WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Adsense - Är det borkastat med tid och pengar i Sverige? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1069986)

Skrivnisse 2019-03-27 09:29

Adsense - Är det borkastat med tid och pengar i Sverige?
 
Hej alla,

Jag har länge varit nyfiken på att lansera en sida vars huvudsyfte skulle vara Adsense. Då jag har ett par affiliate-sidor som drar in pengar, så vill jag bredda ut mina inkomstkällor.

Min fråga är om det ens är värt att satsa på Adsense idag? Då åsyftar jag svenska webbsidor.

Jag vet att det handlar om CPC och mycket trafik, så jag är inte grön vad gäller det teoretiska. Jag frågar alltså inte hur modellen fungerar - utan om den fungerar.

Jag har implementerat Adsense på en av mina generella bloggsidor (hälsa, mode, personlig utveckling) och jag får ett par klick per dag, men provisionen är oerhört låg.

När jag tittar runt på forum så verkar många tycka att Adsense-tåget har passerat för länge sen. På Webmaster-forum rapporterar folk att deras intäkter är det lägsta på 10 år, trots att deras trafik har ökat. Många verkar överge Adsense och testar andra program istället, alternativt fokuserar mer på affiliate.

Att affiliate allt som oftast är mer lönsamt, förstår jag. Men är det bortkastat med tid och pengar på att skapa en ny sida med inriktning på Adsense i Sverige?

Vad har ni för erfarenheter och tankar?

Tack på förhand.

Skrivnisse 2019-03-27 09:51

Det som jag tror talar mot svenska webbsidor och Adsense idag är:

- Inte så mycket trafik, eftersom Sverige är ett litet land
- Färre företag som annonserar - mindre intäkter för oss
- Fler användare har adblockers än tidigare

Jag har sett en stor sida inom finanssektorn i Sverige, som har Adsense, och deras intäkter var överraskande låga. De rankar högt för nyckelord som jag hade gissat skulle ge oerhört bra utdelning via Adsense.

Empiriska studier och anekdoter välkomnas :-)

Thomas 2019-03-27 09:52

Jag skulle vilja hävda att det är bortkastad tid att bygga en sida bara för adsense idag. Skall man starta en sida 2019 och få sökmotortrafik måste man göra en rejäl inverkar i vad som finns online. Så mej veterligen finns bara en väg, unikt kvalitetsinnehåll som användaren uppskattar. Efter det får man jobba med att få länkar till sidan.

När man skapat ovanstående så tror jag adsense kommer kännas långt bort och att det finns bättre alternativ.

Skrivnisse 2019-03-27 11:18

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas (Inlägg 20528719)
Jag skulle vilja hävda att det är bortkastad tid att bygga en sida bara för adsense idag. Skall man starta en sida 2019 och få sökmotortrafik måste man göra en rejäl inverkar i vad som finns online. Så mej veterligen finns bara en väg, unikt kvalitetsinnehåll som användaren uppskattar. Efter det får man jobba med att få länkar till sidan.

När man skapat ovanstående så tror jag adsense kommer kännas långt bort och att det finns bättre alternativ.

Tack för din input. Det lutar helt klart åt att skippa idén om Adsense.

Kackalorum 2019-03-27 12:53

Jag har adsence på en av mina sidor av enda anledningen att ajg inbillat mig att den rankar något bättre då.

yakuzaemme 2019-03-27 14:29

Beror på hur mycket trafik du driver. Är det ett par hundra besökare per dag - nja, skippa det.

Det blir finfina pengar med 5k+ unika per dag, men samtidigt krävs ju rätt mycket jobb för att nå det antalet.

Thomas 2019-03-27 22:29

Citat:

Ursprungligen postat av yakuzaemme (Inlägg 20528735)
Det blir finfina pengar med 5k+ unika per dag.

Har man bara hyffsad affärsutveckling hittar man alternativ som dubblar pengarna via affiliate osv eller?

SvanteH 2019-03-28 11:16

Det beror på skulle jag vilja säga. För min hemsida står runt 15% av inkomsten genom AdSense. Det har fungerat bra för de sidorna som inte är tänkte för affiliatemarknadsföring men hade aldrig satsat på att få in en större del av kakan genom ads.

Skrivnisse 2019-03-28 20:45

Tack för all feedback!

makaflOw 2019-03-30 13:36

Vi kör Adsense på våra sajter, men det är enbart en del av våra intäkter samtidigt som den är viktig. Men vi har även miljontals sidvisningar varje månad, skulle garanterat gå att tredubbla inkomsterna med andra intäktskällor - men det skulle även innebära tre gånger mer jobb. Men på sikt kommer vi nog överge Adsense för andra alternativ.

Såklart att det kan vara värt det.. Men sedan finns det betydligt bättre sätt att tjäna pengar på online idag än Adsense. Jag vill inte avråda dig från Adsense men däremot skulle jag hellre råda dig att kika på någonting annat som garanterat kommer ge bättre betalt än Adsense - för jag antar att vi alla här vill tjäna mer pengar än bara några tusenlappar..


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson