WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   "Microsoft glömde förnya sin domän, doh!" (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=681)

Marcus 2003-11-08 17:11

Har lite funderingar... måla upp det här scenariot..

Om det nu är så att Microsoft glömmer att underhålla registreringen av t.ex. domänen hotmail.co.uk trots påminnelser och liknande. Borde man inte kunna tolka det som någon slags "vårdslöshet" och se det som att dom inte är tillräckligt intresserade av domänen då?

Låt säga att någon annan (privatperson eller företag) då hinner registrera domänen innan Microsoft upptäcker sitt fatala misstag. Den som registrerar domänen är inte lika villig att släppa tillbaka sin nyvunna domän och har redan hunnit utveckla en websajt för domänen och har alltså inte för avsikt att "campa" på domänen för att kunna sälja tillbaka den dyrt till Microsoft. (Man har inte uppenbarligen registrerat den i sk. "ond tro"). Däremot kan man ju dra nytta av Microsofts tidigare besökare.

Nu är frågan:
Vilka möjligheter finns för personen att behålla domänen respektive vilka saker talar för att Microsoft obönhörligen kan kräva tillbaka domänen? Kan Microsoft t.ex. peka på att det är ett misstag och att dom upparbetat ett varumärke som går hand i hand med domännamnet och att det är deras rätt att få tillbaka den? ...eller kan den nya ägaren peka på deras slarv och därmed anse sig ha rätt att få behålla domänen?

Finns det någon som är insatt i ämnet? Även om det kanske är mer specifikt från fall till fall hur man för sin talan än konkret fakta så finns det ju ändå någorlunda 'strikta' riktlinjer som gäller för domänrättigheter.

melin 2003-11-08 17:43

Well..

om vi ser till dom oerhörda summor pengar som microsoft sitter inne med så skulle dom kunna köra det ärendet i domstolen i ett par tusen år..

Frågan är ju om det är värt det för den som skulle komma över hotmail.co.uk

Då är det bättre att regga den och mer eller mindre skänka den till microsoft och hoppas att dom blir glada över att man är snäll så man kan få ett "mindre" bidrag och kanske några programlicenser (jag skulle inte säga nej till det nya Visual Studio direkt)

aze 2003-11-08 17:47

Tror inte microsofts jurister skulle ha några problem att få tillbaka namnet om de skulle göra en rättsak av det hela. De har väl med största säkerhet registrerat hotmail som varumärke world-wide.

Om firman som reggade namnet efter missen skulle ha hotmail eller liknande registrerat som varumärke i UK hade de kanske haft möjlighet att behålla det.

Intressant forum förresten! Fattar inte varför jag inte reggat mig här tidigare.. :)

efa 2003-11-08 18:06

Fallet Microsoft faller väl på att namnet är så skyddat att man av den anledningen skulle ha svårt att få igenom det. Microsoft skulle få tillbaka namnet ganska snabbt skulle jag tro.

Om vi däremot bortser från varumärkesfrågan och antar att samma sak inträffade med en domän där namnet inte var skyddat; så skulle nog den ursprungliga domännamnsinnehavaren inte ha en chans. Jag äger till exempel en domän där utvecklingen av konceptet, sajten med mera har pågått i ett halvår ungefär och sajten börjat dra en god ström av besökare. Om jag missade att förnya domänen och någon annan köpte den; skulle jag då på något sätt kunna hävda slarv och få tillbaka den? Knappast troligt.

Slutsatsen blir att alltihop är en fråga om varumärkesrätt. Slarv eller inte slarv spelar nog ingen roll.

Marcus 2003-11-08 18:13

Citat:

Originally posted by aze@Nov 8 2003, 15:47
Tror inte microsofts jurister skulle ha några problem att få tillbaka namnet om de skulle göra en rättsak av det hela. De har väl med största säkerhet registrerat hotmail som varumärke world-wide.

Om firman som reggade namnet efter missen skulle ha hotmail eller liknande registrerat som varumärke i UK hade de kanske haft möjlighet att behålla det.

Intressant forum förresten! Fattar inte varför jag inte reggat mig här tidigare.. :)

visserligen har antagligen microsoft hotmail registrerat som varumärke world-wide. men saken är ju ändå den att microsoft har haft domänen och sedan "valt" att inte behålla den. om

för att ytterligare krångla till situationen:
om microsoft valt att inte fortsatt ha hotmail.co.uk registrerad och denne nya ägare väljer att bygga upp en sajt som säljer färdigskrivna "heta kärleksbrev" (hot=heta mail=brev). på så sätt skulle ju då registranten ha en anknytning mellan domännamnet och den verksamhet denne bedriver. domännamnsregistreringen borde då accepteras som skälig.

låt oss sedan säga att microsoft sedan inte upptäcker sitt misstag förräns 5 år senare - då "kärleksbrevs"-försäljaren har en stor mängd unika besökare varje dag som är där för att köpa hans tjänster. finns det då fortfarande någon rimlighet i att microsoft får tillbaka sitt domännamn?

aze 2003-11-08 18:36

Citat:

låt oss sedan säga att microsoft sedan inte upptäcker sitt misstag förräns 5 år senare - då "kärleksbrevs"-försäljaren har en stor mängd unika besökare varje dag som är där för att köpa hans tjänster. finns det då fortfarande någon rimlighet i att microsoft får tillbaka sitt domännamn?

Intressant scenario... det är nog rätt svårt att svara på utan rättslig prövning. Om kärleksbrevsförsäljaren registrerat varumärket så är det inga problem, i annat fall kan tyvärr tänka mig att dom får lämna ifrån sig namnet.

Tror inte dom bryr sig så mycket om antal ub per dag eftersom microsoft faktiskt äger rättigheterna till namnet.

Säger inte att det är rätt eller fel... bara vad jag tror skulle hända...

Anders 2003-11-08 18:36

Citat:

Ursprungligen postat av aze
Om firman som reggade namnet efter missen skulle ha hotmail eller liknande registrerat som varumärke i UK hade de kanske haft möjlighet att behålla det.

Om du läser de tidigare trådarna om hur V&S tog över absolut.nu (och andra domäner, tänker på exemplet i Australien) så tror jag inte det skulle hjälpa. MS skulle ändå få som de vill... <_<

Citat:

Ursprungligen postat av marcuss
för att ytterligare krångla till situationen:
om microsoft valt att inte fortsatt ha hotmail.co.uk registrerad och denne nya ägare väljer att bygga upp en sajt som säljer färdigskrivna "heta kärleksbrev" (hot=heta mail=brev). på så sätt skulle ju då registranten ha en anknytning mellan domännamnet och den verksamhet denne bedriver. domännamnsregistreringen borde då accepteras som skälig.

låt oss sedan säga att microsoft sedan inte upptäcker sitt misstag förräns 5 år senare - då "kärleksbrevs"-försäljaren har en stor mängd unika besökare varje dag som är där för att köpa hans tjänster. finns det då fortfarande någon rimlighet i att microsoft får tillbaka sitt domännamn?

Tror ju inte att MS tvekar över att dränka personen i fråga med papper och jurister... de har ju som sagt råd... :(

aze 2003-11-08 18:44

Citat:

Tror ju inte att MS tvekar över att dränka personen i fråga med papper och jurister... de har ju som sagt råd...
Bara att microsoft skulle göra rättssak av det skulle få de flesta att ge bort/sälja namnet frivilligt... tänk dig att få pynta en sån rättegångskostnad.. :o

När vi ville ut å dotcom:a för ett par år sen fanns ett företag i usa med samma namn som haft domänen reggad i ett par år. Vi valde att inte försöka pröva ärendet och gick istället den snälla vägen (dvs öppna plånboken).

Marcus 2003-11-08 18:56

Citat:

Citat:

Tror ju inte att MS tvekar över att dränka personen i fråga med papper och jurister... de har ju som sagt råd...
Bara att microsoft skulle göra rättssak av det skulle få de flesta att ge bort/sälja namnet frivilligt... tänk dig att få pynta en sån rättegångskostnad.. :o

hur fungerar egentligen rättegångskostnader och liknande vid domännamnstvister i Sverige?
som jag förstått det när jag varit och läst hos II-stiftelsen så är det den som vill ta upp tvisten som betalar 10k alt. 20k (exmoms). kan även domännamnsägaren bli dömd att betala några av dessa kostnader?

Citat:

När vi ville ut å dotcom:a för ett par år sen fanns ett företag i usa med samma namn som haft domänen reggad i ett par år. Vi valde att inte försöka pröva ärendet och gick istället den snälla vägen (dvs öppna plånboken).
just det där är ju anledningen till att det finns så många domännamns-campare. campa på en domän tillräckligt länge tills något företag kommer på att dom borde ha den och då betalar dig en rejäl slant för att få den utan tjafs.

aze 2003-11-08 19:04

Citat:

hur fungerar egentligen rättegångskostnader och liknande vid domännamnstvister i Sverige?
som jag förstått det när jag varit och läst hos II-stiftelsen så är det den som vill ta upp tvisten som betalar 10k alt. 20k (exmoms). kan även domännamnsägaren bli dömd att betala några av dessa kostnader?

Ja du.... inte en susning.. :) Kanske finns nån juridiskt kunnig här på forumet?

Citat:

just det där är ju anledningen till att det finns så många domännamns-campare. campa på en domän tillräckligt länge tills något företag kommer på att dom borde ha den och då betalar dig en rejäl slant för att få den utan tjafs.
Om någon stulit namnet för att campa på det hade vi nog inte tvekat att kräva tillbaka det. Nu var det ett IT-företag med ca 25-30 anställda som råkade ha samma namn som oss å då var det en annan sak.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson