WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Prissättning i dollar eller euro (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=9425)

rai 2005-08-18 16:36

Hej,

jag tänkte sälja en produkt till främst amerikanska kunder men det kommer även vara kunder från hela världen. Produkten kommer kosta 27 euro eller 27 dollar. Fråga är vilken valuta man ska köra med. T.ex. dollar kanske känns mer "hemma" för amerikanare. 27 euro är ju betydligt mer än 27 dollar och kanske är ett trick man kan använda (att de inte orkar räkna om och tror att det är ungefär samma pris)?

Jag tänkte ta betalt via paypal/kreditkort.

Alla tankar angående prissättning är välkomna! Tack!

Jonas 2005-08-18 16:52

Citat:

Originally posted by rai@Aug 18 2005, 16:36
T.ex. dollar kanske känns mer "hemma" för amerikanare. 27 euro är ju betydligt mer än 27 dollar och kanske är ett trick man kan använda (att de inte orkar räkna om och tror att det är ungefär samma pris)?
Eftersom Euro länderna VET att deras valuta är högre än dollarn (och även andra också) så skulle iaf jag betala med dollarn istället för €.

Men det är jag det.

HenrikAI 2005-08-18 17:02

Jag har ungefär samma problem. Ute i "världen" är dollarn mer bekant än euron, och amerikanare kommer definitivt vilja se priset i dollar..

Just nu lutar det därför åt att jag visar priset i dollar som default, men om besökaren kommer från ett Euroland så visas priset i Euro. Det lutar också åt att jag sätter en fast växelkurs i stil med $27 = €22 och helt enkelt struntar i små valutaförändringar.

rai 2005-08-18 21:33

Jag menade inte riktigt så. Jag tänkte bara låta de betala med en valuta. Jag undrade bara om tricket kan funka att ta 27 Euro och att de tänker att det inte är så stor skillnad. Eller om jag skulle vinna på att ta ett högre dollarpris (som motsvarar 27 Euro) och de känner sig mer "hemma".

Filip 2005-08-18 23:02

Varför så fäst vid siffran 27?

rai 2005-08-19 09:02

Tydligen är siffran 7 i USA som siffran 9 i Sverige enligt en amerikansk källa.

eg0master 2005-08-19 09:20

Spontant tror jag inte på att sälja för 27 euro till amerikanarna. De kommer vilja se i dollar och vips är det 32 och du har inte den magiska sjuan... Så du får väl ta 27 eller 37... Dollars...

Filip 2005-08-19 14:01

Citat:

Originally posted by rai@Aug 19 2005, 09:02

Intressant. Det kände jag inte till.

shibaja 2005-08-21 12:05

Jag kollar upp vilket land besökaren kommer från med ett script. Kör samma pris, men debiterar EUR för kunder i Europa och USD för resten. Att försöka sälja något till jänkarna i EUR är nog inget att rekommendera. Men ser inget fel med att suga ut lite extra från Euro kunderna.

T.ex: Europa = 19.95 Euro, USA och övriga världen = 19.95 USD.

PKaze 2005-08-21 12:54

Citat:

Originally posted by shibaja@Aug 21 2005, 12:05
Jag kollar upp vilket land besökaren kommer från med ett script.
Vad baserar du ditt val på? Ip-nummer?

wiggin 2005-08-21 13:08

Citat:

Originally posted by shibaja@Aug 21 2005, 12:05
Jag kollar upp vilket land besökaren kommer från med ett script. Kör samma pris, men debiterar EUR för kunder i Europa och USD för resten. Att försöka sälja något till jänkarna i EUR är nog inget att rekommendera. Men ser inget fel med att suga ut lite extra från Euro kunderna.

T.ex: Europa = 19.95 Euro, USA och övriga världen = 19.95 USD.

Varför det? Skulle inte gilla om en hemsida tar betydligt mer i EURO än i USD.

edit: Och fram för allt inte om den tvingar mig att betala med EURO för att jag kommer från Sverige(eller något annat EURO-land)

shibaja 2005-08-21 13:29

Pkaze: Jepp, kör på besökarens IP-nummer. http://www.maxmind.com/app/geoip_country

wiggin: Själva grejjen är att Euro-besökaren inte har en aning om vad priset är om han skulle ha en amerikansk ip-adress. Priset blir fixerat i antingen euro eller usd. Så det framgår alltså inte att det är betydligt dyrare i euro.

eg0master 2005-08-21 17:31

Citat:

Originally posted by shibaja@Aug 21 2005, 13:29
Pkaze: Jepp, kör på besökarens IP-nummer. http://www.maxmind.com/app/geoip_country

wiggin: Själva grejjen är att Euro-besökaren inte har en aning om vad priset är om han skulle ha en amerikansk ip-adress. Priset blir fixerat i antingen euro eller usd. Så det framgår alltså inte att det är betydligt dyrare i euro.

Att tro att en sådan sak inte upptäcks är naivt. Att inte ta hänsyn till olika valutors kurs utan försöka mjölka Euro-kunderna på lite extra cash kommer garanterat leda till massor av badwill.

Det enda rätta är att låta kunden välja valuta och ha en valutaoimvandlare.

omid 2005-08-21 23:15

Citat:

Originally posted by rai@Aug 19 2005, 01:02
Jag har bott här i USA i över ett år och känner inte alls igen detta. Dem har precis som i Sverige en massa nior i sina priser här, typ "$319.99".
Kolla gärna sajter som bestbuy.com, circuitcity.com, compusa.com eller liknande sajter så får du se (motsvarar OnOff, Siba etc.).

shibaja 2005-08-22 07:52

Citat:

Originally posted by eg0master@Aug 21 2005, 17:31
Att tro att en sådan sak inte upptäcks är naivt. Att inte ta hänsyn till olika valutors kurs utan försöka mjölka Euro-kunderna på lite extra cash kommer garanterat leda till massor av badwill.

Det enda rätta är att låta kunden välja valuta och ha en valutaoimvandlare.

Jag korde tidigare med enbart USD. Trottnade pa den laga dollarkursen och "smyghojde" priserna for euro kunder. Har inte markt nagon nedgang i forsaljningsstatistiken. For en eurokund verkar det i princip vara sak samma om de betalar 19.95 USD eller 19.95 Euro. Dock skulle det nog vara svarare att forsoka salja en produkt i Euro till en amerikan.

Hur kunderna skulle upptacka prisskillnaden vet jag inte, tror inte overdrivet manga surfar in med en proxy bara for att se om nagot pa webbsidan skulle andras. Ser inget fel med prisdifferentiering heller; klart man forsoker suga ut sa mycket som mojligt. Ar ju precis samma sak som att t.ex. volvo har olika priser i olika lander, eller att foretag kanske har lagre priser pa sina produkter i osteuropa an vad de tar for identiska produkter i ovriga europa.

eg0master 2005-08-22 08:53

Jag har sett precis motsatsen hos t.ex. www.matrixgames.com som hade olika priser (pga en helt vansinnig växlingskurs USD-EUR). Men eftersom jag inte har någon annan egen erfarenhet att gå på så kan jag inte mer än påtala riskerna. beror nog mkt på hur mkt man säljer, vad man säljer samt om det finns forum på försäljningssajten elelr inte.

Sedan tillkommer ju ett problem till. Om du bara går på IP, hur blir det då med alla storföretag som låter all trafik gå genom samma proxys? T.ex. vet jag att en del ericssonfolk surfar via proxys i älvsjö oavsett var i världen de befinner sig. Det skulle ju ge "fel" pris. Men visst kan man ju skita i det om man vill eftersom det är en så liuten del av omsättningen skulle jag tro.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson