![]() |
Hej. Mitt första inlägg det här.
Jag fick precis ett samtal från en Linda på Domänregistreringar Europa AB. Hon sade att någon vill registrera www.*******.org, .net och .nu. Hon sade att jag hade förtur eftersom jag äger www.*******.se och .com adresserna. I mina öron låter det som om hon försöker sälja på mig något som jag inte behöver. Jag skulle gissa på att företaget har som "affärsidé" att ringa upp ägare till webplatser och gör dem oroliga. Jag har själv ingen användning för .org, .net och .nu adresserna, men självfallet vill jag inte att någon annan ska köpa dem... Är det här bluff och båg eller försöker verkligen någon regga dessa domäner? :angry: Att inte köpa .org .net och .nu adresserna kanske är lite dumsnålt av mig. Men även om jag kanske köper dem i framtiden, så vill jag inte köpa dem nu av ett bolag som bluffar. Vad säger ni? |
1) Skriva inte ut namnen på domäner på det här forumet.
2) Köp dem själv för en spottstyver på loopia.se |
Bluff behöver det inte vara, dock så tar dom nog ut rätt saftig kostnad för att regga domänerna åt dig, så vad jag skulle ha gjort var att säga "Aha, åfan, tack så mycket för tipset.. jag ska genast registrera dom *klick*"
-Martin |
Någon som vet vad NIC-SE har som policy gällande såna registreringar där ett företag som ovan endast registrerar en domän för att försöka sälja den till dig? Jag vet att de stängde av ett stort antal domäner som användes till mindre bra saker förut, men det var inte i samma ärende som detta.
Visst, fri företagsamhet råder men.. |
Jo, jag tvivlar inte en sekund på att jag kan köpa domänerna via dem. Men jag tycker det verkar konstigt att de ringer upp mig...
Stämmer det verkligen att man har förtur till domäner om man redan ägen en liknande adress? Det låter väldigt konstigt i mina öron. Är det inte bara först till kvarn som gäller? |
Det stämmer inte alls. Köp domänerna själv via en vanlig online-tjänst och spara $$$. Domänregistreringar Europa har tagits upp här på forumet och på artiklar i IDG tex. De byter namn varje halvår och är en plåga för alla seriösa aktörer på webben.
|
Citat:
|
Det är för att ingen annan ska få lusten att sno ditt namn.. som en av anledningarna.
Jag håller med, de är en j**la plåga. Blev själv uppringd och då bokade jag direkt två av de namnen via loopia men de lyckades norpa åt sig ett (som jag iofs inte bryr mig om) men det är irriterande. |
Citat:
|
och för att svara på Aidex fråga, man har inte förtur bara för att man har andra namn som liknar, det är bara bull.. grazzy har rätt.
|
Citat:
|
De kontaktade reklambyrån jag jobbar på i somras och ville sälja på oss domäner som var lediga och ta ut en dyr avgift på köpet. Jag gjorde personligen en research på företagen och tog fram en analys av företaget, inklusive ägarprofil. Ungefär så här mycket var ägaren mån om att synas och höras: :ph34r:
Det visade sig att Domänregistreringar Europa AB kontaktar tekniskt oinsatta personer på olika företag som finns representerade på Internet och helt enkelt menar att de borde köpa upp lediga domäner innehållande företagets namn eller liknande. De ser sig själva som någon sorts konsulter i det här sammanhanget och berättigar därmed sig själva att ta ut en avgift. Det här är alltså inte olagligt - men huruvida det är affärsetiskt låter jag er bedöma själva. <_< |
Ok. Jag står listad som presskontakt på vår site. Det var väl därför de hörde av sig till mig och inte vår webmaster då. Skumma jävlar.
I vilket fall så skulle jag bara uppskatta om de ville köpa domänerna. Jag vill själv inte ha dem, men det vore ju tråkigt om någon konkurrent skulle köpa upp dem bara för att jävlas. Om de köper upp domänerna så kommer de ju stå listade som upptagna och då orkar förhoppningsvis ingen illvillig person göra sig besväret att bjuda på dem. Men jag tror inte de köper domänen. Lite underhållande var det faktiskt när jag sade att jag skulle återkomma och hon bad mig återkomma innan klockan tre. Klockan var kvart i tre :P Man anar ju ugglor när de inte vill ge en mer än en kvart att tänka. Hon skulle i alla fall ringa mig imorgon igen. Någon som har förslag på hur man kan jävlas med dem? Alla bra idéer är välkomna. Jag har på tok för mycket tid och älskar att jävlas med företag som jag inte tycker om. Senaste offret är Boxon, men jag börjar tröttna på att trakassera dem nu, så jag kanske borde se mig omkring efter något nytt företag. <_< |
Citat:
|
Tycker du ska regga dom själv, sedan kan du väl spela in samtalet, spela dum och ifrågasätt henne hela tiden för att se vilka argument dom kan komma med, sen kan du posta samtalsfilen här så vi andra kan höra vilka säljargument dom kommer med.
|
Citat:
|
Citat:
Först när tjejen ifråga ringer in till växeln och ber att få tala med VD eller marknadschef angående en "brådskande och jätteviktig" domänfråga. Sedan har jag tyvärr inte det första samtalet med mig då inspelningen var avstängd på min telefon. Dock så bad jag henne ringa tillbaka och då hade jag slagit på inspelningen... Jag kan ladda upp dessa inspelningar för nyfikna som vill höra vad denna firma pysslar med... Någon som vet var man kan hosta sådant? /Erik |
putfile.com eller kanske silentwhisper.net?
|
http://media.putfile.com/Domanregistreringar_samtal1
Karoline som säger sig ringa från Domänregistreringar Europa AB (ett företag som inte ens existerar) ringer in till växeln och blir kopplad till mig. Tyvärr har jag bara samtalet inspelat fram till att hon blev kopplad då inspelningen var avstängd på min telefon. http://media.putfile.com/Domanregistreringar_samtal2 Karoline ringer tillbaka till mig någon timme senare då jag slagit på inspelningen samt förberett mig en aning... :rolleyes: |
Citat:
På slutet, var det hon som la på eller ? |
Citat:
|
Roligt =)
|
Coolt! Där blev hon spak....
|
Varför har ingen ännu nämnt Cints inspelning av deras samtal med detta blufföretag? *förvånad* Deras samtal med ILC är roliga också :)
|
bästa jag hört..... jag skrattar än
|
argh, länken funkar inte för mig!! Ja som ville höra :D
|
Ha ha! Klockrent!
Tack prederso! :) /Peter |
Offtopic: Lustigt att min första post skulle hamna här.. Men det gjorde den således.. Har under en längre tid i det tysta läst och lärt.
Ontopic: Samma företag ringde upp marknadschefen på mitt ljobb.. Satt och drog en kaffe där. Vi roade oss med att koppla försäljaren runt runt på företaget i en kvart :P ( Kan alltid prata med den vi kopplar till innan denne får samtalet ).. Det slutade med att jag fick henne och förklarade vänligt att deras tjänster var mycket intressanta och jag ville att dem skulle ringa upp dagen efter. Jag registrerade sedan domänerna ( Detta enbart i syfte att retas med dem ). När hon sedan ringde upp så tackade jag så mycket för tipset.. Koala: Klockren länk. Hade jag totalt missat. Han är riktigt bra på att snirkla in dem i jobbiga situationer hehe |
Haha, där ser man... dom kommer med vilka argument som helst :) Det sorgliga är väl att dom lyckas med många registreringar också. :(
Förresten, om någon får ett samtal, eller om någon har tid å ringa dom, så försök att sälja "Domänregistreringar.info" och .org till dom, men till ett pris av 2400 så får vi se hur dom ställer sig till det :) |
Haha lyssnade på Cints inspelning igen... duktig kille som lyckas dra ut så länge på samtalet. Eller också ljuger säljaren och har i själva verket inte jobbat mer än 2 dagar (en mer rutinerad säljare skulle ju lagt på för länge sen).
Lite bakgrundsinfo: De hade nyligen bytt namn till Cint Sverige AB, eller rättare sagt startat ett nytt bolag (om jag inte minns fel), och därmed fick Domänregistreringar Europa för sig att ringa till Cint (som de trodde drevs av andra personer) och försökte få dem att tro att Cint Sverige var ett annat företag som försökte registrera cint punkt nu... eller nåt sånt :) Roligt blir det i alla fall.. Säljaren: "Asså dom... eftersom ni heter Cint, så har ju ni se, com... ni har ju alla dom. Sen eh... vill ju andra företag kanske ha nå' liknande namn för att dom har nånt... annat företag som heter nåt liknande... då har dom... då väljer dom ett annat efter... förstår du?" Klockrent... |
Ja, när man lyssnar på deras argumentation har i alla fall jag ganska svårt att hänga med på vad dom menar.. Speciellt när hon försöker förklara varför dom ringer upp mig, trots att en av deras kunder redan har köpt eller bett att få köpa domänerna... :rolleyes: Satt och lyssnade på mitt samtal några gånger och jag tror inte att hon själv begriper vad det handlar om.
Synd att man inte kan komma åt dom på något vis.. Jag ringde och snackade lite med Polisen men dom menar att detta företag, eller vad det nu är, inte begår någonting brotsligt. Dom säljer bara en tjänst, dock med minst sagt tvivelaktiga metoder. <_< Enda sättet att komma åt dessa skojare är att se till att ingen köper av dom. Men eftersom dom ringer och söker VD eller marknadschef så slipper dom ju tala med personer som är införstådda med hur det egentligen fungerar med domäner på internet. |
|
Och nu har Svensk Handel plockat bort Domänregistreringar Europa från sin varningslista.
Artikel på Dagens Industri |
Men hur i hela friden kan man stämma någon för att de lägger upp ett namn på listan som inte är ditt företagsnamn. Domänregistreringar Europa är inte registrerat hos Bolagsverket. Domännamnet är registrerat på ett bolag som har ett helt annat namn.
|
Intressant att Domän direkt var med på di:s lista över oseriösa.
|
Citat:
Citat:
|
Helt rätt av nic.se.. Vilka mesar dem är på svensk handel
|
Citat:
/S |
Ingen som har en e-postasdress till rätt person på svensk handel så man kan skriva ett litet mail om vad man tycker om deras svarta lista?
Ska det vara så enkelt att komma bort från den har deras lista inget existensberättigande. |
Hehe... You made my evening.... Klockrena samtal
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:25. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson