WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Hög ping med Bredbandsbolaget (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1063319)

dannelito 2014-11-04 22:09

Hög ping med Bredbandsbolaget
 
1 bifogad(e) fil(er)
Har fiber från Bredbandsbolaget och brukar normalt få 3 ms svarstid mot ns1.bredband.com som finns i deras eget nät. Men har på senaste tiden lagt märke till att pingen ofta ligger över 60 ms under några timmar på kvällarna. Antar att det är då som det är som störst belastning i deras nät och att kapaciteten inte räcker till.

Jag kommer att avsluta mitt abonnemang hos dem om detta inte åtgärdas snarast. Skriver här mest för att jag är nyfiken på hur utbrett problemet är. Jag vet så mycket att flera personer som bor i samma stad som mig - Uppsala - även de får höga svarstider i BBBs nät på kvällarna.

Du som har BBB via fiber, var bor du och hur funkar uppkopplingen för dig på kvällstid? Testa gärna med gratisversionen av http://www.pingplotter.com

KristianE 2014-11-05 06:04

Citat:

Ursprungligen postat av dannelito (Inlägg 20501515)
Har fiber från Bredbandsbolaget och brukar normalt få 3 ms svarstid mot ns1.bredband.com som finns i deras eget nät. Men har på senaste tiden lagt märke till att pingen ofta ligger över 60 ms under några timmar på kvällarna. Antar att det är då som det är som störst belastning i deras nät och att kapaciteten inte räcker till.

Jag kommer att avsluta mitt abonnemang hos dem om detta inte åtgärdas snarast. Skriver här mest för att jag är nyfiken på hur utbrett problemet är. Jag vet så mycket att flera personer som bor i samma stad som mig - Uppsala - även de får höga svarstider i BBBs nät på kvällarna.

Du som har BBB via fiber, var bor du och hur funkar uppkopplingen för dig på kvällstid? Testa gärna med gratisversionen av http://www.pingplotter.com


Det ser ju verkligen ut som hela nätet är överbelastat. Men bara för att utesluta deras DNS kan du ju testa att köra Googles DNS:er. Så har du i alla fall något att hävda när du talar med supporten.

BarateaU 2014-11-05 07:02

Har noterat lite glitchar senaste veckorna också. Tidigare har jag varken haft avbrott eller dålig ping.

dannelito 2014-11-06 11:10

Har fått svar från supporten nu. Undrar bara hur lång tid det kommer ta att fixa, ska man vänta eller byta leverantör direkt, det är frågan.

Citat:

Hejsan Daniel!

Har kollat lite närmare på din felanmälan, och precis som du säger så stiger pingen redan inom vårat
nät, jag har pratat med vår networks som konfimerar att vi har en 10gigslänk som går fullt mot den distributionsrouter som din switch går emot, speciellt som du även skriver sker detta då nätet används som mest dvs kvällar och helger.

Detta är ett större fel och är givetvis någonting som kommer att åtgärdas, tyvärr har jag ingen beräknad klartid på detta, jag kommer binda ditt ärende till ett så kallat moderärende så du kan få löpande uppdatering om när det ska vara åtgärdat, har du vidare funderingar ring gärna in till vår support då framöver kommer dina mail hamna till detta ärende som ligger under den större driftstörningen.

mvh

Jari **********
2ndline Support
Bredbandsbolaget

nim 2014-11-06 13:12

Drabbas du av att det är hög ping? Dvs, förlorar du hastighet generellt?

Om du vill byta leverantör, så byt leverantör. Det är väl inget du behöver någons godkännande härifrån för att göra?

dannelito 2014-11-06 13:25

Citat:

Ursprungligen postat av nim (Inlägg 20501628)
Drabbas du av att det är hög ping? Dvs, förlorar du hastighet generellt?

Hittills har det mest påverkat FPS-spel och live streaming.

Citat:

Om du vill byta leverantör, så byt leverantör. Det är väl inget du behöver någons godkännande härifrån för att göra?
Jag kan inte se att jag bett om något godkännande? Snarare så att det kan sitta folk här med djup kunskap på området samt kanske t o m en insider som kan ge en hint om hur lång tid sånt här kan ta att få ordning på. Skulle isåfall underlätta mitt beslut om att vänta kvar eller byta ISP.

ANttila 2014-11-06 13:38

Citat:

Ursprungligen postat av dannelito (Inlägg 20501632)
Hittills har det mest påverkat FPS-spel och live streaming.

Bredbandsbolaget har (för mig) alltid haft högst ping ut till Europa, mer specifikt danmark och tyskland. Där BBB ofta ligger på 10-20ms högre än andra leverantörer. Kan rekommendera att byta om du använder internet mest för FPS och streaming.

dannelito 2014-11-06 13:48

Citat:

Ursprungligen postat av ANttila (Inlägg 20501635)
Bredbandsbolaget har (för mig) alltid haft högst ping ut till Europa, mer specifikt danmark och tyskland. Där BBB ofta ligger på 10-20ms högre än andra leverantörer. Kan rekommendera att byta om du använder internet mest för FPS och streaming.

Tack för tipset! Mitt enda vettiga(?) alternativ är Comhem via koax och det känns lite osäkert att teckna 12 mån med dem. Vet ju inte hur stabilt deras nät är, kanske blir som att komma ur askan till elden. På längre sikt ska jag försöka få styrelsen i vår BRF att ansluta vårt fastighetsnät (LAN) till ett öppet nät där vi kan välja mellan olika leverantörer istället för att som i dagsläget endast ha Bredbandsbolaget.

jayzee 2014-11-06 15:24

Citat:

Ursprungligen postat av dannelito (Inlägg 20501632)
Jag kan inte se att jag bett om något godkännande? Snarare så att det kan sitta folk här med djup kunskap på området samt kanske t o m en insider som kan ge en hint om hur lång tid sånt här kan ta att få ordning på. Skulle isåfall underlätta mitt beslut om att vänta kvar eller byta ISP.

Utav min egen erfarenhet av ISP och deras åtgärdsrutiner gör jag en kvalificerad gissning på ca. 3 månader.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson