WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Avancerad VPS guide (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=26993)

Adam N 2008-02-08 09:25

Jag har kollat runt på olika webbhotell vilka som erbjuder VPS (Virtual Privat Server) och har börjat sammanställa det i ett Excel-dokument. Det är för tillfället begränsat till svenska webbhotell med stöd för Linux och 128-256 MB minne (512 för de som inte har stöd för 128-256). Kan förstås ändra detta om det finns intresse.

De jag hittills har med är: GleSYS, Glidecom, Proinet, PatrikWeb, Sereka.net, ServerConnect och Space2u. Hade även tänkt ta med ipeer och strongbox, men kommer inte åt deras sidor för tillfället (kanske har att göra med att jag sitter på ett internet-café i Thailand). Kom gärna med förslag på fler jag kan ta med.

De egenskaper jag har med är:

Minne (MB)
Disk (GB)
Bandbredd (Mbit/s) - (relevant? inte många som anger detta)
Trafik (GB/mån)
Avtalstid (månader)
Backup (Ja/Nej/Tillval)
Avgift per månad (kr)
Startavgift (kr)
Totalt första året (kr)

Vilka mer egenskaper är intressanta (processor, burst, root-access, brandvägg, OS, antal IP-adresser, serverplacering, support/jour/drift, UPS, statistik, DNS/domäner, annat...)?

Har alla VPS möjlighet till SSL eller ska man ta med det också som en egenskap?

Bör man ha med både avtalstid och uppsägningstid?

Finns det någon sådan här guide redan någonstans? Om inte så vill jag ha tips på var jag kan publicera detta. Då menar jag förstås inte att lägga upp Excel-dokumentet utan att föra över data till någon webblösning som kontinuerligt kan uppdateras av flera personer. Gärna något i stil med prisjakt.se, men riktigt så avancerat behöver det ju inte vara till att börja med.

Tack på förhand för tips och synpunkter.

Adam N 2008-02-12 04:56

4 bifogad(e) fil(er)
Verkar inte vara något större intresse för detta, men det vore kul om någon kunde svara på någon av mina frågor ovan.

Så här ser listan ut för tillfället:

HenrikAI 2008-02-12 08:49

Bra början. Jag skulle åtminstone vilja ha med:

* Processor och antalet kunder per burk.
* UPS ja/nej
* DNS, antal domäner
* Vilka operativsystem som erbjuds
* Antal IP-adresser
* Om det går att starta om VPS:en via webbinterface eller liknande (kanske man kan hos alla?)

Där backup är tillval skulle jag vilja se vad det kostar.

Alla VPS:er bör man kunna köra SSL på ja.

Tobab 2008-02-12 09:16

Om det ingår någon typ av kontrollpanel kanske också är intressant.

SajtXL 2008-02-12 10:30

En bra start... du bör lägga till FSdata till din lista, http://www.fsdata.se/server/vps.php
Raidat system, JA/NEJ
Vilken softvara som används för virtualisering, OpenVZ/Xen/Virtuozzo

Magnus_A 2008-02-12 11:25

Vad extra minne/lagring kostar.

KPK 2008-02-12 21:03

Jag skulle också uppskatta om det fanns lite information kring vad respektive specifika egentligen räcker till. Givetvis kan man inte driva det där hur långt som helst, men det borde räcka med några scenarior för att verkligen ge konsumentinformation av värde.

wwww 2008-02-13 11:11

Håller med KPK; jag är tex intresserad av hur många samtidiga web-platser (under vissa "normala" antaganden om komplexitet, användare, trafik, lagring etc) man i praktiken kan köra på resp VPS?

Inser att det inte går att få några exakta svar men någon slags bedömda riktvärden vore väldigt värdefullt!

KPK 2008-02-13 12:27

Jag tycker som wwww. :)

För oss kunder ger detta en värdefull information om vad vi kan förvänta oss. Det underlättar valet mellan olika VPS alternativ och mellan VPS och andra lösningar.

För leverantören så bör en sådan rättfram information innebära att man dels reducerar risken att få missnöjda kunder pga. diskrepansen mellan olika förväntningar, dels kanske slipper massa tidsödande supportärenden kring varför VPS kontot inte mäktar med så mycket som man hade trott.

Det är ju lite missvisande att bara hävda att VPS är som en riktig server.

Ytterligare en punkt (som jag dock inte tror att leverantörerna kommer att gå med på) är ju att ange hur många VPS-konton som egentligen delar på en maskin/uppkoppling.

obe 2008-02-13 12:38

En lista med de största utländska aktörerna som jämförelse vore trevligt.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson