WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Serversidans teknologier (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   Redigerare för MySQL med ett GUI för en idiot. Finns det? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1069407)

Danne Vendel 2018-07-30 18:39

Redigerare för MySQL med ett GUI för en idiot. Finns det?
 
Jag är helt rudis på MySQL. Men nu håller jag på att uppgradera en åtta år gammal webbapplikation och jag ska försöka få in gammal data i den nya databasen.

Både den gamla och nya databasen har båda den aktuella tabellen. Men de har lite olika kolumner (eller vad det kallas).

Jag har provat att använda Excel och Numbers (Mac) vilket har funkat. Dessvärre försvinner alla kommatecken när filen sparas ner. Tydligen beror detta på Macens egna inställningar som prgrammen snor, men jag fattar inte var jag i så fall ska kunna ändra....

Jag letar alltså efter ett sätt att kunna lägga till och ta bort kolumner och se till all data hamnar rätt. Man som har ett gränssnitt där man helst bara ska kunna flytta runt hela kolumner på en gång osv. Som Excel, fast som inte skiter i kommatecknen...

Ska funka på Mac.

nim 2018-07-30 22:35

Mac: Sequel Pro - Open Source
WIndows: HeidiSQL - Fri att använda

Namnen är länkade

Danne Vendel 2018-07-31 17:00

Hej och tack för svar!

Jag jobbar på Mac och har redan Sequel Pro. Bra program, men med begränsningar. Bl.a. kan man inte bara kopiera en hel kolumn från en tabell till en annan. Inte heller t.ex. lägga in en ny kolumn om man inte behärskar Query. Programmet än gjort för folk som kan hantera databaser. Inte för en idiot som jag....
Citat:

Ursprungligen postat av nim (Inlägg 20526836)
Mac: Sequel Pro - Open Source
WIndows: HeidiSQL - Fri att använda

Namnen är länkade


Danne Vendel 2018-07-31 23:31

Skumt. Fick nyss mail från forumet att en "tartareandesire" hade svarat i tråden. Men tydligen har han/hon redan raderat sitt inlägg. Synd. Det gick i alla fall ut på att jag kanske borde be om hjälp istället för att böka själv.

Onekligen en poäng.

Så alltså, är det någon som mot en rimlig peng kan hjälpa mig att fixa till tabellen i den gamla databasen så att den kan inkluderas i den nya?

Danne Vendel 2018-08-01 14:10

Klart!
 
Fixade det faktiskt alldeles själv till slut och är just nu jäkligt mallig. :-) Använde PHPmyAdmin och en textredigerare och efter lite pill och några misslyckade försök small den nya databasen igång och alla uppgifter från den gamla laddar snyggt och prydligt i den nya applikationen.

Undrens tid är inte förbi.....

tartareandesire 2018-08-01 15:00

Citat:

Ursprungligen postat av Danne Vendel (Inlägg 20526842)
Skumt. Fick nyss mail från forumet att en "tartareandesire" hade svarat i tråden. Men tydligen har han/hon redan raderat sitt inlägg. Synd. Det gick i alla fall ut på att jag kanske borde be om hjälp istället för att böka själv.

Onekligen en poäng.

Så alltså, är det någon som mot en rimlig peng kan hjälpa mig att fixa till tabellen i den gamla databasen så att den kan inkluderas i den nya?

Sorry, tyckte i efterhand att det var ett lite onödigt svar :) Kul att du lyckades på egen hand i alla fall! Det viktigaste i en databas för att sajten ska gå så snabbt som möjligt är att sätta rätt index och det kan ju vara lite svårare om man inte riktigt har koll själv. Har man inte så många besökare eller stora tabeller så spelar det ingen större roll dock.

Kimppa 2018-08-02 19:08

Till nästa gång!

Man kan ju exportera som CSV (comma based versionen) och öppna denna i Excel.

Det finns även någon inställning i Excel där man kan välja "separator", etc, så kolumner mm blir rätt och inte hamnar på en rad.

Det är även skillnad på engelsk och svensk Excel när det gäller delimiters, separators, etc (men allt går att ändra i inställningarna).

Inte så utförligt men det går med Excel efter lite pill!

Danne Vendel 2018-08-02 20:38

Tack för värdelöst tips. Du vet, ibland ska man kanske bara låta bli att svara...
;-)

Citat:

Ursprungligen postat av Kimppa (Inlägg 20526857)
Till nästa gång!

Man kan ju exportera som CSV (comma based versionen) och öppna denna i Excel.

Det finns även någon inställning i Excel där man kan välja "separator", etc, så kolumner mm blir rätt och inte hamnar på en rad.

Det är även skillnad på engelsk och svensk Excel när det gäller delimiters, separators, etc (men allt går att ändra i inställningarna).

Inte så utförligt men det går med Excel efter lite pill!



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson