![]() |
Har kikat i gamla trådar men inte hittat svaret på följande:
För att räkna klick på externa länkar har vi gjort en "internlänk" till en sida som loggar klicket i databasen och sedan gör redirect. Detta fungerar utmärkt och är fullt tillräckligt vid annonser. MEN om man har ett länkbyte där lite av poängen är PR så kommer detta inte ha någon PR effekt eftersom botar inte kan följa detta(!?). Någon som vet hur själva länken kan/bör se ut för att uppfattas korrekt ? (räcker det att ha en internlänk där den externa URL:en finns med som parameter (typ: <a href=mypage.php?url=http://www.extern.se>) skulle väl INTE tro det!?). Hur löser man annars klickräkning utan att "sabba" själva länken ?? |
Vild gissning: Kanske javascript onclick typ:
<A HREF="http://www.extern.se'" onClick="window.open('mypage.php?url=http://www.extern.se')"> Kan någon annan bekräfta? |
Testade och det verkar ju funka utmärkt.
Tack!! |
Citat:
När jag testade med javascripsidéen som Jim_Westergren skrev så kom båda dessa fönster till den nya sidan och ingen av fönstren var kvar på den sidan man tryckte på. Alternativt så kan jag få att två nya fönster öppnas och den understa är kvar på orginalsidan (dvs tot. 3 sidor!). Det är så Conth har nu på sin sida när jag var där och testade. Jag vill att den länk man trycker på ska öppnas i ett nytt fönster och det fönster man var i ska vara kvar på samma sida. Går det att göra så mha av javascript eller något liknande och ändå bibehålla PR? För tillfället använder jag mig av denna idé: "<a href=mypage.php?url=http://www.extern.se>" som fungerar bra men som "förstör" PR... |
Följande lilla modifikation bör funka bättre.
<A HREF="http://www.extern.se'" onClick="window.open('mypage.php?url=http://www.extern.se'); return false;"> Ännu hellre skapar man en egen funktion: function Link(page) { window.open(page, ''); return false; } I a-taggen skriver man sedan: Tjohej Men nu var det kanske inte riktigt det som efterfrågades, och för att komma tillbaka till topic så har jag därför ett annat förslag som t.ex. Google använder sig av för att registrera vilka länkar i Serpen man klickar på: function clk(url) { if(document.images) { (new Image()).src = "counter?url="+url } return true; } Länktext Här har man alltså ett script som heter counter på den lokala servern, som tar en url som parameter och sparar undan det hela i en databas på nåt vis. Scriptet returnerar sedan antingen en bild som är väldigt liten (inget skoj att föra över några stora datamängder vid varje länkklick) eller så skickar man helt enkelt ett status 204 (No Content), vilket Google gör. |
Vill ge ett annat förslag för att öppna i nytt fönster. Det som Lindahl skrev går över min förmåga men prova detta kanske:
<a href="http://www.extern.se'" target="nysida" onClick="window.open('mypage.php?url=http://www.extern.se','nysida','scrollbars=yes,resizable= yes,width=650,height=550,left=180,top=40')"> Skriv själv in storlek och placering av fönstret på skärmen genom att ändra nummren. |
window.open() gör att firefox/popupblockerare gnäller i vissa fall. Skulle nog hellre rekommendera att <a>-länken är den äkta och att det onclick-scriptet gör är att räkna.
|
Man öppnar inte ett nytt fönster med javascript, man skapar en bild med sökvägen till räknaren, jag tar för givet att du vet hur du skriver en PHP sida för räkning:
Kod:
var a = document.getElementsByTagName("a"); |
Eller så kan man läsa vad alla har skrivit så slipper man skriva samma lösning tre gånger. (ok då Anders, du la faktiskt till onClick-egenskapen dynamiskt, men Jim, vad som skiljer dina två inlägg har jag faktiskt ingen aning om)
|
Citat:
Att sedan räkna ut CTR kräver inte heller någon professor om man har sidvisningar samt länkklick. [edit]För övrigt öppnade jag svars-sidan långt innan du skrev ditt svar Lindahl, men blev påropad från köket. Min lösning är också fullständig[/edit] |
Har lagt in Lindahl's version
Citat:
En relaterad fråga: Har omvänd hantering för partners som länkar till oss. Tar emot besöket med t.ex; www.minsida.se?from=partner. Dvs partnern länkar till mig med denna länk så jag kan räkna besök från varje partner. Någon som vet om detta påverkar PR negativt !? Dvs att inte ha länken till index-sidan, utan GET parametrar ??! Är det bättre att kolla i HTTP_REFERER ? Alla läsare hanterar väl inte det ?! |
Citat:
Till din andra fråga, be antingen dina partners att skapa en cookie du läser av eller använda referer. Google gillar paramtetrar mindre och mindre. |
Rätta mig om jag har fel men jag ska inte kunna läsa en cookie som han skapar på sin site ?!! Det brukar väl spärras numera!?
Ska testa din lösning för klickräkning (har inte hunnit ännu...) |
Lite gammalt topic, men...
Citat:
Finns det någon med en lösning på detta? |
jo den lösningen du valde har ju det problemet. bättre använda
<a href='xxx.html' onClick='document.location=count.php?page=xxx.html ; return false; '> du riskerar då inte att "tappa" någon besökare. ser ingen anledning varför inte välja den varianten? |
Jag förstår inte att du inte använder räknartypen jag visade: klickräknare
|
Citat:
Vilka fördelar har din lösning jämte denna: Citat:
|
Den största fördelen är att den separerar JavaScript koden från HTML elementen vilket är exakt vad du bör sträva efter.
|
hur skickar man in rätt id till rätt länk, enligt din funktion?
|
och som sagt. även den lösningen som zpD länkar till har problemet med loadtid, man missar en besökare om browsern är snabbare på att loada nästa sida än att anropa räknarskriptet. Man kan om man använder den loop som zpD hänvisar till lägga in samma funktion som jag skrev i onClick automatisk, vilket nog är det smartaste sättet, dvs
<script type="text/javascript"> var a = document.getElementsByTagName("a"); for(i=0; i<a.length; i++) if(a[i].id != '') a[i].onclick = 'document.location = "count.phph?page='+a[i].href+'"'; </script> då får man ju båda skriptens fördelar. har inte testat denna lösning, men det borde funka efter en del modifikationer. |
Bra förslag från techtigo, men det går att utveckla.
1- Lägg scriptet i en funktion 2- Lägg funktionen i en .js fil som inkluderas. 3- Modifiera scriptet enligt nedan: function initLinks(){ var a; a = document.getElementsByTagName("a"); for(i=0; i<a.length; i++){ if(a[i].id = 'linkToCount') a[i].href = 'count.php?page='+a[i].href; } } Med detta script så kommer alla <a></a> med id = "linkToCount" att skrivas om från exempelvis http://www.aftonbladet.se till count.php?page=http://www.aftonbladet.se. Om man sedan lägger funktionstrigger på onload event för window eller body, så görs det redan innan användaren klickat. Nu hoppar säkert en del till och tänker, men detta är ju cloaking. Och förvisso är det väl det, men som jag ser det så görs det för användaren och inte för sökmotorn och borde i så fall vara helt OK. om jag inte har fått allt helt om bakfoten så kommer sökmotorerna endast se helt vanliga länkar till de externa webbplatserna och PR borde inte påverkas, medan användaren går via count.php och redirectas sedan till den externa webbplatsen. Alla nöjda alla glada. Citat:
/berneboy |
ett problem med denna automatiska lösning som jag kom på när jag läste igenom tråden igen är att man måste trigga funktionen som ändrar onClick-händelsen. Det finns möjlighte att göra detta bara när sidan har laddat som jag förstår. Och då får man problemet att om personen ifråga har en seg uppkoppling, så kan han/hon hinna klicka på en länk innan räknar-onClick-händelsen är fixad. Då missar man den besökaren. Så det säkraste sättet är nog ändå att lägga dit skriptet för hand i alla a-taggar. Men här får man göra en avvägning...:)
att allt jämt skall vara så svårt..... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:06. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson