WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Kortautomater (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=29856)

Cos 2008-06-11 19:24

Var för ett par månader sen och köpte ny bil. Eller, nyare beg. hos en återförsäljare. Efter många dagars funderande och körande bestämde jag mig för att köpa den. Gick in i butiken och var i full fart att skriva på papper för lån, försäkring osv. Och så givetvis betalning.
När den studen var kommen att betala kontantinsatsen för bilen så räcker jag över kreditkortet. Det är ändå många tusenlappar det gäller så det är inget man bär omkring på ute på stan.

Men får snabbs svaret: "Tyvärr, vi tar inte kort!".

Jag trodde först verkligen att han skojade med mig så jag bara la kortet på bordet och småskratta lite. Efter några sekunder så upptäckte jag att det inte var någon som skrattade med mig utan jag fick glatt gå till bankomaten 1km där ifrån och börja ta ut sedlar i 5000kr's omgångar.

Har någon här inne vart med om att en affär som hanterar sådana stora summor INTE tar kort?! Det måste ju vara något så sjukt mycke enklare att begära kort och slippa växelhanteringen.

Kan förstår att grillen nere på hörnet inte tar kort, men en bilaffär.(!)

Discuss.

Edit: Varför "...vid" hängde med under ämnesraden har jag ingen aning om.

Anders Larsson 2008-06-11 19:36

Det vet du väl, alla korttransaktioner är spårbara för skatteverket. Dina kontanta pengar kan lätt "försvinna". :)

Novamind 2008-06-11 21:19

Har också råkat ut för ovanstående när bilhandlaren inte tagit kort och även jag har reagerat på det.

Finns det någon annan förklaring (än Anders Larssons) för just bilhandlare som har hand om ganska stora belopp så kortbetalning skulle absolut vara smidigt.

jonny 2008-06-11 22:06

Det beror väl på att någon procent av beloppet i avgift blir ganska mycket pengar för sådana köp.

Det brukliga är väl postväxel.

Westman 2008-06-11 22:16

Jag har hört att korttransaktioner över 10000 inte har betalningsgaranti? Bl.a. ICA tar inte emot kortköp på belopp över den summan. Hos bilhandlaren gick det bra med bankväxel men ICA skulle ha kontanter och inget annat, jag dubblade väl dagskassan med mina 38000 den dagen.

Tobab 2008-06-11 22:22

Det var inga problem hos Volvohandlaren när jag köpte bil senast. Smidigt för dom och smidigt för mig.

Daniel.st 2008-06-11 22:28

Postväxel fungerar ju bra annars för större belopp. Använde det själv när jag köpte min bil.

rille77 2008-06-11 22:45

Har använt postväxel alla ggr som jag har köpt bil.
Har faktiskt inte tänkt tanken att betala med kort, man har kört postväxel av gammal vana.
Det är dags för ett byte snart så jag ska fasen ta och kolla med handlarn om han tar kort och om inte varför.

rocky 2008-06-11 22:54

BMW Solna tar inte emot kontanter eller kort vid bilköp. Dels för att det blir mera risker med kontanter och kortavgifter...
En seriös spekulant har antingen med sig en postväxel eller har fört över pengar.

Westman 2008-06-12 07:47

Citat:

Originally posted by rocky@Jun 11 2008, 22:54
BMW Solna tar inte emot kontanter eller kort vid bilköp. Dels för att det blir mera risker med kontanter och kortavgifter...
En seriös spekulant har antingen med sig en postväxel eller har fört över pengar.

Ja kontanter ville de inte ha. Kollegan köpte en ny Volvo och där fick man med sig ett inbetalningskort (postgiro) när man beställde bilen fast de tog även emot post/bankväxlar.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson