google.com?

klein 2007-11-06 15:52

Jag har varit med om det motsatta, där jag har susat förbi en domän som innehöll ett ord. Så det där att domänen är avgörande tro inte jag på, man kan lika bra lösa det med subdomäner eller med undermappar

daniel_ 2007-11-06 16:11

Håller med Tjörndesign,

Det är möjligt att du ligger etta nu men kolla om en månad, eller kanske bara två veckor. Jag har märkt att man inte ska "hårdoptimera" när man gör så som du gjort. Ta det väldigt lugnt och låt den klättra sakta med säkert. Var sparsam med inlänkar och försök hålla det på en jämn nivå under en längre period.

Mattias 2007-11-06 16:19

Citat:

Originally posted by daniel_@Nov 6 2007, 17:11
Håller med Tjörndesign,
Det är möjligt att du ligger etta nu men kolla om en månad, eller kanske bara två veckor. Jag har märkt att man inte ska hårdoptimera när man gör så som du gjort. Ta det väldigt lugnt och låt den klättra sakta med säkert. Var sparsam med inlänkar och försök hålla det på en jämn nivå under en längre period.

Upplever själv att man i vilket fall tar sig tillbaka tids nog.
Det vill säga om man ändå slänger på krut, får en freshboost och tappar ranken hårt.

Några mån senare toppar man kring orden igen.
Troligtvis väldigt varierande och beroende på en mängd faktorer (som vanligt):.

WebboT 2007-11-06 17:16

Ja vi får se, ligger den kvar som nr 1 om 2-3 månader så lär jag nog regga en domän för i stort sett varje produkt vi har.
Det kostar ju inte så många kronor att regga och hosta varje domän, med tanke på vad det kan ge i försäljning.
CrosleyComposer.com drar redan in ett 50-tal unika varje dag och en del ordrar har genom detta genererats vilket betyder att domän och hosting redan är betald med råge.

WebboT 2007-11-06 17:27

Citat:

Originally posted by klein@Nov 6 2007, 09:52
Jag har varit med om det motsatta, där jag har susat förbi en domän som innehöll ett ord. Så det där att domänen är avgörande tro inte jag på, man kan lika bra lösa det med subdomäner eller med undermappar
Det lär ju inte funka med alla "sökordsdomäner", självklart inte.
Det är därför jag ska testa detta nu och se HUR bra det funkar istället för att bara sitta och spekulera.

FredrikMH 2007-11-06 17:38

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT
Citat:

Ursprungligen postat av klein
Jag har varit med om det motsatta, där jag har susat förbi en domän som innehöll ett ord. Så det där att domänen är avgörande tro inte jag på, man kan lika bra lösa det med subdomäner eller med undermappar

Det lär ju inte funka med alla "sökordsdomäner", självklart inte.
Det är därför jag ska testa detta nu och se HUR bra det funkar istället för att bara sitta och spekulera.

Domännamnet har en obetydande inverkan på hur du placerar dig i SERP. Det är bevisat flera gånger om.

ztream 2007-11-06 17:47

Var är det bevisat?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson