WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Vad kan man köpa på sitt företag (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=37284)

mindphaser 2009-06-07 16:41

Är det okej att köpa i princip det mesta på sitt företag om man driver en hemsida inom området? Var går egentligen gränsen annars?

Som exempel så antar jag att iaf inköp av en styck digitalkamera i syfte att ta bilder till sina hemsidor är okej. En dator, webbhotell, domäner samt bredband är väl också att anse utom tvivel okej.

Hur är det med resor om man driver reseguider?

TV-spel om man driver en/flera sajter om det ämnet?

Mobiltelefoner i testsyfte osv osv. Biobiljetter, DVD film, listan kan ju göras oändlig i princip.

Någon som har erfarenhet av detta?

Tänkte ringa skatteverket nästa vecka, men om ni har egna erfarenheter vore det kul att få ta del av dom.

/mvh Johan

BjörnJ 2009-06-07 16:49

Citat:

Originally posted by mindphaser@Jun 7 2009, 16:41
Hur är det med resor om man driver reseguider?

Jag läste om det i en annan tråd här för inte så länge sedan (kanske början av maj). Om man jobbar minst 6 timmar om dagen (själva restiden räknas visst också som "jobb") kan man räkna det helt och hållet som tjänsteresa, annars är det delvis semester och ska förmånsbeskattas, om jag förstod rätt. Man ska även skriva upp så detaljerat som möjligt vad man gör och när, så man kan visa att det är minst 6 timmar jobb per dag.

BjörnJ 2009-06-07 18:02

Citat:

Originally posted by mindphaser@Jun 7 2009, 16:41
En dator, webbhotell, domäner samt bredband är väl också att anse utom tvivel okej.

Bredband kan nog vara känsligt, om det är hem det handlar om, och det enda abonnemanget. Jag vet inte om man kanske kan ta det delvis på firman?

Om man har dubbla abonnemang (t.ex. mobilt och riktigt bredband) borde man nog kunna ta det ena på firman.

ztream 2009-06-07 18:20

Avdragsgilla kostnader ska krävas för intäkternas förvärvande. Allt som är en förmån för dig privat ska beskattas som detta också. Så enkelt är det.

rhuse 2009-06-07 18:27

Tolkning av ztreams utläggning: Kan du använda det privat kommer skatteverket vilja förmånsbeskatta. En bil måste t.ex. ha körlogg och helst stå otillgänglig utanför arbetstid för att det inte ska räknas som förmån för dig.

mindphaser 2009-06-07 18:38

Tack för svaren!

Så jag kan i princip inte köpa något på firman med ovan tolkning (utan förmånsbeskattning).

Anteckningsblock, pennor, skrivbord, stol, dator, webbhotell, mobil, bredband, kamera osv kan ju självklart användas privat också...ska bli kul att höra vad skatteverket svarar också.

ztream 2009-06-07 18:44

Har du kontoret i hemmet? Är det en enskild firma?

Pennor och block tror jag inte SKV bryr sig om men skrivbord stol, dator kan vara förmån. Du får helt enkelt ha en dedikerad "arbetsplats" för företaget.

Webbhotell är såklart lugnt om du jobbar med Internet.

Mobil är förmån om du inte har en privat eller om det inte är ett flatrate-abb (nytt för 09).

Bredband brukar de inte godkänna om du inte har ett privat också. Lösning är väl mobilt bredband och säga att man jobbar på resande fot.

Kamera går säkert om du kan motivera det.

mindphaser 2009-06-07 19:03

Jag jobbar hemifrån med enskild firma, sidoverksamhet (FA skatt) just nu.

Bäst är nog att höra med skatteverket inför varje inköp man funderar på då och hoppas man kan lita på deras svar.

/mvh Johan

BjörnJ 2009-06-07 19:23

Om du ringer till Skatteverket, så skriv gärna här vad de svarar.

Wojt 2009-06-07 19:40

Så länge du kan motivera avdrag så borde det vara lugnt med vissa undantag som bil etc.

Bedriver du verksamhet där du behöver fota så är det självklart att du behöver en kamera. Har du en tv-spelssajt där du skriver recensioner, nyheter eller köper/säljer/byter spel, så är det klart du kan köpa in sådant också.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson