WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Skatt på domänförsäljning! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=19977)

ToBad 2007-03-14 15:16

Ska sälja en domän till en privatperson för över 10.000 kronor.
Inte moste man betala sociala avgifter mm för detta då det inte är betalning för arbete?

design.se 2007-03-14 15:53

Läste att man bara betalar skatt på allt överstigande 50 000 kr vid en domännamnsförsäljning om det är en engångsförseelse från säljaren och inte en regelbunden verksamhet. Sociala avgifter behöver du definitivt inte betala.

digiArt 2007-03-14 16:10

Är du företagare?
Du fakturerar som vanligt, moms tillkommer naturligtvis.

Är du inte företagare?
Inkomst av hobbyverksamhet i deklaration. (Någon bättre vetande får rätta mig här om jag har fel).

Den du säljer till utför faktiskt inget arbete åt dig för detta. Du tänker "åt fel håll".

klein 2007-03-14 17:01

Kör det via utländska kanaler, så slipper du betala skatter. Ett tips skaffa ett bankkonto i österrike, dom har stenhård banksektress, där ser inte pappa staten dina pengar.

Bästa att göra någon enkel bokförening , då kan du även ta kvitta kostnader emot vinst. Dvs tjänar du 10.000:- , och så köper du en dator för 10.000:- , då är du -/+.

Tro inte att du behöver registrar dej någonstans, men hör med pappa staten, skattverket älskar ju att plåga folk.

rawson 2007-03-14 17:59

Om jag säljer min bil för 10.000 till någon måste jag betala skatt och sociala avgifter?

Edit: Jag var ironisk

guran 2007-03-14 21:09

Du skattar för kapitalinkomst vid försäljning av domän om du är privatperson. Det är som att sälja aktier.

Xamda 2007-03-14 21:35

Guran - vad grundar du det på?

Som företagare så gör man som DigiArt skrev - lägger på moms, redovisar som vanligt och vips så har du gjort rätt.

Som privatperson kan du för säkerhets skull ta upp det i din deklaration, men en enstaka försäljning av detta slag borde kunna jämställas med vilken annan försäljning av ägodelar du kan tänkas ha och det behöver du inte nödvändigtvis ta upp - det är inte skattepliktigt. Se dock upp så att du inte gör detta yrkesmässigt, då kan det bli jobbigt...

mellow 2007-03-15 02:27

Citat:

Som privatperson kan du för säkerhets skull ta upp det i din deklaration, men en enstaka försäljning av detta slag borde kunna jämställas med vilken annan försäljning av ägodelar du kan tänkas ha och det behöver du inte nödvändigtvis ta upp - det är inte skattepliktigt. Se dock upp så att du inte gör detta yrkesmässigt, då kan det bli jobbigt...
... såvida förtjänsten inte överstiger 50tkr, då måste du ta upp det i deklarationen samt skatta på pengarna över 50tkr.

klein 2007-03-15 09:16

Är det så att man få driva hobbyverksamhet för 3 basebelopp om året? ( Ungerfär 30 k sek )

ejick 2007-03-15 10:27

Är det inte bara vinstskatt? Köper du en domän för 40.000 och säljer för 50.000 är ju vinsten 10.000 och denna vinst borde beskattas som all annan vinst.

Samma sak borde då gäller om du gör en förlust vid domänförsäljningen, då ska du inte betala någon skatt?

Sen är det väl möjligt att kvitta en eller flera vinster mot en eller flera förluster?

Det kunde vara roligt att höra en argumentation för att domänförsäljning skulle var hobbyverksamhet. "Jag tycker det är himla roligt att söka efter lediga domäner, ibland lyckas jag sälja och då, ja, ingenting kan beskriva känslan"


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson