WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Hur tänker Microsoft? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=32586)

digi 2008-10-15 14:44

Haha, fick precis det bästa meddelandet någonsin :D

Installerade precis .NET framework 3.5 på en webbserver.
När filen på 55mb var nerladdad stod det "Download complete. You can now disconnect from the internet".

Första tanken var: finns det folk som sitter och laddar hem 55mb .net-setup på modem?
Andra tanken var: finns det folk som kör webbserver på modem?
Tredje tanken var: finns det folk som alltid inaktiverar sin nätverksanslutning när de inte använder den?

Vad gissar ni på? :P

Jimpsson 2008-10-15 14:55

Du kanske valde att du hade modem innan i den där dropdownmenyn, för man brukar få fylla vilken uppkoppling man har innan man kan ladda ner filer.

Innocast 2008-10-15 14:55

Kanske har något med att göra att man bör avbryta anslutningen medan man installerar uppdateringar pga någon säkerhetsrisk? :)

StefanBergfeldt 2008-10-15 14:59

Första tanken: Självklart kan man ladda hem det med modem.
Andra tanken: Nej, men Microsoft vet ju inte att du kör en Webbserver
Tredje tanken: Ja absolut. Hört talas om modemkapning?

digi 2008-10-15 15:00

Ah, tror Rokkan kan vara inne på rätt spår där, glömde såklart att ändra detta. Det förklarar ju saken, då var det inte lika kul längre :(

Anders Larsson 2008-10-15 15:52

Jag tror det beror på att du inte läste instruktionerna. Det står klart och tydligt att man ska avaktivera sin internetanslutning under installationsprocessen, eftersom det undet själva installationen är vidöppet för attacker mot din dator.

crazzy 2008-10-15 16:00

Citat:

Originally posted by Anders Larsson@Oct 15 2008, 15:52
Jag tror det beror på att du inte läste instruktionerna. Det står klart och tydligt att man ska avaktivera sin internetanslutning under installationsprocessen, eftersom det undet själva installationen är vidöppet för attacker mot din dator.

Men om servern står remote då? Hur fan installerar men nåt remote utan uppkoppling?

eliasson 2008-10-15 16:14

Citat:

Ursprungligen postat av crazzy
Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson
Jag tror det beror på att du inte läste instruktionerna. Det står klart och tydligt att man ska avaktivera sin internetanslutning under installationsprocessen, eftersom det undet själva installationen är vidöppet för attacker mot din dator.

Men om servern står remote då? Hur fan installerar men nåt remote utan uppkoppling?

Fjärrstyrningkort.

nomicon 2008-10-15 22:09

Citat:

Originally posted by Anders Larsson@Oct 15 2008, 15:52
Jag tror det beror på att du inte läste instruktionerna. Det står klart och tydligt att man ska avaktivera sin internetanslutning under installationsprocessen, eftersom det undet själva installationen är vidöppet för attacker mot din dator.

Därför befattar man sig inte med OS som blir helt vidöppet för attacker för att man installerar ett program/uppgradering, det är ju för fasiken helt befängt!!

Alex 2008-10-15 22:28

Detta är ju egentligen helt offtopic. Kom på det när jag såg att StefanBergfeldt sa att Microsoft inte känner till att man kör burken som en webbserver. Något som iofs är helt sant. Men(!!) nått intressant jag hittade häromdagen när jag grävde lite var att Windows xp har både TabletPC och MediaCenter grafik i sig från början.

Allt du behöver göra för att Windows skall kännas igen som TabletPC eller MediaCenter (om man drar ner PowerToys för TabletPC tex, så måste man ha en tabletpc-installation för att kunna installera (om man inte packar upp installern med något annat program)) är att först,

öppna regedit och navigera till HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\WPA

Där i bör ni ha en mapp (key) som heter MediaCenter. Kika i den. Där i bör det ligga ett Dword som heter "Installed" som har värdet "0".

Sätt detta värde till "1" och datorn känns igen som en MediaCenter.

Vill du ha en TabletPC så skapar du en ny key i WPA som heter just "TabletPC" och i den lägger du ett Dword som heter "Installed" som har värdet "1".

Vill ni inte ha MediaCenter eller TabletPC så ändrar ni bara tillbaka till 0.

Helt offtopic som sagt, men mycket roligt.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson