WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Vilka regler gäller? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=906)

Hjalmar 2003-12-08 21:13

Om jag har en site som ligger på servrar i USA. Vilka lagar och regler ska följas?

Svenska? Amerikanska?


/Suge

Mario 2003-12-08 21:54

Amerikanska, det är jag iaf. 90% säker på, vänta på svar från någon annan också för att vara säker ;)

Anders 2003-12-08 22:26

Citat:

Originally posted by fj0ttis@Dec 8 2003, 19:54
Amerikanska, det är jag iaf. 90% säker på, vänta på svar från någon annan också för att vara säker ;)
Det beror väl lite på vad det gäller?

Mario 2003-12-08 22:44

Citat:

Ursprungligen postat av lunne82
Citat:

Ursprungligen postat av fj0ttis
Amerikanska, det är jag iaf. 90% säker på, vänta på svar från någon annan också för att vara säker ;)

Det beror väl lite på vad det gäller?

Innehållet ligger ju i Usa, både fysiskt och enligt lag, eller?

jag må ha fel dock. :rolleyes:

Anders 2003-12-08 23:53

Citat:

Ursprungligen postat av fj0ttis
Citat:

Originally posted by -lunne82@Dec 8 2003, 20:26
Citat:

Ursprungligen postat av fj0ttis
Amerikanska, det är jag iaf. 90% säker på, vänta på svar från någon annan också för att vara säker ;)

Det beror väl lite på vad det gäller?


Innehållet ligger ju i Usa, både fysiskt och enligt lag, eller?

Jo, men gäller det försäljning och han sålt X antal av varan Y i Australien så har han en marknad där... Beroende av vad det gäller så kan alltså den Australienska lagen gälla...

Mario 2003-12-09 00:06

Citat:

Ursprungligen postat av lunne82
Citat:

Originally posted by -fj0ttis@Dec 8 2003, 20:44
Citat:

Originally posted by -lunne82@Dec 8 2003, 20:26
Citat:

Ursprungligen postat av fj0ttis
Amerikanska, det är jag iaf. 90% säker på, vänta på svar från någon annan också för att vara säker ;)

Det beror väl lite på vad det gäller?


Innehållet ligger ju i Usa, både fysiskt och enligt lag, eller?


Jo, men gäller det försäljning och han sålt X antal av varan Y i Australien så har han en marknad där... Beroende av vad det gäller så kan alltså den Australienska lagen gälla...

Så är det nog :rolleyes: :D

Jevesus 2003-12-09 01:37

Svenska lagar ska följas. Detta är ju fastslaget sedan gammalt; att man inte kan undkomma svenska lagar bara för att webbhotellet ligger på nåt offshore-webbhotell. Så vitt jag vet så bryr sig heller inte andra länder om vart servern fysiskt befinner sig, utan endast vart upphovsmannen finns.

Anders 2003-12-09 02:10

Citat:

Originally posted by Jevesus@Dec 8 2003, 23:37
Svenska lagar ska följas. Detta är ju fastslaget sedan gammalt; att man inte kan undkomma svenska lagar bara för att webbhotellet ligger på nåt offshore-webbhotell. Så vitt jag vet så bryr sig heller inte andra länder om vart servern fysiskt befinner sig, utan endast vart upphovsmannen finns.
Jo, men det beror som jag sagt tidigare på vad det gäller. Om man säljer nåt via sidan så gäller det jag skrev ovan.

Hjalmar 2003-12-10 01:45

Hmm...

Om jag förstår all rätt så tror ni att det är svenska regler som gäller om jag finns i Sverige. Är det också svenska regler om jag säljer saker till sverige? Gäller detta även tjänster?

Varför jag ställer denna fråga är för att jag skulle vilja göra reklam för spel och alkohol.

Är det som ni säger så kanske jag kan så runt detta genom att starta upp ett bolag i land med bättre regler? Är det någon i så fall någon som vet något land med fördelaktiga regler?

Skulle jag förlora på detta genom ökade tranaktionskostnader?

gabriel 2003-12-10 11:38

det är lagligt att i sverige göra reklam för både alkohol och spel, iallafall enligt högsta domstolens beslut i två separata ärenden...

däremot verkar en del vilja avvakta med att använda sig av dessa beslut men det finns ju dom som skiter i det...
tex. expressen som gör reklam för alkohol...
aftonbladet som på sin hemsida gör reklam för spel...


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson