WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Swemedia? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=11319)

hinken 2005-12-12 19:46

Min kompanjon har blivit kontaktad av några som säger att de ringer från Google och vill sälja sponsrade länkar. Först tänkte jag att det var konstigt att google själva uför aktiv försäljning men att det kanske ändå stämde

Sen fick jag se mejlet de hade skickat, där kan man knappt men endock se att det är ett företag som heter swemedia som skickat detta. Knappast att de "ringer från google"! Dessutom klagar de på att webbsidan ligger på plats 6 på google i organiska listan (väldigt konkurrensutsatt ord) o säger att det är kass och att han ska ha sp.länkar istället. Ibland undrar man vilka puckon som kan bedriva ftg?

Nu till min fråga, är det någon som vet vilka lurare swemedia är, de hette tidigare Svenska Guideförlagen HB?

xpat 2005-12-12 20:51

Har du någon mailadress?

Nikke Lindqvist 2005-12-14 00:47

svenskaguideforlagen.se skickade ett liknande erbjudande till en av mina kunder. Det gick egentligen mest ut på att de ville sälja AdWords.

Copytexten i säljbrevet var rent skrattretande och deras prislista var lite av ett dåligt skämt det med:

500 besökare 6 kr/klick
1000 besökare 5 kr/klick
2000 besökare 4 kr/klick
5000 besökare 3 kr/klick

Keywords i kundens segment ligger för närvarande på 23 cent om man vill ha förstapositionen, så om de lyckas få kunder på det måste det vara en rätt god affär...

hinken 2005-12-14 17:00

Citat:

Originally posted by xpat@Dec 12 2005, 21:51
Har du någon mailadress?
Till mig eller till swemedia som skickade mailet?

jollen666 2006-01-03 18:00

Ok blev oxå kontaktad av dom men det funkar ju verkligen, har anlitat dessa över 6 månader så det måste vara någon annan

Fredrik 2006-01-03 18:33

jo klart det funkar, men det är ju ordentliga överpriser de ligger inne med....varför betala så mycket extra när man lika gärna kan göra det själv

jollen666 2006-01-03 19:31

Har ju inte tid att sitta och hålla reda vilka sökord som ej fungerar m.m

Jag marknadsför mig på fler tjänster typ gula sidorna, lokal delen och där kan man ju spekulera om vad som är dyrt och vad man får för pengarna..

skratt aldrig mer...

Nobody 2006-01-03 21:08

Det finns mycket efterfrågan på den här typen av tjänster hos marknadsavdelningar och enskilda marknadschefer/marknadsansvariga, därav prissättningen. Därmed inte sagt att jag lägger någon värdering i den enskilda leverantörer som tas upp här.

Gustav 2006-01-03 22:33

Det finns ju företag som tar betalt för att registrera din url i olika sökmotorer. Totalt meningslöst. Men att folk tjänar pengar på andras okunskap är ingenting nytt och i de flesta fallen inte heller olagligt. Tycker bara synd om alla stackare som går på det. Säger de däremot att de ringer från Google så är det nog ett företag som man ska akta sig för, även om man är intresserad av "tjänsten" som de säljer.

Jag står listad som presskontakt på vår sida (egentligen sköter jag ju det mesta eftersom vi är ett litet handelsbolag). Ganska kul eftersom säljare brukar tro att det är öppet mål när de ringer. Man märker direkt om det är frågan om ett seriöst företag. Frågar de först efter vår webmaster så brukar de ha ett vettigt erbjudande. Försöker de sluta en deal med mig direkt så brukar det för det mesta vara frågan om lurendrejeri :) Det som förvånar mig är att det finns så många av den här typen av företag som du tog upp hinken.

swemedia 2006-03-02 07:47

jag jobbar på swemedia och google har anlitat oss till att sälja annonser på googles sökmotor, inget lurendrejeri, bara vanligt säljföretag.

innan ni snackar massa skit kan ni ta reda på fakta!! :P


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson