![]() |
Hur pass viktigt är det egentligen för en kund i allmänhet med låga frakter? Någon som har någon information angående undersökningar eller liknande? Självklart förstår jag att kunder önskar frakter till ett så lågt pris som möjligt men någonstans går gränsen där man förlorar på frakten.
Visst, frakten är inte till för att man ska tjäna nåt på det men att minimera sina kostnader. Skulle vara intressant att veta vart ni andra står. De brev/paket som vi skickar idag väger runt 1kg -> 5 kg så det är inga stora rackare. Dessutom, vilket är det mest prisvärda sätt att skicka varor inom Norden? Posten är inte direkt jättebilliga i det avseendet, några tips som man kan kolla upp? Tack för mig |
Min erfarenhet är att kunder är otroligt priskänsliga på frakt. Folk skulle kunna cykla baklänges runt halva sverige på en rostig cykel för att spara in en tia på frakten... Helt sjukt!
Jag jobbade på ett data företag som erbjöd 20 kr rabatt på frakten vid förskottsbetalning och folk är sjukt snåla. Trots att förskottsbetalningen innebar massa problem och fördröjningar valde de flesta detta alternativ. |
Tack robertsson.
Jag är rädd för det också, jag har haft en diskussion med min kollega och han är av en annan uppfattning. Men det känns nästan som man ska lägga sig så lågt så man förlorar på frakterna bara för att kunden ska känna sig nöjd. Det är ju inte helt lätt att få till bra och effektiva logistik-lösningar som inte kostnar nåt heller :) |
Vet inte om det är lagligt, men kör ett test. Låt hälften av era användare betala den högre och hälften den lägre :)
Utvärdera efter en månad. |
Citat:
Kör med gratis frakt och höj styckeprisdet med några kr.. Ibland förlorar du, ibland vinner du.. |
Kolla vad dina konkurrenter ligger på. Testa med "fraktfritt-kampnjer" på vissa produkter och kolla vad som händer.
Jag kör fraktfritt på ordrar över en vissa summa och jag vet de fan om det är någon vits med det. Ju mer pengar man beställer för desto mindre roll spelar fraktkostnaden tror jag. Säljer man väldigt konkurrensutsatta produkter så är det viktigare att ha rätt pris på produkten än på frakten. Säljer man produkter där man i stort sett inte har någon konkurrens så kan man ju baka i det i priset. Fördelen med att ha fraktfritt är att kunden inte behöver oroa sig för frakten - det blir enklare att beställa. Vissa kör olika fraktkostnader beroende på hur mycket det väger. Det tror jag skrämmer iväg många kunder. |
Citat:
//Björn |
Tack för många bra svar, jag är väl lika splittrad som svaren :) Idag kör vi med fraktpriser baserat på vikten och jag tror det är det bästa. Samtidigt så kanske vissa tilltalas av att ha en och samma frakt på alla leveranser (trots att man förlorar på vissa beställningar)
Som ni säger, man kanske får testa och utvärdera några olika sätt under några månader. |
Vi har samma pris oavsett vad man beställer. För att få ner kostnaderna så försöker vi skicka via brevpostförskott när det är möjligt (under 2kg). Jag har precis kommit igång med min verksamhet, men ska titta på vad det finns för alternativ till posten och brevpostförskott. Frakten äter upp stora delar av min vinst. På små, men tunga ordrar går jag nästan med förlust (120kr för paket + 50kr för postförskott! inkl moms). Vi tar alltså 89kr oavsett vad du beställer. Betalar du med kort blir det 40kr billigare.
Jag vågar inte ta betalt vad det egentligen ska kosta. Folk vill veta vad de ska betala i förväg och jag tror inte de klarar av att läsa postens prislista. Jag har nämligen märkt att ju mer idiotsäker vi gör vår butik desto fler köp får vi. Vi ger 5 % rabatt på hela sortimentet till våra medlemmar. Folk struntar fullständigt i att bli medlem trots att de bara måste uppge de uppgifterna som de ändå uppger när de beställer (de behöver inte heller acceptera reklamutskick). De vill inte betala 20 kr extra i frakt, men de struntar i sina 20 kr rabatt... :blink: Egentligen borde man inte sälja till konsumenter. De är så underliga. |
Citat:
Frakt är ingen konstigt, det gäller väl bara att kunna visa den exakta kostnaden för kunden och helst innan kunden måste knappa in sina uppgifter... |
När man är ett litet och nystartat företag så kan det vara problem att få ner fraktkostnaderna till en rimlig nivå tyvärr. Sen är det en stor fördel att kunna skicka som paket jämfört mot brev så man får kolli-nummer att spåra. (Brevpostförskott får man detta på.) Enklare att kunna peka på det numret när kunden ringer och klagar på att de inte fått paketet.
Det skulle vara intressant att sätta max-taxa på frakten till ex. 89 kr (förutom avgifter för kort / pf och dylikt) och se om det ger någon effekt. Får nog testa det. Personligen så brukar jag inte tänka så mycket på frakten när jag handlar online så länge det är en "rimlig" nivå. Men som Aidex skrev Citat:
|
Jag tror detta med frakten är en sak i e-handeln som faller under "kundens-trygghet".. man ska satsa på att få kunden att vara så trygg som möjligt i sitt köp, för det är det som är det bristande på nätet. Ge kunden alla möjligheter att slippa ta risker. Detta med frakten är kanske inte en "risk" men det upplevs så tror jag. Mitt tips (bygger mer på antaganden än erfarenhet) är att helatiden satsa på att minimera dessa risker. Kan ni så ta 0 i frakt och gör varorna lite dyrare, det kommer säkert löna sig i alla fall. Samma sak med andra saker.. tex returer, osv osv.. minimera upplevd risk så ligger det närmare till hands att nå toppen (i detta fall botten) av köp besluts processen.
|
Citat:
|
Citat:
Vad anses med en bra frakt? Från en datorbutik? Jag skickar direkt från min leverantör till slutkund för snabbaste frakt, betalar 125kr per paket (företagspaket). Min erfarenhet är att kunden tycker det är dyrt.. Vad kan vara rimligt? Skulle vilja skicka för 49kr.. men känns lite riskabelt då marginalerna är så låga. |
Citat:
Till företag, då brukar man ju vara van att få betala mer så :) |
Mitt företag säljer en hel del tv-spel över webben, där vet jag av erfarenhet att marknaden är mycket priskänslig när det gäller frakten. Genom att själv följa diskussionen i olika spelrellaterade forum har jag tydligt sätt att det framgår att kunderna gämför priser på frakten, till och med att många av dem har en "högstanivå" för vilket fraktpris de accepterar och undviker säljare som tar ut högre fraktavgifter.
Som tur var har jag fått till ett riktigt bra avtal för inköp av vadderade kuvert (vilka spelen skickas i) tack vare detta kan jag ta ut en tillräckligt låg avgit för att kunden ändå skall bli nöjd utan att jag går med förlust på frakten. |
Citat:
|
Nu vet inte jag hur du har lagt upp hur dina kunder blir medlemmar men går det inte att göra så att du lägger in valet om att bli medlem under beställningsuppgifterna, så att de bara bockar i för att bli medlemmar och får då 20kr i rabatt på frakten?
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Skulle kunna komma upp i det om jag bara posta en gång i veckan i stället för varje dag, men kunderna vill ju ha sina varor snabbt så det är inte aktuellt, får i stället vänta tills antalet ordrar/dag stiger. |
Om man ska sälja tyngre saker så kanske man inte bör ha en fast fraktkostnad, eller?
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:01. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson