![]() |
Google har lanserat ett nytt program vid namn "Talk" och är ett kommunikationsprogram liknande msn men med förvånansvärt få funktioner så frågan är egentligen om det blir någon konkurrent till de redan ledande på marknaden.
Google talk hittar du här |
Att det är få funktioner stämmer bra. Jag tror att detta bara är en första version och det lär komma fler som är mer innehållsrika. Google kan bättra än så här.
|
ehh.. är det inte bara vanlig jabber.. de har installerat en opensourcemjukvara på en server ;)
bara för att google gör något betyder inte det att det är "the big next thing". edit: The Google Talk service is built to support industry standards. You can connect to the Google Talk service using Google's own client, as well as many other IM clients developed by third parties. Bah. fånigt. Nästan lika kass som google cache-webproxy-skräpet. |
Citat:
|
Jag får bara onda aningar varje gång G släpper mjukvara som ska installeras lokalt då de gillar att samla på data... :ph34r:
|
Citat:
|
Instant Messaging
|
Citat:
|
Citat:
|
Ursprunliga icq-klienten är förvisso helt hemsk nu. Och protokollet är väl inte så mycket att hurra för det heller direkt :)
Jabber blir jättebra. Men det enda google kommer bidra med är att de bidrar till en ökad acceptans av det. De har inte uppfunnit det. Sen att man kan "prata" med folk direkt via deras klient känns ju knappast som nån stor feature ;). Det har inget med jabber hellar att göra som jag förstår det (mer än att kanske negotiera anslutningen via det?). Gillar inte googles attityd på sidan där de framställer sin klient som något nytt och de andra jabber-kompatibla klienterna som "tredjeparts klienter". Nån marketing-nisse på google som kopplats loss från strypkopplet för länge. |
För ett halvår sedan, då jag började bygga på både en MSN-klient och ICQ-klient, fick jag inte alls uppfattningen att Oscar (protokollet som både ICQ och AOL använder) var dåligt på något vis. Däremot fick jag insyn i vilken skit MSN-protokollet var. Hur som helst så är offline-meddelanden värt mycket guld. Är det ingen annan än jag som märkt av skillnader på hur misshandlade IM-vanor för vanligt folk är nuförtiden? Jag ser en direkt koppling mot MSN Messenger.
Apple använder sig också av Jabber. Jag skulle bli mycket överraskad om Jabber inte skulle bli det mest använda IM-systemet framöver. |
Vill man ha ett program som klarar dom flesta standarder (iaf ICQ/AIM/MSN/Jabber/Yahoo) och är minnessnålt/snabbt så kan jag verkligen rekommendera Miranda.
//Björn |
för mig låter det som om google vill göra precis som msn dvs. att man använder sitt g-mail konto för o logga in.. visserligen har majoriteten redan bytt en gång från icq till msn, så jag vet inte om detta kan funka igen.. nog som någon här i tråden nämde.. bara en av google's flera projekt som provas..
|
Bara första versionen och BETA. ;) Så vänta o se :)
|
|
Har testat Google Talk lite om tycker att det verkar bra. Kan lika gärna ha de installerat istället för programmet som bara kollar Gmail.
|
Bra att ni tog fram den här tråden igen, jag letade lite efter den häromdagen när jag ville basha lite mer på google..
http://www.google.com/intl/en/corporate/tenthings.html Titta längst ner. Nu säger jag såklart inte att man inte får ändra sig, men det känns faktiskt som att det fanns en poäng i det statementet. Google does NOT do chat. |
Citat:
För besökare är det en utmärkt idé då det dels ger en historisk tillbakablick, och dels om webbsidan bytt namn och webbmastern slarvat med att lägga in en hänvisning. En tredje möjlighet är om någon liten med intressant sajt gått i graven (antingen pga brist på pengar eller efter trakasserier från internetpöbel) och domänen köpts upp och sajten ersatts med någon av dessa miljontals meningslösa "cool web search"-sajter, så kan google cache eller archive.org visa originalet. Som webbutvecklare ser jag google cache som en slags backup ifall någon av mina sajter får ett tillfälligt problem (t ex överbelastning på databasen och liknande): mina besökare har möjlighet att ta del av innehållet om dom antingen klickar på cache-länken om dom kom från google, eller om dom har firefox-tillägget diggler installerat. |
Citat:
Han menar inte googles cachade sidor utan Webaccelerator som är en riktigt skadad tjänst. //Björn |
Citat:
|
Det är som med IE och Firefox, microsoft har integrerat MSN i windows och kommer göra det i LONGHORN med. Det blir svårt för google att få miljontals msn användare att använda deras IM mjukvara då det finns hundratals MSN liknande program som blivit misslyckade. and by the way icq och yahoo innehåller överdrivet mycket reklam och är väldigt krångliga att använda MSN är enkel och utgör sin funktion smidigt!
|
Ätt ICQ skulle vara krångligare att använda än MSN Messenger håller jag inte riktigt med. Däremot är reklamen som sagt väldigt störande och går att ta bort med dv. patchar.
Det jag ser som ICQ stora fördel är att man kan skicka mess till personer som är online. Det finns plugins till MSN Messenger som skall göra samma sak men dem förutsätter att man är online själv hela tiden tills messet har levererats. Rätt dum funktion. Jag använder idag ICQ, MSN samt Google Talk. Det sisnämnde är helt ok. Rent och snyggt. |
Jag förstår inte varför Mirabilis inte stämde MS då MS bakade in Windows Messenger i Windows. Det gick ju vägen för Netscape och IM är också en stor marknad (åtminstonde i framtiden). Om bara inte MS sopiga IM-klient funnits inbyggd i Windows XP så hade dom inte haft en chans mot ICQ, skulle jag tro. Kan det vara så att Mirabilis väntar med stämningen tills det är bevisat att det är mycket pengar iblandat i IM?
|
Microsoft får baka in vad de vill i sina mjukvaror. Vad ger någon annan rätten att stämma DIG om du skriver ett program och "bakar" in något extra på ditt eget program???
|
Lite spekulationer:
Google håller på att utveckla Internet 2.0, med nya protokoll som är överlägsna TCP/IP med hästlängder. Deras egna program får därmed ett stort försprång pga att de redan nu känner till specifikationerna. När de sedan skänker bort 2 Gbit/s anslutningar till alla som köper deras operativsystem går Microsoft i graven. |
Måste bara påpeka att mina spekulationer börjar få lite kött på benen ;)
Google erbjuder snart gratis WiFi i San Francisco? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:31. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson