WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Öka inkomsten per besökare (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1042587)

magiana 2010-06-18 12:23

Öka inkomsten per besökare
 
Jag tycker att den inkomst jag får per besökare är pinsamt låg och det skulle vara kanon om jag kunde få lite ideér om hur det kan förbättras.

I dagsläget är min "most wanted response" att besökarna ska prenumerera på nyhetsbrevet. I andra hand att de ska klicka på någon (Google) annons eller köpa något från någon som jag är affiliate åt.

Jag har affiliatelänkar dels i artiklarna jag skrivit men även som rena bannerannonser. Tyvärr tycker jag att det är alldeles för få företag som har affiliateprogram som passar min sida. Egentligen är det bara en som är en "perfect match" men dem vill jag absolut inte ge personliga rekommendationer åt. Det var med viss tveksamhet jag publicerade deras banner. Jag har aldrig handlat av dem själv men vet att de har dåligt rykte med oregelbunden kvalité på produkterna. Deras nya garanti ger jag inte mycket för heller.

Jag har provat med bannerannonsering i nyhetsbrevet men det har inte gett något. Ska jag prova med egenhändigt skriva textannonser kanske?

Jag planerar att köpa in lite produkter till hösten (för första gången) som jag tänkte sälja till prenumeranter och besökare till hemsidan. Det är mycket säsongsbetonat och i begränsad mängd.

Det jag undrar nu är var jag ska lägga krutet och vilka förändringar jag kan göra. Är det t.ex. möjligt för mig att sälja andras produkter mot en provision utan att de har något affiliateprogram? Hur mycket trafik och hur många prenumeranter behöver jag i så fall för att det ska vara intressant för någon att samarbeta med mig?

Danski 2010-06-18 12:42

Vet du något om hur många som faktiskt läser ditt nyhetsbrev? Är det bra kvalitet på e-postadresserna, alltså många som öppnar dem och hårt nischad målgrupp så har du mer pengar där än du tror.

Först och främst, vill du ha vanliga annonser i nyhetsbrev så är det textlänkar som gäller. Inget annat...

Ta sedan kontakt med några företag som säljer produkter som dina läsare vill ha. Alla små och medelstora företag skulle hoppa av glädje om du istället för en fast kostnad vill ha en del av kakan per försäljning. De behöver inte ha affilprogram, en tracking tar inte många minuter att knappa ihop för ditt utskick.

Budgetresande 2010-06-18 12:52

Mina förslag:
Gör opt-in för den där gratis e-boken mer synlig. Det är inte säkert att man ser den om man är inne på din sida och letar efter något specifikt i texten. Många av dina besökare är bara där och skummar lite.

Kolla upp i Google Analytics vilka dina sidor med flest besökare är. Lägg in en stor opt-in med bild på e-boken över själva artikeln.

magiana 2010-06-18 13:15

Jo, jag vet hur många som öppnar nyhetsbrevet, åtminstone dem som får nyhetsbrevet i html. Däremot kan jag ju inte veta hur många av dem som blockerar bilder så någon exakt statistik har jag inte.

Jag tycker ju att andelen som öppnar nyhetsbrevet borde vara högre. Just nu ligger det på mellan 35-40 %. Jag rensar kontinuerligt ut adresser som studsar. En e-postadress som studsar 3 gånger på raken åker ut.

Borde jag kanske skicka ut nyhetsbrevet oftare? Just nu blir det ca 1 gång per månad. Nyhetsbrevet innehåller ett litet personligt intro, info om vad som är nytt på hemsidan plus en kortare artikel. Jag har tidigare ansett att jag åtminstone behöver kunna presentera 2 nya artiklar i nyhetsbrevet innan jag skriver ett nyhetsbrev, men jag kanske måste omvärderar det. Det kanske räcker med 1. (Det tar en jäkla tid för mig innan jag fått ihop en ny artikel.)

Hur gör jag en tracking? Jo, klick kan jag ju räkna men hur ska jag vet om folk faktiskt handlar något? (Programmera kan jag inte, bara installera färdiga script.)

Tack för tipset om e-boken!

Conny Westh 2010-06-18 13:44

En läsfrekvens på 35-40 procent är bra så den kan du vara nöjd med. Att skicka nyhetsbrev oftare än en gång per månad kommer bara att sänka läsintresset och du riskerar att bli markerad som spammare.

Mitt tips är att du skriver bättre texter i stället.

Var mer personlig och bidra med mer som gör att läsaren uppfattar dig som unik och ge läsaren information som verkligen knyter an till läsaren. De ska uppleva sig som unika.

Blomsterpassion 2010-06-18 16:09

Hej Magiana,

Jag pysslar oxå med blommor. Tycker du har en fin och informativ sida.

Med ditt domännamn kunde det ju vara käckt att sälja fröpåsar, perfekt att packa i platta kuvert. Måste ju vara lätt att lagerhålla själv.

Själv har jag funderat på, om jag hade tid, skapa samarbete med någon fysisk lokal butik som säljer relaterade "design och trädgårdsprodukter" eller liknande. (Små lokala butiker har inte alltid tid att driva egna sajter, och har ofta för mycket varor i lagret) Man lägger upp en shopp med deras (redan inköpta) varor och marknadsför shoppen och varorna, när en vara säljs får butiken packa och skicka den. Ni gör ett eget avtal om provision, butiken får acceptera att avstå en rejäl del av vinsten, men får ökad omsättningshastighet på lagret i gengäld.

Håller med, det finns inte många affiliateprogram i denna branschen, men å andra sidan handlar det om levande varor, så det är kanske inte så konstigt. Så därför kanske man skall skapa en egen butik, som du redan tänkt. Lycka till magiana!

magiana 2010-06-22 10:59

Tack för alla tips och tack för berömmet. Nu har jag en del ideér att spinna vidare på. Det finns ju en del frågetecken som fortfarande måste rätas ut för att kunna genomföra en del ideér, men det löser sig nog.

Gustav 2010-06-22 18:29

Jag är långt ifrån någon expert på e-postmarknadsföring. Men spontant kan jag tycka att man borde skicka nyhetsbrev då man har något nytt att berätta och inte utifrån kalenderns dagar och månader. Så jag tror inte att du ska fokusera på att skicka nyhetsbrev oftare bara för sakens skull.

Angående inkomsten per besökare, så ger fysiska produkter och tjänster en helt annan avkastning per besökare, än vad reklamfinansierade verksamheter gör (grovt generaliserat). Å andra sidan blir det betydligt mer arbete vid sidan om, förutom att bara sköta webbsidan. Att sälja fysiska varor innebär alltså att du kommer att öka inkomsten per besökare, men inte nödvändigtvis att du kommer att få bättre betalt för din egen tid.

Jag tror ändå att vill du tjäna pengar, så borde du sälja det du skriver om. Om du sedan gör det bäst själv, eller via dropshipping blir en annan fråga, som det inte går att ge några generella svar på.

Utöver det så kan du alltid jobba med det vanliga pillet. Dvs gör så att dina adwordsannonser och sidans länkar har samma färg och tjocklek. Placera adwordsannonserna så att de ser ut som integrerade delar av en meny, osv. Det kommer att ge mer klirr i din kassa, men inte nödvändigtvis ge gladare annonsörer.

Sist, men inte minst, så hade jag plockat bort Copyscape ikonen. Eller i alla fall gett den en betydligt mindre central placering. Du bör helt enkelt byta ut den mot en rosa reklambanner för någonting passande istället. Den ser helt oemotståndlig ut för en besökare att klicka på och är det absolut första man ser när man kommer in på sidan. Den totalt dominerar ögats uppmärksamhet.

magiana 2010-06-22 23:23

Tack för synpunkterna!

Det som jag upplevt som lite märkligt är att jag för något år sedan hade bra klickfrekvens på googleannonserna men sedan började det sjunka utan synbar anledning. Jag hade inte ändrat något. Sedan har jag ändrat lite och lyckats höja klickfrekvensen, men det är ändå långt ifrån vad jag hade förut. Jag får fortsätta jobba med det...

Vad gäller Copyscapebannern så kan jag ta bort den från första sidan för där behövs den inte, men vill nog låta den sitta kvar på de andra sidorna. Jag tycker nämligen att det är riktigt surt när någon snor hela artiklar för mig, t.o.m. med mina bilder. Copyright-notisen längst ner respekteras inte. Folk vet inte vad copyright är och tror att det är okej att stjäla material om de länkar, men jag hoppas att de fattar att de inte kan sno mitt material när de ser copyscapebannern. Jag får väl ta och sätta en klickräknare på bannern för att se hur mycket folk som klickar sig ut den vägen. En vit färg kanske skulle göra den mindre klickvänlig.

Är det någon annan som har synpunkter på bannern?

Blomsterpassion 2010-06-23 00:37

Jag har ingen direkt åsikt om din Copyscapebanner, men den fångar liksom uppmärksamheten, kanske för att det inte händer något under den. Det är bara en tom yta.

Nu tänker jag vara lite brutal. Tycker du har en fin sida. Men för att vara en sida om att odla blommor, så har du väldigt få bilder på blommor.

På förstasidan har du bara bildelement i annonserna, och det tycker jag är synd. Som jag ser det, har du gott om plats att lägga in någon säsongsbild under din välkomstext, som skapar känsla. Älskar man blommor så älskar man blomsterbilder också.

Det finns en grundläggande och enkel retorisk modell (från dom gamla grekerna) som man kan använda sig av när man skapar exempelvis tal, säljargument, kommunikationsplattformar, tom. hela webbsidor, eller vad som helst där man vill få fram sitt budskap effektivt.

Man bör försöka få med argument som uppfyller kriterierna ETHOS PATHOS LOGOS
(Nej, det är inte namn på musketörer ;-)

Personligen tycker jag att du har allt på din sajt utom just pathos:

Ethos: Vem är man, vad erbjuder man, vad står man för. (din välkomsttext)

Pathos: Vilka känslor vill du att kunden skall känna? (bilder som skapar upplevelser)

Logos: På vilket sätt är erbjudandet logiskt för kunden. Vilken nytta får man. (dina artiklar)

Det var bara några tankar, som du kanske kan ha användning av.

Blomsterfrämjandet.se har bilder man kan använda gratis i samband med relevanta artiklar eller notiser, om man listar sig som bloggare eller skribent, och är noga med att uppge källa.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson