WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Stoppa domänförbudsförslag från PTS (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1038034)

tartareandesire 2009-09-17 16:19

Stoppa domänförbudsförslag från PTS
 
Citat:

För fem år sedan misslyckades Handelsbanken att få .SE att avregistrera en domän. Därefter började de lobba, både hos media och myndigheter.

För tre veckor sedan lyckades de. PTS underrättade .SE-domänen om att nu ska alla se-domännamn innehållande B-A-N-K förprövas så att de inte kan sammanblandas med bankverksamhet.

.SE-domänen, ombudsföreningen och många andra har invänt att detta saknar lagstöd, att det är ineffektivt, att det drabbar tusentals domänägare, hundratals platser och individer med bank i namnet. Men det är inte det viktigaste.

Det viktigaste är att om ett företag tillåts få igenom detta så kommer fler förbud snart. Diskriminerande ord, varumärken, andra professioner, oönskade ord såsom warez, fildelning etc. Snart krävs en advokat för att registrera en domän.

Denna regel skulle bli den första i sitt slag i Västeuropa – men inte den sista.

1 oktober måste .SE-domänen svara PTS. Hjälp oss att få dem och politikerna att svara rätt.
Skriv under protestlistan: http://www.namnbank.se/

- det tar någon sekund, kan ha effekt i decennier

JLE 2009-09-17 16:21

Bra skrivet av Binero!

PerD 2009-09-17 16:29

Tar rätt många sekunder just nu. Verkar vara rätt många som är intresserade av att skriva under den där listan :)

kw_wasabi 2009-09-17 16:36

Svårt att skriva under, jag möts av:

Citat:

Forbidden

You don't have permission to access / on this server.

Additionally, a 403 Forbidden error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.

tartareandesire 2009-09-17 16:38

Samma här, fungerade alldeles nyss dock.

BjörnJ 2009-09-17 16:50

Nu fungerar det, men en aning långsamt. Listan verkar fyllas snabbt.

forngren 2009-09-17 16:53

Kul att se att listan fylls på snabbt! Och som internetsweden skriver:

Citat:

Det jag anser är smått ironiskt är dock att den svenska storbank som drabbats mest av phishingangrepp i Sverige är “Nordea” - som då alltså inte alls skulle omfattas av PTS förslag till “bankskydd”

johan1234 2009-09-17 17:21

Förhoppningsvis är PTS smarta nog och inse att detta inte är sättet att gå.

Kudos till Binero för smart PR-Jippo... som också kanske leder till något vettigt. Kul.

Kruger 2009-09-18 00:55

Vad kommer hända med de 1 933st registrerade .SE som redan nu innehåller b-a-n-k tro? omprövning?

Skall bli kul att se hur detta slutar :)

popjonas 2009-09-18 09:38

Hur lång tid efter att man slutat vara kund hos ett företag ska man acceptera att bli ta emot spam därifrån?

Internet Sweden 2009-09-18 10:48

Citat:

Ursprungligen postat av popjonas (Inlägg 20322558)
Hur lång tid efter att man slutat vara kund hos ett företag ska man acceptera att bli ta emot spam därifrån?

Skulle gissa att registrarer och webbhotell har lite olika syn på detta.
Bara för att man kanske gjort en registrartransfer av sin "sista"" domän ut från dem, så kan ju faktiskt användarkontot fortfarande vara aktivt och därmed anses som kund - av vissa, medan andra kanske eliminerar tomma konton ganska omgående.

Jag vet inte om det är i närheten av din fråga, men har erfarenheter av liknande synsätt av registrarer tidigare. Skulle detta inträffa så är det en aktiv uppsägning av "kontot" som är lösningen skulle jag tro.

popjonas 2009-09-18 12:37

Citat:

Ursprungligen postat av Kjette (Inlägg 20322570)
Om det gäller hos oss (Binero):

Du kan enkelt lägga till eller ta bort e-postadresser för prenumeration på vårt nyhetsbrev hos oss via vårt kundcenter:

1. Logga in på vår webbsida, http://www.binero.se/kundservice/loggain du behöver ditt kundnummer och lösenord.
2. Väl inloggad, klicka på "Nyhetsbrev” som finns under ”Mitt konto”.
3. Har du några epostadresser registrerade syns dessa i listan.

Där kan du ta bort allt, och då får du absolut inga fler mail från oss, eller så mailar du till vår support med ditt kundnummer så tar vi bort dig åt dig om du inte kan göra det själv.

Jag hade ett av era kampanj-gratiskonton under ett år för några år sedan, men avslutade detta för minst två år sedan för att inte behöva betala något, så jag har inget kundnummer hos binero (som jag känner till) och är inte på något sätt kund hos binero och har ingen lust att behöva göra något aktivt för att slippa spamutskick som det som kom igår.
Jag ser ingen som helst skillnad på det och de mail om körkortsfrågor, kokböcker och annat (och för den delen penisförlängningar eller bantningspiller) som dagligen fyller min spamlåda.

popjonas 2009-09-18 12:45

Jo förresten, det är klart jag ser skillnad på penis-spam och det som skickades igår, men min poäng är att ett företag som vill ses som seriöst, och som dessutom verkar i "internet-branschen" borde veta bättre än att skicka ut mail planlöst till alla mailadresser som de råkar ha tillgång till.

wiB 2009-09-18 13:16

Citat:

Ursprungligen postat av popjonas (Inlägg 20322586)
Jo förresten, det är klart jag ser skillnad på penis-spam och det som skickades igår, men min poäng är att ett företag som vill ses som seriöst, och som dessutom verkar i "internet-branschen" borde veta bättre än att skicka ut mail planlöst till alla mailadresser som de råkar ha tillgång till.

Tycker du verkar lite naiv nu. Det är säkert så att din e-postadress råkar ligga kvar i deras register av misstag. Så svårt är det inte att bara klicka "Delete" i mailprogrammet.

popjonas 2009-09-18 13:30

Citat:

Ursprungligen postat av wiB (Inlägg 20322591)
Tycker du verkar lite naiv nu. Det är säkert så att din e-postadress råkar ligga kvar i deras register av misstag. Så svårt är det inte att bara klicka "Delete" i mailprogrammet.

Nej, inte för ett enskilt mail. Men oönskade, obeställda mail från företag man inte är kund hos är spam oavsett om det gäller en politisk kampanj eller direkt försäljning. Som företag bör man ha koll på vilka som är ens kunder och vilka som inte är det. Jag tror inte för ett ögonblick att bara min mailadress ligger kvar i något register "av misstag".

mkj 2009-09-18 13:53

hur går det för spermabanken.se ?

tartareandesire 2009-09-18 15:28

Citat:

Ursprungligen postat av popjonas (Inlägg 20322586)
Jo förresten, det är klart jag ser skillnad på penis-spam och det som skickades igår, men min poäng är att ett företag som vill ses som seriöst, och som dessutom verkar i "internet-branschen" borde veta bättre än att skicka ut mail planlöst till alla mailadresser som de råkar ha tillgång till.

Det kanske kan vara så att Bineros verksamhet ligger inom ditt intresseområde? Då är det väl kanske inte så farligt om du råkar få ett mail eller två innan du orkar lyfta ett finger och avanmäla dig istället för att spy galla här. Du kan vara lugn, de vill nog inte ha dig som kund =)

popjonas 2009-09-18 15:38

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20322623)
Det kanske kan vara så att Bineros verksamhet ligger inom ditt intresseområde? Då är det väl kanske inte så farligt om du råkar få ett mail eller två innan du orkar lyfta ett finger och avanmäla dig istället för att spy galla här. Du kan vara lugn, de vill nog inte ha dig som kund =)

Jag erkänner att det kanske var lite överdrivet.
Jag håller däremot fast vid att det är spam och att företag som skickar spam förtjänar lite skit.

Tack Kjette förresten för att du tog bort mig.

Internet Sweden 2009-09-23 20:00

En av Sveriges absolut mest meriterade och kunniga inom domännamnsjuridik, Petter Rindforth, ger sin syn på PTS beslut - jag anser att det är mycket läsvärt - oavsett vilken åsikt man har i frågan:
http://www.namnbank.se/senaste-nytt/#9

Oskar Lindgren 2009-09-23 22:11

r.i.p tidbank.se

rocky 2009-09-28 14:39

Nu har PTS ändrat sig, http://www.idg.se/2.1085/1.255130/pt...-om-bankforbud

tartareandesire 2009-09-28 14:49

Det var väl ganska väntat. Tycker förslaget var oerhört korkat men samtidigt är det minst lika korkat att dra tillbaka förslaget enbart på grund av nämnda namninsamling. Förmodligen är det inte hela sanningen även om Binero sett till att få en hel del gratisreklam på detta vis... Lite fult kan man tycka.

EvaF 2009-09-28 17:39

PTS har inte pudlat enbart pga namninsamlingen, utan snarare pga det kompakta motstånd som kommit från många olika håll och förmedlats till dem på många olika sätt.

Xamda 2009-09-28 18:38

Som EvaF skriver, det finns nog beydligt mer än namninsamlingen bakom det ändrade beslutet, även om den givetvis påverkat.

Jag kan inte förstå varför det dskulle vara korkat att ändra ett korkat beslut... Det visar snarare på en förmåga att ta till sig kritik och att man lyssnar från PTS, även om man inte givit upp denna idé helt.

Internet Sweden 2009-09-28 19:39

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20323984)
Det var väl ganska väntat. Tycker förslaget var oerhört korkat men samtidigt är det minst lika korkat att dra tillbaka förslaget enbart på grund av nämnda namninsamling. Förmodligen är det inte hela sanningen även om Binero sett till att få en hel del gratisreklam på detta vis... Lite fult kan man tycka.

Jag har sett ett par kritiska inlägg som ditt till att det var Binero som startade namninsamlingen och även om jag inte vill kommentera dagens beslut av PTS, så har jag ingen förståelse för den kritiken mot att Binero engagerade sig på det sätt de gjort - eller var det så att någon annan planerade att göra samma sak - knappast!

Det är även min uppfattning att Binero skulle kunnat ha tagit betydligt fler "gratispoäng" än vad de gjorde kring naminsamlingen.

Jag tog bla själv emot ett nyhetsbrev från sajten som inte ens innehöll ordet "Binero" och anser att de lyckades balansera bra mellan vad som var nödvändigt som sajtinnehavare och initiativtagare och vad som var "onödigt mycket".

Sen "skulle det inte förvåna mig det minsta" om denna fråga bearbetats på väldigt många olika plan från lika många håll, varav namnbank.se starkt bidrog.

jonny 2009-09-28 20:12

PTS brukar fatta rätt vettiga beslut och föregående skrivelse i ärendet gjorde mig upprörd. Att de nu tagit sitt förnuft till fånga är bara positivt.

Internet Sweden 2009-09-29 22:45

Citat:

.SE svarar PTS: Spärr för ”bank” i domännamn är inte aktuellt.
Citat:

.SE:s svarsbrev till PTS var då redan förberett sedan en längre tid eftersom det i underrättelsen finns krav på svar före den 1 oktober.
http://www.iis.se/2009/09/29/se-svar...inte-aktuellt/

Citat:

.SE avser inte att följa PTS uppmaning i underrättelsen.
http://www.iis.se/docs/2009-09-28-II...svar-final.pdf


Citat:

"PTS agerade amatörmässigt"
http://www.idg.se/2.1085/1.255483/pt...-amatormassigt

tartareandesire 2009-09-30 09:56

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda (Inlägg 20324014)
Som EvaF skriver, det finns nog beydligt mer än namninsamlingen bakom det ändrade beslutet, även om den givetvis påverkat.

Jag kan inte förstå varför det dskulle vara korkat att ändra ett korkat beslut... Det visar snarare på en förmåga att ta till sig kritik och att man lyssnar från PTS, även om man inte givit upp denna idé helt.

Om man läser lite noggrannare så var det exakt det jag skrev. "Förmodligen är det inte hela sanningen".

johan1234 2009-09-30 14:50

När det gäller Bineros engagemang så är det klart att många "andra" webbhotell känner att det är mycket "Binero" och PR - och att där ligger anledningen mer så än att jobba för PTS ändrade beslut (även om bägge ligger dem varmt om hjärtat).

Själv kan jag bara reta mig på att jag själv inte kom på iden både för PR och den goda andan - för jag tycker det var skitsmart av Binero och de är attans duktiga på dessa saker - om jag ser det från ett PR och marknadsföringsperspektiv. Bara att säga grattis. Tycker till och med att jag ser en ökad volym av .se domäner som beställts hos Binero -jämfört med andra under denna lilla period. Tror det har helt med detta att göra.

Beslutet i sig kom absolut tack vare kompakt motstånd - inte bara namnbank och Binero.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson