WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   MediaAnalys seriöst och bra? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=15732)

Polzer 2006-08-21 10:38

En kund kontaktade mig och ville veta ifall jag visste något om företaget MediaAnalys. Efter en del sökningar fick jag reda på att MediaAnalys består av folk från Altus (som det finns mycket om här på WN). Är det någon som vet ifall MediaAnalys jobbar på ett seriösare sätt? Min kund fick en referens som de gärna fick kontakta (http://www.girmek.se). Kunden är inte så kunnig och vet inte hur han skall göra, då jag inte har hört talas om MediaAnalys känner jag mig mycket osäker på om jag skall be min kund testa eller ej. Vad tycker ni på WN?

De vill ha 7900:-/år för följande...

Analys och Framtagning av nyckelord
MediaAnalys samlar in statistik från Google, MSN, Eniro och Yahoo rörande de sökningar som görs
dagligen. Därmed vet vi hur många som varje dag söker efter det du säljer men också hur de söker och
kan därmed rekommendera er de rätta nyckelorden att annonsera på. Vi tar fram förslagen, därefter
översänds dessa till er för komplettering och godkännande.

Sökoptimering av 15 nyckelord
I Standard kommer du att få en väl förbättrad synlighet när någon söker på era utvalda nyckelord.
Totalt 15 nyckelord ingår.

Sökmotorer som omfattas:
Er verksamhet kommer att få en bra synlighet i nästan samtliga sökmotorer. De vi främst inriktar oss på
är: Google, MSN Search, Eniro.se, Yahoo och Altavista. Tillsammans står dess sökmotorer för mer än
90% av alla kommersiella sökningar som görs i Sverige.

Tillgång till MediaAnalys Länknätverk
För att man ska få en bra exponering på Google och även de flesta andra sökmotorer, krävs det att det
är flera andra webbsidor som länkar till er webbsida. MediaAnalys har ett egenutvecklat länknätverk som
bygger många högrankade länkar mot er webbplats.

Rapportering, statistik och uppföljning
Vi är kända för att ha en väl fungerande återkoppling till våra kunder. Som kund hos oss får du inte bara
rapporter före och efter arbetets utförande och besökarstatistik varje månad, utan även en personlig
kontakt ca var 3:e månad för uppföljning och avstämning. Läs mer om detta på vår webbsida.

Kajsa 2006-08-21 11:49

Jag reagerar på två saker..

nr 1: 7900 kr per år för 15 sökord får mig direkt att undra vad de i hela friden gör. Det är alltså ca en 4e-del utav vad vi tar för 15 ord. Och vi ligger på samma prisläge som SEOlogik, Webanalys, Relevant Traffic osv, dem som vi betraktar som seriösa aktörer på marknaden.

nr 2: Detta får ju en att tro att de arbetar med någon slags genväg (Senväg).

Och när man sedan läser längre ner om länknätverket så får man svar på vad det är de gör. Och när man nu sedan väger in att det är folk ifrån Altus som står bakom så skulle jag verkligen akta mig för den slags teknik... se exempelvis följande länkar:

http://www.idg.se/ArticlePages/20051...941_IW.dbp.asp

http://www.idg.se/ArticlePages/20051...144_IW.dbp.asp


Mitt råd, även om det kan uppfattas som partiskt, är helt klart att säga till din kund att säga nej tack och ge honom kontaktuppgifterna till några seriösa företag i branschen i stället som han kan ringa och jämföra emellan. Eventuellt kan ju du göra det för eget intresse så att du sedan i framtiden slipper gissa när någon frågar dig.

grazzy 2006-08-21 12:48

Enkelt; kräv resultat.

Vi -skall- ligga minst plats # på följande keywords, annars får ni bara xxxx:-. Om de inte kan gå med på det är det bara att leta vidare i SEO-träsket.

Kajsa 2006-08-21 13:07

Jovisst kan man be om motsvarande som Grazzy skriver (då skall ni för övrigt också försäkra er om vilka sökmotorer de mäter på!!- vissa har med alla och självklart är det lättare att få er upp på nr 1 på spray än vad det är på Google och om kriteriet är att de nr1-placeringar innebär att de uppfyllt sin del utav avtalet så är det ju rätt surt om ni har flera ord i top 10 på spray men inte en enda på Google och ligger och betalar massa pengar för det. Dessutom är det väldigt viktigt att titta på HUR de mäter det. Du kan ju ligga nr1 en dag och nr3 en annan och det innebär alltid problem med hur man skall lösa den frågan. Om de bara ligger nr 1 en gång under månanden, är avtalet uppfyllt då eller skall de göra det ett visst antal dagar eller vad? )

Men alltså.. om det nu är så att de gör någonting med er hemsida som motstrider Googles guidelines och det resulterar i att ni blir blacklistade eller liknande så är det ju heller inte värt det. Om man fick använda sig av vilka tekniker som helst för att få en sida upp till plats 1 och sedan ta 100 000 för det, och ni dagen efter blev blacklistade så vet jag inte om det är världens bästa deal. Så det är faktiskt lite naivt att bara resonera så som Grazzy gör, det finns många fler saker än så att tänka över.

mcelwee 2006-08-21 16:46

Längst ner i koden på referens-siten så ligger det en hel del keyword-tät kod inom <noscript>-taggar.

Vet inte om man blir bannad från Google för det.. men det kan ju vara en anledning till att det är billigt. Tar ju mindre tid än att bygga länkar.

Edit: Sen är titlen lite trixig med.

andgu 2006-08-21 19:28

Jag trodde ju att sitemap'en var till för att vara en genväg till sidor på den egna webplatsen ... kan tydligen användas för annat med ;-)

Vad har telemarketing med byggnadsställningar att göra?

Vet du om kunden varit i kontakt med Grimek och om de i så fall var nöjda?

ps.
titeln lär väl vara ett solklart fall av att presentera ett innehåll för robotar och ett annat för "vanliga" besökare - aka cloaking

Polzer 2006-08-22 12:58

Okej, när jag tittar på era svar dyker det upp saker som cloaking, trixig title samt en del andra saker som gör att jag "drar öronen åt mig".

Jag ber nog min kund att titta på andra alternativ!

end 2006-08-23 08:30

Måste bara få fråga Kajsa, hur kommer era kunder högt om ni inte på något sätt ordnar inlänkar som skulle kunna uppfattas "utanför googles guidelines"?

Kajsa 2006-08-23 09:56

End... tja.. det är ju liksom det som är våran affärsidé va...:-) Och att förklara det hela på en sekund i ett inlägg på WN är ju inte det lättaste.

Men alltså, vi gör inga inlänkar till sajten alls. Vi länkar däremot inom sajter och mellan undersidor och det hela handlar om relevanta och synliga länkar. Självklart så är det enklare för oss att göra en bra lösning om sidan i botten är bra och har en riktig sitemap och en hög PAgeRank.. men vi har onekligen många nöjda kunder som har väldigt bra lösningar utan att hålla på och jobba med en massa orrelevanta länkar och oetiska länkfarmar.

Det händer mig ofta när jag pratar med Webmasters att de påpekar att de aldrig har sett en lösning liksom våran förr... men det är därför vi är så geniala:-)

klein 2006-08-25 08:06

Enligt min uppfattning så finns det inga seriösa SEO företag, det är skojare allihopa. Vet inte hur många kunder jag har sparat pengar åt, då dom har ringt och frågat om företaget x och y skall SEO deras sajter.

Lägg det pengar som en SEO kostar dej , på att köpa sökord på google. Så får man ut mycket mera av pengarna.. Än att slösa detta på en inkompent SEO konsult, vars arbetes är värdelös så fort google dansar.

xpat 2006-08-25 08:37

Klein, det där är lite väl generaliserande. Rätt utfört är SEO extremt lönsamt, det problem du hänvisar till gäller främst när någon försöker manipulera/använda genvägar.

Anders Larsson 2006-08-25 14:12

Jag har haft en kontakt med Mediaanalys, och det var spammailet de skickade.

klein 2006-08-25 16:16

Citat:

Originally posted by xpat@Aug 25 2006, 08:37
Klein, det där är lite väl generaliserande. Rätt utfört är SEO extremt lönsamt, det problem du hänvisar till gäller främst när någon försöker manipulera/använda genvägar.
Kanske det. Jag menar att SEO Branschen är förnärvande en skojarbransch. Man lurar folk och tro att deras sajter "säljer" bättre, om före X får komma in och inkassera lite skatt på trafiken.

Den optimeringen man kan göra, så att t.e.x google indexera en hemsida bättre, skall göra redan av webdesginen. Att hyra en SEO konsult som skall in och peta i en färdig design fungera inte.

Kajsa 2006-08-25 16:26

klein... så det du faktiskt påstår med ditt generaliserande inlägg är att

- du känner till alla SEO-företag i hela världen
- du vet in i minsta detalj exakt vad de tekniskt gör
- det finns inga SEO-lösningar på en existerande hemsida som gett dem bättre placeringar
- det finns inga SEO-lösningar som någonsin gett ett företag fler kunder

nejdå.. inte alls generaliserande. Du får gärna ha en uppfattning om saker och ting byggt på din egna erfarenhet men min rekommendation är att spara på sådana påståenden för att bli tagen 100% seriöst.

p.s jag är inte på något sätt ute efter att attackera dig personligen, men tycker att det är viktigt att diskussionen hålls saklig och relevant. Om du istället vill diskutera enskilda fall du varit med om så gör det istället.

end 2006-08-26 11:32

Jag kan hålla med klein i att det är riktigt dåligt av alla webbyrårer som professionellt bygger hemsidor att inte optimera dem mot sökmotrerna. Blir en dyr affärs för kunden att beställa denna tjänst från annan part som ska försöka sätta sig in i strukturen ännu en gång.

xpat 2006-08-26 11:59

Citat:

Ursprungligen postat av klein
Citat:

Ursprungligen postat av xpat
Klein, det där är lite väl generaliserande. Rätt utfört är SEO extremt lönsamt, det problem du hänvisar till gäller främst när någon försöker manipulera/använda genvägar.

Kanske det. Jag menar att SEO Branschen är förnärvande en skojarbransch. Man lurar folk och tro att deras sajter säljer bättre, om före X får komma in och inkassera lite skatt på trafiken.
Den optimeringen man kan göra, så att t.e.x google indexera en hemsida bättre, skall göra redan av webdesginen. Att hyra en SEO konsult som skall in och peta i en färdig design fungera inte.

Jo då att peta i designen är ofta just det som SEO-konsulten skall göra, de ytliga och enklare åtgärderna inom SEO kan vem som helst göra. Men när det gäller att börja titta på contentstrategier, länkstrukturer, shoppingsystem, rekonstruera CMS etc. Så krävs det lite djupare kunskaper.

En annan viktig funktion som en SEO-konsult har är att råda sina kunder till att inte göra fel saker som riskerar deras placeringar i serpsen.

Polzer 2007-02-07 15:06

Citat:

Originally posted by Polzer@Aug 22 2006, 12:58
Okej, när jag tittar på era svar dyker det upp saker som cloaking, trixig title samt en del andra saker som gör att jag "drar öronen åt mig".

Jag ber nog min kund att titta på andra alternativ!

Efter mitt förra inlägg har jag varit i kontakt med MediaAnalys och de har haft vänligheten att låta mig testa deras tjänst och det har givit ett mycket gott resultat. Det tar ju tid att förbättra sin position i de olika sökmotorerna men nu, efter 3-4 månader så ser jag tydliga resultat och trenden är mkt positiv.

Exakt hur de gjort för att förbättra min posionering vet jag inte, men resultatet är jag som sagt mkt nöjd med!
Skulle någon vilja prova dem så ser jag inga skäl till att inte göra det. De är trevliga, snabba och uppenbarligen duktiga.

//A

agaton 2007-02-07 19:59

http://www.lindqvist.com/b/hot-om-st...an-mediaanalys

Finnmera 2007-02-09 18:21

Citat:

Originally posted by agaton@Feb 7 2007, 20:59
http://www.lindqvist.com/b/hot-om-st...an-mediaanalys
Helt underbart inlägg måste jag tillstå, hög underhållningsfaktor och stort allmännyttig info.

Apropå det Niklas skrev om att han inte kunde få det bekräftat att han inte kunde kontrollera hos Google om att han/de var GAP licenserad så vill jag bara säga att Google förbjuder användandet av deras GAP logga i mail oavsett om man har klarat provet eller ej och det BÖR man veta om man nu har gjort provet hos Google.

Och detta om att bryta mot Svensk lagstiftning så vet jag att vi har fått 2 eller 3 erbjudanden om gratis webbanalys från dem via mail och vi har då inte anmällt oss hos dem att vi vill ha det och då vi ju är i samma bransch så kan man ju också vara säker på att vi inte har en affärsmässig relation med varandra heller. Om inte jag är helt fel ute så kallas det för SPAM och är förbjudet.

Men om man då betraktar vad de kommer från så kanske det inte är så konstigt att de kör med hot om stämningar mot Niklas, detta gjorde ju Altus flitigt mot både utomstående samt fd. anställda
http://www.marcuswestberg.se/blogg.p...toroptimering/
http://www.sr.se/cgi-bin/isidorpub/P...2&ProgramID=86
Mvh
Johan

klein 2007-02-13 09:45

Jag har sökordoptimerat min sajt själv, google har leverat ca 8440 besökare i FEB, fördelar på ca 4000 söksträngar. Vad är det man skall betala 7000 kr om året? Låter som skojeri.

Fördelen är när jag SEO:ar själv, är att jag har 100% kontroll på vad som görs. Det där låter som skitsnack rakt i genom, inte värt att slänga pengarna på detta.

klein 2007-02-13 10:15

Citat:

Originally posted by xpat@Aug 25 2006, 08:37
Klein, det där är lite väl generaliserande. Rätt utfört är SEO extremt lönsamt, det problem du hänvisar till gäller främst när någon försöker manipulera/använda genvägar.
Ja, men SEO kan du göra själv som Webmaster eller som sajtkonstruktör. Vi har själva blivit utsatta för telefonterro från det där ökända kalmar företaget. Dom förstår inte vad NEJ betyder.

SEO gör man med en sajt när man bygger den. Ingenting man behöver anlita dyra SEO konsulter. Deras analyser har oftast ingen värde , utan det bästa får man genom att själv hålla koll på läget.

Tynnhammar 2007-02-13 21:43

Åh, Altus fy, säger jag bara. Hade en 5 veckorspraktik hos dem förra året, och det var inget vidare faktiskt. Läskigare snubbar får man leta efter.

klein 2007-02-19 06:44

Citat:

Originally posted by Kajsa@Aug 25 2006, 16:26
klein... så det du faktiskt påstår med ditt generaliserande inlägg är att

- du känner till alla SEO-företag i hela världen
- du vet in i minsta detalj exakt vad de tekniskt gör
- det finns inga SEO-lösningar på en existerande hemsida som gett dem bättre placeringar
- det finns inga SEO-lösningar som någonsin gett ett företag fler kunder

nejdå.. inte alls generaliserande. Du får gärna ha en uppfattning om saker och ting byggt på din egna erfarenhet men min rekommendation är att spara på sådana påståenden för att bli tagen 100% seriöst.

p.s jag är inte på något sätt ute efter att attackera dig personligen, men tycker att det är viktigt att diskussionen hålls saklig och relevant. Om du istället vill diskutera enskilda fall du varit med om så gör det istället.

Men snäll lilla navia du! Bätte placering innebär inte alltid mer affärer. Många som köper dyra SEO tjänster kan istället köpa sponsrade länkar och spara en stor hacka. När man sedan att bygga version 2.0 av sin webshop / websajt, då kan man ha SEO i åttanken, att skippa alla jälva javascript. Ha man en fett websajt budgeten, börja med att anlita en copywritter som skriver bra texter. Ge sajten en lätt navigera och öppen struktur, använda sitemaps.

Det roliga är att ni SEO konsulter har oftast ingen erfanhet av affärer, utan ni har bara hoppa på ett modefluga och försöker nu lura massa människor av SEO optimerar man deras hemsida, så kommer dom hög upp på google. Visst ett fåtal av SEO konsulter kommer att överleva, då pga att dom har andra kvalitér än att lura folk på pengar.

Skippa krångliga URL:er till DBn, utan gör förenklare urler som är lätta att nå och komma ihåg.

Jag säger att de inte ge fler kunder, men den prislapp som SEO konsulter ta är oftast inte värd resultatet. Plus att alla kan inte ligga högst upp alla sökord. Hur kan jag med minimal budget och inte alls lika fina kunskaper som SEO , ändå uppnå samma resultat?

Jag har blev erbjuden SEO tjänstern av något skojar företag i Kalmar, dom skulle bara ha 40 k sek för några sökord. Sedan skulle man betala skatt på sin trafik också till dem.

Jag ligger jättehögt upp på google på en av Ericsson populärare produkter, jag har ett bra pris, men jag säljer väldigt lite av den produkten.

Visst, syns man på google, så se kan de ge affärer. 99,999% av SEO konsulter är bara skojare. Bättre är att då att webdesignerna kommer in och lära sej göra hemsidor, som är öppna och klara av att indexeras av google.

Det finns tyvärr ganska många sinnesslöa miffon där ute som fortfarande tro att en hemsida bara behöver fungera på IE och att de inte finns andra webläsare.

xpat 2007-02-20 15:07

Citat:

Ursprungligen postat av klein
Citat:

Ursprungligen postat av Kajsa
klein... så det du faktiskt påstår med ditt generaliserande inlägg är att
- du känner till alla SEO-företag i hela världen
- du vet in i minsta detalj exakt vad de tekniskt gör
- det finns inga SEO-lösningar på en existerande hemsida som gett dem bättre placeringar
- det finns inga SEO-lösningar som någonsin gett ett företag fler kunder
nejdå.. inte alls generaliserande. Du får gärna ha en uppfattning om saker och ting byggt på din egna erfarenhet men min rekommendation är att spara på sådana påståenden för att bli tagen 100% seriöst.
p.s jag är inte på något sätt ute efter att attackera dig personligen, men tycker att det är viktigt att diskussionen hålls saklig och relevant. Om du istället vill diskutera enskilda fall du varit med om så gör det istället.

Men snäll lilla navia du Bätte placering innebär inte alltid mer affärer. Många som köper dyra SEO tjänster kan istället köpa sponsrade länkar och spara en stor hacka. När man sedan att bygga version 2.0 av sin webshop / websajt, då kan man ha SEO i åttanken, att skippa alla jälva javascript. Ha man en fett websajt budgeten, börja med att anlita en copywritter som skriver bra texter. Ge sajten en lätt navigera och öppen struktur, använda sitemaps.
Det roliga är att ni SEO konsulter har oftast ingen erfanhet av affärer, utan ni har bara hoppa på ett modefluga och försöker nu lura massa människor av SEO optimerar man deras hemsida, så kommer dom hög upp på google. Visst ett fåtal av SEO konsulter kommer att överleva, då pga att dom har andra kvalitér än att lura folk på pengar.
Skippa krångliga URL:er till DBn, utan gör förenklare urler som är lätta att nå och komma ihåg.
Jag säger att de inte ge fler kunder, men den prislapp som SEO konsulter ta är oftast inte värd resultatet. Plus att alla kan inte ligga högst upp alla sökord. Hur kan jag med minimal budget och inte alls lika fina kunskaper som SEO , ändå uppnå samma resultat?
Jag har blev erbjuden SEO tjänstern av något skojar företag i Kalmar, dom skulle bara ha 40 k sek för några sökord. Sedan skulle man betala skatt på sin trafik också till dem.
Jag ligger jättehögt upp på google på en av Ericsson populärare produkter, jag har ett bra pris, men jag säljer väldigt lite av den produkten.
Visst, syns man på google, så se kan de ge affärer. 99,999% av SEO konsulter är bara skojare. Bättre är att då att webdesignerna kommer in och lära sej göra hemsidor, som är öppna och klara av att indexeras av google.
Det finns tyvärr ganska många sinnesslöa miffon där ute som fortfarande tro att en hemsida bara behöver fungera på IE och att de inte finns andra webläsare.

Håller med dej, väldigt många SEO-bolag tror att SEO går ut på att fixa till titeltaggar och h1:or + eventuellt sitemaps och länkar från några mer eller mindre obskyra länkkataloger/länksidor.

Riktig SEO med konverteringsfaktorer, riktig analys av konverterande ord, _ordentliga_ länkstrategier personalutbildning etc. etc. jobbar mycket få företag med.

ArreliuS 2007-02-20 15:17

Med inställningen som en del verkar ha här så är det ju t.ex meningslöst att anlita en som kan knacka html-kod eftersom man likabra kan göra det själv. Är väl ingen nyhet att folk tar betalt för sina kunskaper och tid?

xpat 2007-02-20 15:35

Citat:

Originally posted by ArreliuS@Feb 20 2007, 16:17
Med inställningen som en del verkar ha här så är det ju t.ex meningslöst att anlita en som kan knacka html-kod eftersom man likabra kan göra det själv. Är väl ingen nyhet att folk tar betalt för sina kunskaper och tid?

Man måste skilja på äpplen och päron.

Om någon kan knacka HTMLkod så kan ju den personen detta och bör få betalt därefter, det är inget fel i det.

Det är inte heller något fel att betala en SEO-konsult för det jobb som hon/han/de kan utföra, men det förutsätter ju att de faktist kan SEO.

klein 2007-02-21 07:30

Citat:

Originally posted by ArreliuS@Feb 20 2007, 16:17
Med inställningen som en del verkar ha här så är det ju t.ex meningslöst att anlita en som kan knacka html-kod eftersom man likabra kan göra det själv. Är väl ingen nyhet att folk tar betalt för sina kunskaper och tid?
Kan personen knacka HTML så kan den personen antaligen göra mycket av SEO själv. Dock är de inte så många som knacka HTML kod idag, utan användare olika verktyg typ frontpage och etc. Den bästa HTML editorn heter faktiskt Emacs eller eventuell vi..:-)

Se på t.e.x vägverket, deras hemsida är ett skräckexempel på svår en navigerad hemsida. Börja med lägg pengarna på få innehållet lätt tilllgängligt. Det måste vara lätt att hitta en vara i en webshop osv.

Jag skulle vilja jemföra SEO branschen, med dom domänskojare som finns eller ännu bättre katalogskojare som ringer upp företag. Dvs man köper en produkt, där man inte få ingen pengarna.

Jag vet kunder som lägger ner jättemycket pengar på sin websida, men sedan tittar man på statitiken på deras hemsida, så ser man att dom har 10 besökare om dagen. ( Mina skräpdomäner ge fler besökare per dag..:-) )

xpat 2007-02-21 09:24

Citat:

Originally posted by klein@Feb 21 2007, 08:30

Kan personen knacka HTML så kan den personen antaligen göra mycket av SEO själv. Dock är de inte så många som knacka HTML kod idag, utan användare olika verktyg typ frontpage och etc.

Även om man inte kan HTML särskilt bra så kan man oftast fixa onpage SEO, eftersom det är så enkelt. Det handlar ju inte om rocket science precis.

hans99 2007-03-07 00:30

Nedan några generella tips som jag menar är viktiga oavsett leverantör av SEO:

Jag vill generellt rekommendera när man köper en SEO-tjänst att kontrollera att det inte handlar om att länka ut till en eller flera externa sajter i sitemap eller via dolda länkar. Och inte köpa SEO-tjänster som innebär att man deltar i automatiskt länkbyten.

Jag upplever heller inte att det här är särskilt effektiva metoder och har inte haft några svårigheter att gå förbi på sökord där det funnits webbutiker som använt metoderna.

Jag har vidare noterat att de företag som säljer de här typerna av tjänster ofta inte gör andra åtgärder som är viktiga men som hade givit ett permanent värde vid sidan om prenumerationstjänsten, som t.ex. att anmäla sajten till kataloger som gör seriösa redaktionella bedömningar.

Ofta tycker jag heller inte att det är särskilt bra eller svåra sökord som väljs ut. För sökord som ger 20 - 30 besökare per dag bör ni typiskt *utan svårighet* själv kunna göra SEO för några sökord själva om ni lägger ner lite tid. Se gärna tipsen längst ner i den här tråden:
http://www.webmasternetwork.se/f11t19531st15_hl.html

Oavsett leverantör menar jag att ni bör följa upp exakt vad leverantören gör och kontrollera exakt vad ni får för inlänkar. Det behöver inte bara handla om att bli bannad från Google utan även att stora seriösa webbplatser kan välja att sluta länka till er om någon klagar.

Kajsa 2007-03-21 12:55

Citat:

Ursprungligen postat av klein
Citat:

Ursprungligen postat av Kajsa
klein... så det du faktiskt påstår med ditt generaliserande inlägg är att
- du känner till alla SEO-företag i hela världen
- du vet in i minsta detalj exakt vad de tekniskt gör
- det finns inga SEO-lösningar på en existerande hemsida som gett dem bättre placeringar
- det finns inga SEO-lösningar som någonsin gett ett företag fler kunder
nejdå.. inte alls generaliserande. Du får gärna ha en uppfattning om saker och ting byggt på din egna erfarenhet men min rekommendation är att spara på sådana påståenden för att bli tagen 100% seriöst.
p.s jag är inte på något sätt ute efter att attackera dig personligen, men tycker att det är viktigt att diskussionen hålls saklig och relevant. Om du istället vill diskutera enskilda fall du varit med om så gör det istället.

Men snäll lilla navia du Bätte placering innebär inte alltid mer affärer. Många som köper dyra SEO tjänster kan istället köpa sponsrade länkar och spara en stor hacka. När man sedan att bygga version 2.0 av sin webshop / websajt, då kan man ha SEO i åttanken, att skippa alla jälva javascript. Ha man en fett websajt budgeten, börja med att anlita en copywritter som skriver bra texter. Ge sajten en lätt navigera och öppen struktur, använda sitemaps.
Det roliga är att ni SEO konsulter har oftast ingen erfanhet av affärer, utan ni har bara hoppa på ett modefluga och försöker nu lura massa människor av SEO optimerar man deras hemsida, så kommer dom hög upp på google. Visst ett fåtal av SEO konsulter kommer att överleva, då pga att dom har andra kvalitér än att lura folk på pengar.
Skippa krångliga URL:er till DBn, utan gör förenklare urler som är lätta att nå och komma ihåg.
Jag säger att de inte ge fler kunder, men den prislapp som SEO konsulter ta är oftast inte värd resultatet. Plus att alla kan inte ligga högst upp alla sökord. Hur kan jag med minimal budget och inte alls lika fina kunskaper som SEO , ändå uppnå samma resultat?
Jag har blev erbjuden SEO tjänstern av något skojar företag i Kalmar, dom skulle bara ha 40 k sek för några sökord. Sedan skulle man betala skatt på sin trafik också till dem.
Jag ligger jättehögt upp på google på en av Ericsson populärare produkter, jag har ett bra pris, men jag säljer väldigt lite av den produkten.
Visst, syns man på google, så se kan de ge affärer. 99,999% av SEO konsulter är bara skojare. Bättre är att då att webdesignerna kommer in och lära sej göra hemsidor, som är öppna och klara av att indexeras av google.
Det finns tyvärr ganska många sinnesslöa miffon där ute som fortfarande tro att en hemsida bara behöver fungera på IE och att de inte finns andra webläsare.

Jag måste faktikst tillstå att du tar upp en väldigt intressant fråga här. En hög rankering innebär nämligen inte alltid bättre affärer. Men faktiskt, det som jag upplever är att det är någonting som VI kämpar för gentemot kunderna, som inte alltid förstår det.

Du skulle bara veta hur ofta jag hör "jag vill gärna ligga nr 1 på google på ordet (ex) "resor"- kan ni fixa det?". Jaha, svarar jag då, varför vill du det? Visst, det är många (dumma:-)) som söker på det, men vad vill dessa människor? Och hur stor del utav dem är egentligen intresserade utav dina handikappsresor till Spanien? Ett ord som "handikappsresor Spanien" kanske det inte är lika många som söker på, men de som kommer in den vägen borde ha en betydligt högre conversionrate?

Dessa diskussioner har jag dagligen, och det är ett väldigt viktigt ämne. Det finns många som glömmer bort vad det egentligen är de vill. Du vill sälja mer? Ok- men är det då inte det vi skall fokusera på?

Och visst, om du nu har några ord som är väldigt specifika... så borde du kunna fixa dem själv, eller med hjälp och tips utav oss fixa dem själv. Eller så kan det, precis som du säger, löna sig att ha en sponsorerad länk på dem istället... för det är så få som söker på dem.

Det är en väldigt speciell balansgång det där... skillnad mellan generella och mer specifika ord. Hur satsar du på dem för att få så mycket som möjligt för så lite pengar som möjligt? Man kan inte dra allting över en kam. Att använda sig utav ett SEO-företag och betala dyra pengar för sina ord är ju rimligt hardcore, och det kanske man inte behöver göra med dem allesammans. Det är inte utav värde för alla möjliga konstiga formuleringar, det skall vara en kombination utav det hela. Och man skall lägga rätt krut på rätt ställe.

Grejen som inte alla är med på är att det är lite utav en gissningslek för ett SEO-företag i starten när man får en ny kund. Det är jätteviktigt att sätta sig in i vad det är som kunden egentligen vill, och guida dem rätt så de kan uppnå sina egentliga mål.

Och gällande orden, så är det också en gissningslek. Vi gör våran sökordsanalys utifrån erfarenhet och den statistiken som finns att tillgå, men den är inte fullständig på något sätt. Google ger exempelivs INTE ut officiell sökordsstatistik. Dessutom så är det olika för olika kunder i samma bransch... för när väl kunden kommer in på hemsidan... så måste de ju också guidas riktigt. Vi kan ju bara sätta kundens affär på huvudgatan sort of speak, men om de inte tar hand om kunden när de kommer in i affären så tjänar de ju ändå ingenting på det. En sajt skall inte bara ligga i toppen, det är alltid en balansgång emellan SEO och användarsynpunkten på en sajt, och det är ibland motstridigt. Och vissa ord fungerar för vissa inom en bransch, och inte för andra. Mycket beroende på hur din hemsida fungerar ur användarsynpunkt.

Såsom vi har löst detta, som den enda eller en utav de få i branschen, är att vi ger kunden chansen att testa hur många ord de vill. Vi optimerar utifrån dessa, och de betalar 375kr/top 10 rankering på google/mån. På så vis så kan man få testa oss, sina ord osv... så att man kan SE vilka ord man får upp i toppen och vilka ord som rent faktikst GER dem någonting. Vilka ord har bäst conversionrate för just denna kund?

SEDAN så kan man utforma lösningen såsom man vill ha den, ta bort ord och så vidare, och lägga över allting man vill behålla i ett fastpris. OCH först DÅ så vet man vad i hela friden det är man betalar för, och vad man får ut utav det.

Så nej, Klein, varken jag eller vi är naiva... vi vet precis vad det är som skall till för att kunden skall bli nöjd. Och faktikst, så vet vi det ibland bättre än kunden själv:-)!

Det är banne mig viktigt för ett företag att hålla fokus på vad det egentligen är man provar att uppnå och lägga rätt krut på rätt ställe!

DistansData 2007-03-22 15:25

Hur vet man om SEO-folket har fått upp ett visst ord högre på en sökmotor eller om det är en naturlig höjning ?

Alla nya siter knallar ju uppåt av egen kraft vartefter, problemet är ju ofta också att SEO-folket tar åt sig äran för att det är dom som har gjort det när det egentligen är den naturliga gången, många nya siter luras ju väldigt mycket av det här när SEO-folket kontaktar dom och dom luarar i att den placeringen du har fixar vi upp åt dig men i själva verket hade det hänt ändå, inte värt pengarna tycker jag.

Tez 2007-03-22 15:44

Citat:

Originally posted by DistansData@Mar 22 2007, 16:25
Hur vet man om SEO-folket har fått upp ett visst ord högre på en sökmotor eller om det är en naturlig höjning ?

Alla nya siter knallar ju uppåt av egen kraft vartefter, problemet är ju ofta också att SEO-folket tar åt sig äran för att det är dom som har gjort det när det egentligen är den naturliga gången, många nya siter luras ju väldigt mycket av det här när SEO-folket kontaktar dom och dom luarar i att den placeringen du har fixar vi upp åt dig men i själva verket hade det hänt ändå, inte värt pengarna tycker jag.

Precis därför Altus och gelikar ringer precis efter att en sida lagts ut och är osynlig. De skulle ALDRIG kontakta en etablerad sajt som kommit en bit på vägen själv.

DistansData 2007-03-22 16:08

Ringer dom redan etablerade siter som har ett antal sidor som nr 1 på sökningar så är det inte svårare för dom än att föreslå nya ord som ska optimeras.

Om dom andra orden placerar sig högt så lär det inte vara svårt att få upp nya ord heller, vilket siteägaren själv kan göra, dom känner sin bransch bäst och vet vilka ord som folk kan tänkas söka på och vänta sen ett tag och se hur det går istället för att lägga ut x antal tusen på att någon annan gör samma sak.

xpat 2007-03-22 18:48

Citat:

Originally posted by Tez@Mar 22 2007, 16:44

Precis därför Altus och gelikar ringer precis efter att en sida lagts ut och är osynlig. De skulle ALDRIG kontakta en etablerad sajt som kommit en bit på vägen själv.


Faktiskt inte, de har oftast inte tillräcklig kompetens för att tänka på det sättet. De "mangelringer" till allt som ett organisationsnummer.

När de optimerar så kör de i princip bara med titeltagg och rubrik (H1) och lägger ev upp kunderna i länkkluster. Det är i princip det enda de gör, detta ger effekt inom vissa områden där konkurrensen inte är hög.

DistansData 2007-03-22 19:26

Då kan jag avslöja att mina kunder som jag lägger upp som referneser som är nya blir ofta besvärade av diverse SEO-folk så visst ringer dom nya siteägare, ALTUS tillhörde dom som gjorde det och jag blev rätt sur och bad dom att ge fan i det, någon hos dom tog en genväg att ta min kundstock och började ringa upp dom även om dom aldrig erkände.

Det här är inget ovanligt förfarande hos SEO-folk.

klein 2007-03-23 05:40

Citat:

Originally posted by DistansData@Mar 22 2007, 20:26
Då kan jag avslöja att mina kunder som jag lägger upp som referneser som är nya blir ofta besvärade av diverse SEO-folk så visst ringer dom nya siteägare, ALTUS tillhörde dom som gjorde det och jag blev rätt sur och bad dom att ge fan i det, någon hos dom tog en genväg att ta min kundstock och började ringa upp dom även om dom aldrig erkände.

Det här är inget ovanligt förfarande hos SEO-folk.

Så är det alltid, så fort det öppnas en ny webbutik, kommer jävla massa förfrågningar på saker och ting. Men det är bara och uppfostra spamarna, det är dessutom en kriminell handling att skicka spam till bolag som inte är ABn.

ArreliuS 2007-03-23 08:00

Definiera spam i den här frågan. Är det spam så fort ett bolag skickar ett mail till ett annat bolag (ett mail som inte är ett massmail)? Tycker att KO gjort en liten sned regel i det fallet då man säger att det inte får skickas (obeställda) mail i kommersiellt syfte. Imo så är alla mail som lämnar ett bolag i kommersiellt syfte på ett eller annat sätt och bör då enligt deras regler klassas som skräppost.

klein 2007-03-23 09:11

Citat:

Originally posted by ArreliuS@Mar 23 2007, 09:00
Definiera spam i den här frågan. Är det spam så fort ett bolag skickar ett mail till ett annat bolag (ett mail som inte är ett massmail)? Tycker att KO gjort en liten sned regel i det fallet då man säger att det inte får skickas (obeställda) mail i kommersiellt syfte. Imo så är alla mail som lämnar ett bolag i kommersiellt syfte på ett eller annat sätt och bör då enligt deras regler klassas som skräppost.
AB är helt ok! Men är det en enskildfirma , så är det en kriminell handling att skicka spam. Ok! Om det är engångs utskick, det som retar mej. Det är när folk "tvingar" på en nyhetesbrev och annat skit. Jag tycker det skall vara opt in förfarande på Epost reklam, och kan inte avsändare bolag bevisa att man har legtima skäl att skicka reklam per epost, så skall dryga böter kunna utdelas.

Visst, jag ta gärna emot reklam, men det skall gå till det mailboxar som jag anser är lämpligast för uppgiften, och inte till någon info låda. Därav lämnar jag aldrig ut skarpa epost adresser längre till telefonspamare

Finnmera 2007-03-23 09:23

Citat:

Originally posted by DistansData@Mar 22 2007, 16:25
Hur vet man om SEO-folket har fått upp ett visst ord högre på en sökmotor eller om det är en naturlig höjning ?

Alla nya siter knallar ju uppåt av egen kraft vartefter, problemet är ju ofta också att SEO-folket tar åt sig äran för att det är dom som har gjort det när det egentligen är den naturliga gången, många nya siter luras ju väldigt mycket av det här när SEO-folket kontaktar dom och dom luarar i att den placeringen du har fixar vi upp åt dig men i själva verket hade det hänt ändå, inte värt pengarna tycker jag.

Att det finns oseriösa i branschen är ju dessväre ett faktum, och att man därför gärna blir less på hela branshen det förstår jag.

Men tycker du inte att du generaliserar lite väl mycket här ?
Jag skulle kunna skriva en hel del men för att ställa det på sin spetts så kan jag komma med en motfråga.

Hur kan man bevisa att en seriös SEO sattsning inte hjälpte till ?

Mvh
Johan

DistansData 2007-03-23 11:06

Citat:

Originally posted by Finnmera@Mar 23 2007, 10:23
Hur kan man bevisa att en seriös SEO sattsning inte hjälpte till ?
Exakt, du ställde just en fråga som är omöjlig att besvara i dom flesta fallen och det lever SEO-folket mycket på, dom kan dra vilken historia som helst och den kan inte motbevisas.

Hur ska t.ex en e-butiksägare veta om försäljningsökningen är den naturliga ökningen eller SEO-jobbet som ligger bakom ?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson