![]() |
Satt och funderade lite... att ta taxi från Arlanda flygplats till Stockholm centrum kostar över 580 kr... medan flygbiljetten från Stockholm till Göteborg kostade mig 400kr med SAS... Känns som att Taxi bilarna är lite väl dyra...
En av taxi förarna blev dessutom förbannad på mig när jag sa att flygbiljetten va billigare haha :lol: Medan hon i växeln började skratta.... (när jag ringde efter taxi) |
Citat:
Nä men är dyrt men samtidigt så sitter de i bilen hela tiden, inte hela tiden kunder osv. Ta arlanda express istället :) |
Citat:
|
Är det inte lättare att ringa SAS och be dom höja sina biljettpriser - så känns det lättare att ta taxin nästa gång.
|
Citat:
|
hehe jo... men ja tänker på bensinen, de kan ju inte kosta så mycket, max 50kr skulle jag tippa att de kostar taxibilen.
Hade det varit en svart taxi hade jag säkert kommit undan på 150-250kr... kanske är något att satsa på; starta svarttaxi business :lol: |
Citat:
|
Citat:
|
Tips: Ta endast taxibilar från taxibolag du känner igen. Taxi STHLM, Taxi Kurir, Transfer Taxi osv. Bör ej förväxlas med "Taxi i STHLM" med konstiga logotyper. Se också upp för Taxibilar utan varken logotyper eller reklam. Enkelt att fråga om dom kör fast pris.
Svarttaxi för 150:- kommer man inte långt med. |
Citat:
|
Japp, den ena skulle ha 580 å den andra frågade vad ja ville betala. Sa "du får 300 kr", så tvekade han å sa nej. Tror det beror lite på vilket humär dom är på...
|
Finns inga seriösa Taxi, priset verkar inte finnas något fast. Om personen ser dum ut tar dom några hundra dyrare om det är någon som vet lite så kan man nästan få några hundra billigare.
Svart taxi är mycket billigt, även en lönsam marknad för båda personerna. |
Citat:
|
Citat:
Ja å min kollega hade däremot kostym på oss så dom trodde väl att vi va "loaded" :rolleyes: |
Citat:
Att någon av er ens anser att svarttaxi är alternativ är skrämmande. I somras åkte en vän till mig svarttaxi och under färden blev han erbjuden sexuella tjänster av en kvinna som chaffissen hämtade upp. Medan hon tafsade så plockade hon hans mobiltelefon ur hans jacka. Där försvann 50-lappen som han sparade på att åka svart. Rån som utförs i samband med svarttaxiåkning är inget ovanligt. När det gäller priser så är det lag på att priserna ska stå full synliga från samtliga plaster i bilen och dessutom kunna läsas från utsidan av bilen på minst två meters avstånd. Samma sak gäller logotyper, det ska mycket tydligt framgå vilketbolag taxin kör för. Sen finns det ju rötägg i alla bransher och den andelen verkar vara större i Stockholm (?). Tills sist var det prat om att det kostnaden skulle vara 50 spänn i bensin på ovan nämnda sträcka... jo säkert. Bensin, underhåll av bilen, lön till chaffören, kostnader för för administration, sambandscentral och bilen fick bolaget så klart helt gratis :o . EDIT: stavning... |
Instämmer med Jesper. Dessutom skulle jag aldrig åka svarttaxi, de batar ju inte skatt! För fan ta ert ansvar.
|
Jag håller med Jesper B. Jag kör också taxi (dock inte i Stockholm) och blir lika förundrad över hur en del av er resonerar kring svarttaxi. I den stad jag kör (130k invånare) har vi haft flera fall med rån och våldtäkt, så de pengar man tjänar in genom att komma hem ordentligt förloras av andra som råkar illa ut.
Jag körde i helgen, drog in ca 120 kronor per mil. Av dem pengarna ska momsen på 6% bort, jag ska ha 35%, bränslet ska betalas, kontingenten (avgiften för att köra under en BC) ska betalas, amorteringen på bilen, försäkringar, administration osv. Ja ni fattar, det är inte gratis att ha en taxirörelse. Men nu är det ju så att om du tycker det är för dyrt - åk inte taxi. Jag tycker taxi är billigt i förhållande för vad du får. Du får åka en nyare personbil, med egen chaufför från ditt hem till vart du nu ska. |
Vad är det som är så mkt billigare med flyget då..?
|
Om du hyr ett privatplan och åker ensam blir det nog ganska dyrt det också ;)
Du får proppa taxin full med 100 pers som kan dela på priset, så blir det jätte billigt där med. |
Svarttaxi har jag provat några gånger...mest efter krogen när man är packad. Inte bra... Om man är full får man betala mer än i en vanlig taxi och man märker det inte själv.
Jag vet en kompis till en kompis som printade ut en 500ing som tydligen var väldigt trovärdig som han betalade en svarttaxi med. Han fick ju resan gratis och dessutom 350kr i växel.. :D Vad skulle svarttaxisnubben säga på polisstatinen? Jo det var såhär att jag körde svartaxi här om kvällen och... njä... Rätt åt dom jävlarna! |
Att Taxi är dyrt är endast statens fel som tar ut så extrema skatter som det blir att köra Taxi. Om man ska mer än några mil så är det inte lönsamt på någotvis att ta taxi.
Har åkt svarttaxi några gånger utan några problem och tycker det är värt det. 1. Dom står alltid där, slipper vänta och hålla på ringa tills vanliga taxi kommer. 2. Blir mycket billigare. O sluta snacka om skatt, dom får fan mig in skatt på svart taxi med. Som bensin, underhåll på bil. Även skatt när bilen såldes någon gång, körkort, vägskatt etc etc |
Det är sorgligt rent att läsa vissa inlägg här.
Särskilt som att detta är ett forum där skojare ofta pekas ut och regler för förtagande diskuteras på en hög nivå. Att jämföra taxi med flyg är underhållande det med, precis som någon tidigare poängterade: ska det vara rättvist så är det privatflyg vs taxi som gäller om det ska vara rättvist. Citat:
|
Jag vill f*n inte vara den enda som betalar skatt! Alla som inte pröjsar skatt borde kickas från sverige..
|
Citat:
Citat:
Tycker faktiskt det gynnar att det finns Svarttaxi, invandraren försöker ju faktiskt tjäna pengar och jobba. Menar kostar Sverige miljader att ta in massa flyktingar från skattepengar samtidigt finns det en mycket stor arbetslöshet. Bevisar att Sverige inte kan hantera pengar och beslut, så betalar hällre pengar till Svarttaxi och jag får något tillbaka än invandrarna som sitter hemma o ska få allt gratis för våra skattepengar. |
Patrikweb: Så du tror att svarttaxiförare som går på soc tar pengarna från sin verksamhet och inte stämplar ut sin ersättning från soc?
Det finns fler aspekter dessutom när det gäller säkerhet, vad händer om svarttaxin är inblandad i en olycka? Han skiter blankt i dig det kan jag lova och han har förmodligen ingen träning i att hantera det hela. Däremot kommer han nog vilja komma från olycksplatsen fortare än kvickt. |
Citat:
F*n ta dom... Du har ju iof rätt i att Sverige inte kan sköta pengar och så, men svartjobbare ska f*n inte både ha jobb som de tjänar bra på och bidrag från sos.. Det är ju därför alla invadrares ungar glider runt i splitter nya mercor... Ska inte dra alla över en kam nu men många invandrare gör så... |
Citat:
Jag är mäktad förvånad över din inställning och moral. Ingen seriös företagar skulle gilla en sådan situation. /Janne |
Jag har själv aldrig åkt svarttaxi. Däremot blev jag frågad av en svarttaxi-chaufför om jag ville åka med. Jag frågade av nyfikenhet vad det kostade. Det visade sig att han ville ha mer än vad det kostade med vanlig hederlig taxi. Ni kan ju gissa vad jag valde...
|
Citat:
Så fungerar det redan, kolla alla "webbhotell" som hyr en server hos ev1servers och liknande. Bara kolla varför alla företag flyttat till andra länder eller hur många företag som finns utanför Sverige. Bara kolla vad som skilljer i pris fattar du. Självklart tror jag säkert att dom även tar soc pengar, dock skulle man tagit vanlig taxi skulle man både fått betala dyra pengar till taxi och även vissa får sina soc pengar. Men åker man svartaxi så får man alla fall något för pengarna, nästan alla vanliga taxi bolag är oseriösa med. Nästan alla taxi man åkt med går få billigare varje gång och även svart från dom. |
Citat:
Nu tänker jag inte svara mer i den här tråden, resonemanget som förs är löjeväckande. |
Citat:
Och eftersom du stöder svartåkare så kan jag bara dra slutsatsen att du tycker det är OK? Citat:
Citat:
|
Ledningen kanske är seriöst, dock förarna finns det nästan alla som vill tjäna lite kontanta pengar direkt i handen.
Självklart företag som flyttar gör sig rätt i dom länderna, har inga problem betala skatt som skulle vara normal. Dock kan jag inte se Sverige som ett fungerande land som kan hantera skatter, vi har extrema monopol på spel, bensin, sprit etc. Även extremt skatt på allt annat och ändå har vi extrem stor arbetslöshet, problem med köer på sjukhus, dåliga fängelse, dålig skolor med utbildning det börjar bli. |
Vi har en hög skatt, men om du jämför med lite internationella vänner finner du rätt snabbt att den inte är extremt hög.
Vi har inte en extrem hög arbetslöshet, men det går inte heller att jämföra med andra länder eftersom i princip varje land har ett eget sätt att mäta arbetslösa på. Man kan mäta de olika andra grupper som är arbetslösa eller inte, studerande, olika akasse-program och så vidare. Köer på sjukhus? Det är köer för mindre besvärande problem, ett akut besvär hanteras alltid. Dåliga fängelser? Vad vet du om det? Vad är ett dåligt fängelse? Har du varit i ett fängelse? Utbildning? Sverige har en av världens bästa utbildningar. Hur många analfabeter finns det i sverige? Du låter som någon rabiat extremist. Om du nu skall argumentera för dina personliga orealistiska åsikter så se till att göra dem någorlunda trovärdiga. Sverige är ett bra land att betala skatt i. Testa att åka till USA och se hur mycket de får för de 20-30% de betalar i skatt där. De kan inte ens hantera en krissituation i sitt eget land och framstår som ett u-land resursmässigt för hela omvärlden. Jag tycker inte du skall uttala dig om taxibranschen i en tråd där du personligen förolämpar flera arbetande taxichaufförer innan du ens har satt din fot i en taxibil som chaufför. |
Citat:
Dagens taxameter som dom seriösa bolagen/taxiförarna använder möjligör inte för förarna att i någon större utsträckning ta svarta pengar. Citat:
|
Citat:
Citat:
Då har man räknat med alla som AMS kastar in på deras värdelösa utbildningar som inte ger något. Om du är civilingenjör så ska du vara glad om du får slicka frimärken på posten idag. Det är dagens sanning. Så ser arbetsmarknaden ut. 2. Sverige har fått sämre och sämre sjukvård på sistone, köerna blir längre. Akut problem innebär idag att om du håller på förblöda får du akut hjälp, men behöver du en operation för att t.ex. kunna gå rätt för att kunna arbeta så ställs du i kö. Tragiskt men sant. Så fungerar det inte i de andra EU länderna. 3. Fängelserna vet jag inget om, det jag vet är att de kostar förmycket per fånge. Jag tror att man skulle få betydligt bättre valuta för pengarna om man gjorde en upphandling på dessa tjänster och tog ett anbud i Ryssland. Vem skulle våga fly då? PS! Sjukt att fångar får bättre mat än skolever m.m. Trodde det skulle vara ett straff att sitta inne. Citat:
Titta på Sverige, när lilla gudrun svepte in och skövlade lite skog så var Sverige´s regering snabb på att ansöka om bistånd från EU. Vilket man fick. |
Citat:
|
Citat:
jämför skogen med usa´s katastrof då är det lite.. |
Hmm.. Tråden svänger litegrann ;)...
Möjligen gör utlandsflyttade företag rätt för sig vad gäller ekonomi, men tydligen så flyttar man även ifrån det "svenska" miljötänket... http://www.miljo-utveckling.com/FMPro?-DB=...n.0=13156&-View *jaja, jag jobbar med Kvalité/miljö så lite skadad har man väl blett* |
Det är ju inte så konstigt att det är dyrt att åka taxi i Sverige. Bilarna taxibolagen äger är ofta välutrustade (lyx?)bilar.
|
Citat:
Nu mer än 8mån senare så rullar det fortfarande timmerbilar i skytteltraffik till våra sågverk här. Man vågar fortfarande inte röra sig i skogarna med risk för att rotvältorna slår igen. Allt extrajobb runt stormen existerar också. * Kartor får ritas om * Vägar måste repareras pga den tunga traffiken. * Bensin stationer norrut kursar pga all traffik är nedflyttad. osv osv |
| Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:01. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson