WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Serversidans teknologier (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   Uppgradera OS på vps. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1049417)

xciso 2011-08-07 13:08

Uppgradera OS på vps.
 
Hej.
Jag har en vps med Debian Etch (tror det är 4.0), som rullar, och har gjort det i ca 2-3år.

Funderar nu på om det är viktigt att uppgradera debian till senaste 6.0.
Det jag har på vpsen är främst en webshop, och den byggs om från grunden just nu, så nertider behöver jag inte tänka på.

Räcker det med att köra något script för att uppgradera allt, eller är det bättre att "formatera" vpsen, och installera in allt på nytt?

Stort tack på förhand!

abergman 2011-08-07 13:20

Citat:

Ursprungligen postat av xciso (Inlägg 20413692)
Hej.
Jag har en vps med Debian Etch (tror det är 4.0), som rullar, och har gjort det i ca 2-3år.

Funderar nu på om det är viktigt att uppgradera debian till senaste 6.0.
Det jag har på vpsen är främst en webshop, och den byggs om från grunden just nu, så nertider behöver jag inte tänka på.

Räcker det med att köra något script för att uppgradera allt, eller är det bättre att "formatera" vpsen, och installera in allt på nytt?

Stort tack på förhand!

Såklart så är det aldrig fel att uppgradera till senaste version, förutsatt att man inte kör specialmjukvara som kräver en viss version av ett bibliotek eller liknande.

I ditt fall hade jag kört om maskinen från början, även om en update från 4.0 till 6.0 är möjlig så är det alltid en bättre idé att utgå från en ny maskin.

AndreasS 2011-08-07 13:45

Citat:

Ursprungligen postat av abergman (Inlägg 20413696)
Såklart så är det aldrig fel att uppgradera till senaste version, förutsatt att man inte kör specialmjukvara som kräver en viss version av ett bibliotek eller liknande.

I ditt fall hade jag kört om maskinen från början, även om en update från 4.0 till 6.0 är möjlig så är det alltid en bättre idé att utgå från en ny maskin.

Jag måste +1'a denna. Det SKA gå bra att uppgradera mellan releaser, men det kan bli små issues om man gjort lite för mycket eget så att köra om från noll kan vara den bästa lösningen.

Magnus_A 2011-08-07 22:59

Installera nytt på en annan vps hos samma leverantör, och flytta över allting. När allt fungerar som det ska så byter du bara ip-nummer så blir det ingen nertid.

Bjorne 2011-08-08 12:26

Har man ett openvz-vps som de flesta har, kan man bara uppgradera userland och inte kärnan. Det innebär ofta att man råkar ut för problem i och med att en uppgradering gör att linuxversionen blir äldre än vad övriga systemet är tänkt att jobba mot. Självklart går det att fixa, men räkna med en del strul.

xciso 2011-08-08 19:53

Tack för tipsen grabbar.
Det får bli en "formatering", och in med senaste debian disten.
Jag var i kontakt med min leverantör om en annan sak och de rekommenderade mig att uppgradera min vps till cloud vps.

Vad är det för skillnad på gammal vanlig vps mot cloud vps?

Magnus_A 2011-08-08 21:33

Cloud vps är mer redundant mot hårdvarufel och är enklare att ändra konfigurationen på och skala upp eller ner.
Nackdelar är att det är en mer komplex miljö vilket ställer större krav på ditt webhotell. Som kund behöver man inte bry sig.

poller 2011-08-10 07:34

Cloud-stämpeln är inte klart definierad och används väldigt frikostigt. Den enda skillnaden mot en "vanlig" VPS som verkar vara genomgående är att man betalar per timme för en Cloud-server medans det vanligtvis tillämpas månads/kvartal/års-fakturering för en vanlig VPS.

Lita inte på att en Cloud-VPS ska vara enklare eller stabilare, många gånger är det precis tvärt om.

Westman 2011-08-10 09:30

Citat:

Ursprungligen postat av poller (Inlägg 20414039)
Cloud-stämpeln är inte klart definierad och används väldigt frikostigt. Den enda skillnaden mot en "vanlig" VPS som verkar vara genomgående är att man betalar per timme för en Cloud-server medans det vanligtvis tillämpas månads/kvartal/års-fakturering för en vanlig VPS.

Lita inte på att en Cloud-VPS ska vara enklare eller stabilare, många gånger är det precis tvärt om.

Instämmer till fullo.

emilv 2011-08-10 10:47

Att uppgradera direkt från Etch till Squeeze är inget jag rekommenderar. Nu verkar du redan bestämt dig för en ominstallation, men skulle du ändå vilja gå uppgraderingsvägen så bör du överväga att uppgradera till Lenny först och se till att allt fungerar innan du går vidare till Squeeze. Uppgraderingarna mellan två på varandra följande stabila utgåvor ska ha blivit ordentligt testade och har för mig fungerat felfritt ända sedan 3.0 Woody. Men det är en hel del som förändras mellan varje utgåva (till exempel pakethanteringssystemet, centrala C-bibliotek och liknande) så ett steg i taget är att rekommendera.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson