WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Om copyright (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=618)

wallerman 2003-10-29 14:40

Hej!

Har en fråga om copyright. Om man lägger in ett skript som hämtar hela/delar av en annan hemsida, alltså att den kanske öppnas i en frame inom min hemsida, bryter det mot copyright-lagen?

Tacksam för svar! :)

Hälsningar Alex

efa 2003-10-29 15:03

Djuplänkning alltså.
Ja, skulle jag säga, det strider mot upphovsrätten. Åtminstone utifårn den uppdaterade lagen (som väl träder i kraft till årsskiftet? eller någon som vet när?)

Anders 2003-10-29 15:42

Är ju inte speciellt svårt att skicka ett mail till webmastern på sidan du vill djuplänka till och fråga om det är ok, förmodligen är det ju det.

Thomas 2003-10-29 15:47

Citat:

Originally posted by wallerman@Oct 29 2003, 12:40
Om man lägger in ett skript som hämtar hela/delar av en annan hemsida.
Om det är en kort mening kan man hänvisa till rätten att citera, se exempel news.nu där man citerar och anger källa.

Allt annat är ytterst olagligt och kan som tur är innebära åtal och senare skadestånd mot den som gör denna olaglighet.

Har själv problem med detta på tv.nu och bolaget som levererar info'n jobbar nu och har redan jobbat intensivt för att samla bevisning att data stjäls från siter likt dagenstv.com, aftonbladet.se/tv, www.tv.nu eller övriga som lägger stora summor pengar på att köpa informationen, priset på att abbonera på EN kanal EN månad är ca 1250 inklusive moms, så en som scannar aftonbladet's utbud stjäl för 138 750 svenska kronor i månaden, detta är klockrena pengar. Vad juristerna nu kollar på är hur man skall kunna hävda minskade reklamintäkter pga trafikminskning i direkt anknytning till antal besökare som man tappar pga stölden för att sedan addera den pengen till månadskostnaden.


WN

wallerman 2003-10-30 23:13

Okej! Tack för era svar! När du berättar det där om att vissa snor tv-kod så förstår man vilket lagbrott dessa gör med tanke på hur mycket pengar det handlar om...

Hälsningar Alex

Per 2003-10-31 10:10

Är jag helt borta eller skrev jag inte ett inlägg i den här tråden?

melin 2003-10-31 12:31

heh. Jo.. det ligger ju där - strax ovanför mitt :D


gah - jag e nyvaken (nästan) - skämten håller inte samma klass då :ph34r:

wallerman 2003-11-02 18:38

Hej, då kommer ytterligare en fråga jag kom på kring just detta. Om jag till exempel visar de rubriker som kommer från news.nu på min hemsida, bryter jag på copyright-lagen då? Man kan väll inte ha copyright på rubriker från tex expressen?

Hälsningar Alex

Jens 2003-11-02 19:14

Bra fråga. news.nu är en tjänst, en vägvisare till svenska nyheter. Nyhetsrubrikerna på news.nu är som sagt citeringar och ifall man kopierar samlingen citat som finns på news.nu så anser jag nästan att man bryter mot lagen om upphovsrätt. Fast jag håller med det kan ju spekuleras i.... å andra sidan utnyttjar man ju någon annans tjänst för sina egna fördelar. Finns det någon lag kring detta?


Fast mest troligt så slutar dom nog fungera så fort webmaster får nys om det! :) Har ändrat i HTML-koden och systemet ett antal ggr på grund av detta faktiskt.

ZN 2003-11-03 14:36

Borde inte va för svårt att randomiza outputten så det skiljer sig något vid olika tillfällen, men ändå visar samma layout förståss..


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson